۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
در چین چه خبر است؟
عکس: کوین فریر؛ Getty Images

دولت چین روز دوشنبه «نیروهایی با انگیزه پنهان» را عامل آتش‌سوزی مرگبار در منطقه غربی سین کیانگ دانست.

فردای اقتصاد: معترضان در شهری غرب چین فریاد زدند: «قرنطینه را لغو کنید». در آن سوی کشور، در شانگهای، تظاهرکنندگان برگه‌های کاغذ سفید خالی در دست داشتند و آن را به نمادی تلویحی اما قدرتمند از سرپیچی از قوانین مرتبط با قرنطینه تبدیل کردند. یکی از معترضان که بعداً توسط پلیس بازداشت شد، تنها گل در دست داشت.

در روزهای شنبه و یکشنبه، اعتراضات علیه محدودیت‌های سختگیرانه «کووید» در سراسر چین گسترش یافت که اتفاقی بسیار نادر است. اما موج جدید خشم ممکن است چالش بزرگ‌تری برای دولت به همراه داشته باشد.
برخی از تظاهرکنندگان تا آنجا پیش رفتند که خواستار کناره‌گیری حزب کمونیست و رهبر آن شی جین پینگ شدند. بسیاری از «شی» که در ماه اکتبر برای سومین دوره دبیرکلی حزب را برعهده گرفت و سیاست «کووید صفر» او که همچنان زندگی روزمره را مختل می کند، به معیشت آسیب می رساند و کشور را منزوی کرده‌است، خسته شده‌اند.

دولت چین روز دوشنبه «نیروهایی با انگیزه پنهان» را عامل آتش‌سوزی مرگبار در منطقه غربی سین کیانگ دانست، منطقه‌ای که به اعمال سیاست‌های سختگیرانه کووید-۱۹ مشهور است.

بیش از ۱.۴ میلیارد نفر از ساکنان چین همچنان در معرض سیاست‌های سختگیرانه هستند. این برنامه برای از بین بردن شیوع کووید با تکیه بر قرنطینه‌های سریع ساختمان‌های آپارتمانی و گاهی اوقات کل شهر و همچنین قرنطینه‌های طولانی مدت و آزمایش‌های متعدد بر روی شهروندان طراحی شده است.

سایر کشورهای جهان با این ویروس سازگار شده‌اند و تقریباً به وضعیت عادی بازگشته‌اند. جام جهانی را به عنوان بزرگترین رویداد فوتبال در نظر بگیرید. هزاران نفر از سراسر جهان در قطر جمع شده‌اند و شانه به شانه، بدون ماسک، در ورزشگاه‌های مملو از جمعیت، تیم‌های مورد علاقه خود را تشویق می کنند.
رویکرد چین در آغاز پاندمی مورد تحسین قرار گرفت و شکی نیست که بسیاری از زندگی‌ها را نجات داده‌است. اما اکنون این رویکرد به طور فزاینده‌ای ناکارآمد به نظر می‌رسد و منسوخ شده‌‎است. تقریباً سه سال پس از ظهور ویروس کرونا، تضاد بین چین و سایر نقاط جهان نمی‌تواند آشکارتر از این باشد.
 

در چین چه می‌گذرد؟
 

یک آتش سوزی مرگبار در غرب چین، جرقه‌ای برای معترضان بود.
این خبر به سرعت در اینترنت ملی چین منتشر شد. روز پنجشنبه، ده نفر پس از آتش سوزی در آپارتمانی در شهر ارومچی، پایتخت سین کیانگ، منطقه ای ۲۵ میلیون نفری که بیش از سه ماه در قرنطینه بود، جان خود را از دست دادند. (این منطقه پیشتر به دلیل بازداشت دسته‌جمعی مسلمانان توسط چین در کانون توجه بوده است.)

بسیاری از چینی‌ها بر این گمانند که که محدودیت‌های کووید، مانع از نجات مردم شده‌است. به دنبال این حادثه، بسیاری از ساکنان ارومچی به خیابان‌ها ریختند و شعار «پایان دادن به قرنطینه» سر دادند.
پس از آن اعتراضات به سرتاسر کشور سرایت پیدا کرد.

در شانگهای، بزرگترین شهر چین، ساکنان در تقاطع جاده ارومچی، که به نام این شهر نامگذاری شده است، تجمع کردند تا برای قربانیان این حادثه عزاداری کنند. آنها شعار می دادند «ما آزادی می خواهیم» و برخی نیز خواستار استعفای «شی» شدند.

یک معترض گفت: «آنها چرا مردند؟ کاملا مشخص است. درستی آن را می‌توان زیر سوال برد؟» بر اساس ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، این معترض که گل به همراه داشت به این واقعه اشاره کرد. این ویدئو نشان می‌دهد که اندکی پس از آن، مردی که در شبکه‎‌های اجتماعی به «پسر گل شانگهای» مشهور شده‌بود، توسط پلیس دستگیر شده‌است. «تایمز» مکان ویدیو در جاده ارومچی در شانگهای را تأیید کرد.
در میان دستگیر شدگان، یک خبرنگار بی‌.‌بی.سی بود که بعدا آزاد شد.
تظاهرکنندگان همچنین در پایتخت این کشور تجمع کردند و بسیاری از دانشجویان در دانشگاه Tsinghua در شمال غربی پکن جمع شدند تا به محدودیت‌های آمد و شد اعتراض کنند. صدها معترض همچنین در ووهان، شهر مرکزی چین که در اواخر سال ۲۰۱۹ شیوع بیماری همه‌گیر در آن آغاز شد، راهپیمایی کردند. در «چنگدو»، شهری در جنوب غربی چین نیز اعتراضاتی رخ داد.

روز دوشنبه، یک سخنگوی وزارت خارجه چین ادعای ارتباط آتش‌سوزی ارومچی با محدودیت‌های مرتبط با کووید را رد کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: «در رسانه‌های اجتماعی نیروهایی با انگیزه پنهان وجود دارند که این آتش سوزی را با واکنش محلی به کووید-۱۹ مرتبط می‌کنند.»


ضربه به اقتصاد چین

اختلالات در زندگی روزمره، مشاغل بزرگ و کوچک را تحت تأثیر قرار داده‌است، از شرکت سازنده «آیفون» گرفته تا مغازه ها و رستوران های محله.
قرنطینه یک «کارخانه فاکسکان» در شهر «ژنگژو» واقع در مرکز چین  نشان داد که چگونه این سیاست می‌تواند پیامدهای جهانی داشته‎باشد.
«فاکسان» شرکتی است که محصولات اپل را تولید می‌کند.
 پس از اینکه کارگران برای محدود کردن شیوع کووید از رفتن به سرکار منع شدند، مسئولان اپل نسبت به کاهش تولید محصولات خود اعتراض کردند.
برای جلوگیری از وقوع مشکلات مشابه، سایر شرکت های چند ملیتی به دنبال گسترش تولیدات خود در خارج از چین بوده‌اند.

منبع: نیویورک تایمز

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار