۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
خبر بد برای کاربران ایرانی یک صرافی رمزارز

صرافی کریپتو کراکن (Kraken) با پرداخت جریمه ۳۶۲ هزاردلاری به رگولاتورهای ایالات متحده در پرونده ادعایی نقض تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است.

فردای اقتصاد:  محدودیت‌های معاملات رمزارزی برای ایرانیان شدیدتر شده و هر روز شاهد سخت‌گیری یا خبر جدیدی در این زمینه هستیم. 

تازه‌ترین خبر در این مورد این است که صرافی کریپتو کراکن (Kraken) با پرداخت جریمه ۳۶۲ هزاردلاری به رگولاتورهای ایالات متحده در پرونده ادعایی نقض تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است.

صرافی کراکن (Kraken) یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیاست که در سال ۲۰۱۱ بنیان‌گذاری شده است. کراکن یک صرافی ارز دیجیتال بین‌المللی است که دفتر مرکزی آن در سان فرانسیسکو آمریکا واقع شده است؛ و بر اساس روال  قوانین تحریم و ممنوعیت فعالیت کاربران از کشورهای تحت تحریم، در صرافی‌های آمریکایی بسیار سختگیرانه اعمال می‌شود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یا OFAC ادعا کرده که صرافی کراکن از سال ۲۰۱۹ تحریم‌های دولت ایالات متحده علیه ایران و چند کشور دیگر را نقض کرده است. در این گزارش آمده است که بیش از ۱۵۰۰ کاربر ایرانی و چندصد نفر از دیگر کشورهای تحت تحریم در Kraken حساب کاربری دارند.

در جولای ۲۰۲۲، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) اتهاماتی علیه این صرافی مطرح کرد، جایی که این اداره، کراکن را متهم به ارائه خدمات به مشتریان ایرانی کرد.

این شرکت تاکنون درگیر یک پرونده مسئولیت مدنی بود. بااین‌حال، OFAC و کراکن برای حل‌وفصل پرونده تخلفات ادعا شده به توافق رسیده‌اند، که براین اساس  صرافی کراکن مبلغ جریمه ۳۶۲ هزار دلاری را  پرداخت خواهد کرد.

این موضوع می‌تواند به سخت‌تر شدن قوانین صرافی‌ها برای جلوگیری از فعالیت کاربران ایرانی منجر شود.

تحقیقات نقض تحریم‌ها را فاش کرد

بر اساس تحقیقات OFAC که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، این صرافی به کاربران ایرانی اجازه داده بود تا تراکنش‌های خود را روی این پلتفرم انجام دهند.

این مبادلات بین اکتبر ۲۰۱۵ و ژوئن ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۶۸ میلیون دلار بوده است. OFAC این  را نقض تحریم‌ها می‌داند؛ زیرا کالاها، فناوری و خدمات ایالات متحده برای صادرات به ایران تحت مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها محدود شده‌اند.

به گفته OFAC، پلتفرم صرافی کراکن ابزارهای مناسب لازم برای مکان‌یابی آدرس‌های IP کاربران و سپس مسدودکردن آدرس‌های کشورهای تحریم شده، مانند ایران را نداشت.

تحقیقات سازمان نظارتی نشان داد که بیش از ۱۵۰۰ کاربر مستقر در ایران تا ژوئن ۲۰۲۲ در این صرافی حساب داشتند. علاوه بر این، این تحقیقات همچنین از ۱۴۹ کاربر در سوریه و ۸۳ کاربر در کوبا، هر دو کشور که در لیست تحریم‌های ایالات متحده نیز هستند، رونمایی کرد.

خزانه‌داری ایالات متحده با تشدید مقررات و حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات، صنعت ارزهای دیجیتال را به‌شدت سرکوب می‌کند. بااین‌حال، علی‌رغم این سرکوب‌ها، مدیرعامل جدید کراکن از ثبت شرکت در SEC به‌عنوان واسطه بازار خودداری کرد.

رگولاتورها اخیراً به دلیل نقض تحریم‌ها و قوانین مبارزه با پول‌شویی، صرافی رمزارز .Bittrex Inc را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین سایر صرافی‌های کریپتویی را که تحریم‌های بین‌المللی را نقض می‌کنند، کشف کرده است. انتظار می‌رود این موضوع بر سخت‌گیری بیشتر سیاست‌گذاران در حوزه کریپتوکارنسی و همچنین توقف شدیدتر ارایه خدمات به کاربران ایرانی، بیانجامد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار