۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
واکنش وزیر اقتصاد به شایعه نفوذ برای برکناری عشقی

وزیر اقتصاد با تکذیب اعمال فشار از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر شورای عالی بورس در خصوص تعیین ریاست سازمان بورس گفت: اساسا دولت آیت الله رئیسی، دولتی نیست که تحت فشار، تصمیم بگیرد.

تسنیم: وزیر اقتصاد با تکذیب اعمال فشار از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر شورای عالی بورس در خصوص تعیین ریاست سازمان بورس گفت: اساسا دولت آیت الله رئیسی، دولتی نیست که تحت فشار، تصمیم بگیرد.

احسان خاندوزی طی سخنانی در واکنش به اعتراض محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به سخنان یکی از اعضای شورای عالی بورس مبنی بر اجبار این کمیسیون برای اعلام استعفای رئیس سازمان بورس اظهار داشت: ما در مسایل مرتبط با نحوه اداره، تعیین دستور جلسات و تصمیم گیری دستگاه های دولتی یا شورا های مختلف، از جمله شورای عالی بورس و اوراق بهادار، نظامات خیلی روشنی داریم و اساسا اینکه کسی از بیرون برای آنها تصمیم گرفته یا اعمال فشار کند، محلی از اعراب ندارد.

وی گفت: قانونگذار، شورای عالی بورس و اوراق بهادار را به عنوان یک نهاد غیر دولتی تعریف کرده که بنا نیست تصمیمات آن، با اراده بیرونی و حتی وزیر اقتصاد بعنوان رئیس شورا، عوض شود.

خاندوزی با بیان اینکه وی اختیار قانونی برای برخورد با اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص اظهار نظر ها و تصمیمات آنها را ندارد و اینکه اصولا تک تک آنها برای انتصاب خود از دولت، مصوبه می گیرند، عنوان کرد: تصمیم اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه هفته گذشته این شورا که موضوع استعفای رئیس سازمان بورس مطرح شد، مظهر کامل استقلال این شورا بود و دیدید که اعضاء با استعفای آقای عشقی مخالفت کردند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در خصوص اظهار نظر یک عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار مبنی بر اعمال فشار کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد استعفای ریاست سازمان بورس نیز باید تأکید کنم که سخنان وی، نظر دیگر اعضای شورا و نیز وزارت اقتصاد نیست و این موضع رسمی ما محسوب می شود.

خاندوزی با اشاره به قرار گرفتن داستان کامل اتفاق رخ داده و موضع وزارت اقتصاد در این خصوص بر روی سایت وزارتخانه یادآور شد: در شرایط حاضر، اصلا به نفع بازار بورس و کل اقتصاد کشور نیست که رابطه دولت و قوه مقننه را تخریب و سعی در القای دو دستگی و اختلاف میان آنها کرد.

وزیر اقتصاد با تأکید مجدد بر عدم وجود هیچ فشاری بر شورای عالی بورس برای تغییر رئیس سازمان بورس تصریح کرد: اساسا دولت آیت الله رئیسی، دولتی نیست که تحت فشار، تصمیم بگیرد.

بنا بر این گزارش، خاندوزی در ادامه سخنان خود در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در خصوص اعطای تسهیلات بانک کشاورزی به روستاییان و کشاورزان، با اشاره به اضافه برداشت حدودا 300 هزار میلیارد تومانی بانک مذکور از بانک مرکزی به منظور پرداخت تسهیلات به متقاضیان، از رشد 78 درصدی تسهیلات پرداختی این بانک نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری، تعداد دریافت کنندگان وام ازدواج در هشت ماهه امسال را 631 هزار نفر اعلام کرد که قطعا تا پایان سال، از یک میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در کل سال 1400 رقم وام های ازدواج پرداختی حدود 80 هزار میلیارد تومان بود، این رقم را برای هشت ماهه امسال 88 هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد: این ارقام کاملا مستند و قابل راستی آزمایی است.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در خصوص مالیات تولید کنندگان نیز اظهار داشت: ما در بحث مالیات به هیچ وجه اجازه نمی دهیم بدهی مالیاتی باعث تعطیلی یک فعالیت تولیدی شود و به انحاء مختلف اعم از تقسیط، استمهال، بخشودگی جرایم و .. نهایت همکاری را با تولید کنندگان بعمل می آوریم.

* گِله رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از سازمان بورس

بر اساس این گزارش محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز (دوشنبه 7 آذرماه) کمیسیون متبوع خود که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونانش برگزار شد، از اتهامات ناروای مطروحه توسط عضو شورای عالی بورس درخصوص کمیسیون اقتصادی مجلس به شدت انتقاد کرد و گفت: اتهامات بی پایه و اساس و بداخلاقی‌های انجام شده درخصوص اعضای محترم کمیسیون اقتصادی را در راستای صیانت از جایگاه مجلس از طریق مراکز قضایی پیگیری خواهم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خطاب به احسان خاندوزی ادامه داد: آقای وزیر؛ جنابعالی که در جریان کلی امور مربوط به تشکیلات سازمان بورس هستید، لذا سوال بنده از شما این است که چرا در مقابل اتهامات بی پایه و اساس و اقدامات مخرب سازمان بورس علیه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شفاف سازی نکرده و در این مورد سکوت اتخاذ کردید؟ این نحوه رفتار با هیچ بیانی قابل توجیه نیست که کسی بخواهد به تخریب مجلس و کمیسیون اقتصادی بپردازد و شخص وزیر هیچ واکنشی در بیان حقایق نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم افزود: جای تاسف است که سازمان بورس به جای رفتار تخصصی و حرفه ای و پیگیری موضوعات اساسی بازار سرمایه از طریق مجلس و دولت و حداکثر سازی منافع سهامداران، به سیاسی کاری مبادرت نموده است که نتیجه آن تخریب رابطه میان مجلس و دولت بوده و قطعا سهامداران میلیونی بورس و بازار سرمایه متضرر می شوند، بنابراین از آقای رئیس جمهور درخواست دارم به صورت جدی به این رویکرد غیرحرفه‌ای ورود کرده و تصمیم مقتضی اتخاذ فرماید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها