۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
چشم انداز هفت صنعت در ۲۰۲۳

مرکز تحقیقات اکونومیست سال آینده را سالی سخت برای اکثر صنایع می‌داند و برای آن‌ها کاهش سودآوری را پیش‌بینی می‌کند.

فردای اقتصاد: مرکز تحقیقات اکونومیست سال آینده را سالی سخت برای اکثر صنایع می‌داند و برای آن‌ها کاهش سودآوری را پیش‌بینی می‌کند. صنعت خودرو به جز خودروهای برقی رشد خاصی را تجربه نخواهد کرد و صنعت خرده‌فروشی نیز با چالش افزایش هزینه‌ها مواجه خواهد شد اما در حوزه فروش آنلایش همچنان رشد قابل قبول است. همراه با صنعت سلامت، انرژی و خدمات مالی عملا در رکود به سر خواهند برد. اما صنعت گردشگری رشد قابل توجهی را برای به دست آوردن جایگاه سابقش در سال ۲۰۱۹ رقم خواهد زد.

مرکز تحقیقات اکونومیست طی روزهای گذشته گزارشی را از پیش بینی ۷ صنعت کلیدی در سال آینده میلادی منتشر کرده است. در این گزارش مهمترین چالش ها و فرصت هایی که برای تحلیل آینده صنایع الزامی است را ادامه همه‌گیری، جنگ در اوکراین و تورم بالا معرفی می‌کند. هفت صنعت مورد نظر این تحقیقات صنعت خودرو، خرده فروشی، انرژی، خدمات مالی، سلامت، تکنولوژی و توریسم و گردشگری هستند.

  • جنگ در اوکراین، همراه با قرنطینه در چین که ناشی از سیاست کوید صفر است، اختلالات زنجیره تامین را تشدید کرد و تورم جهانی را بالا برد و مرکز تحقیقات اکونومیست را واداشت تا پیش بینی‌های خود را برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.
  • بسیاری از دولت‌ها، به ویژه در اروپا، مجبور خواهند شد سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی از جمله مراقبت‌های بهداشتی را کاهش دهند تا از خانواده‌ها و مشاغل در برابر اثرات قیمت‌های بالاتر محافظت کنند.
  •  در حالی که برخی از کسب و کارها (به ویژه در بخش‌های کالایی) از قیمت‌های بالا سود می‌برند، بسیاری از آنها تحت تأثیر تقاضای ضعیف و هزینه‌های بالای تولید، به ویژه هزینه‌های انرژی قرار خواهند گرفت.
  •  سودآوری شرکت‌ها در ۷ صنعت مورد نظر تحت فشار قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بحبوحه افزایش نرخ بهره در آمریکا و سایر کشورها که برای مقابله با تورم صورت می‌گیرد، پایین خواهد آمد.

از زمانی که همه‌گیری کرونا باعث رکود غیرمنتظره در اقتصاد جهانی شد، شرکت‌ها منتظر بهبود سودآوری بودند. این بهبود رخ داده اما تا به امروز از انتظارات فاصله داشته است. در سال ۲۰۲۳، چندین صنعت همچون خودروسازی و گردشگری  به سطح سودآوری سال ۲۰۱۹  نیز نخواهند رسید. در صنایع دیگری همچون خرده‌فروشی و سلامت، رشد مخارج به دلیل قیمت‌های بالاتر مواد اولیه ادامه خواهد داشت، اما در شرایطی که قیمت انرژی به حالت پایدار برسد، رشد مخارج پایین یا حتی منفی خواهد بود. در همین حال، صنایعی مانند انرژی و خدمات مالی با خطرات ژئوپلیتیکی روبرو هستند که سال گذشته پیش بینی این شرایط به سختی قابل تصور بود.

تهاجم به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تحریم‌هایی که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدانشان در پاسخ به آن وضع کردند همراه با سیاست‌های سخت‌گیرانه چین برای مقابله با کووید صفر، تأثیر مخربی بر تجارت جهانی و بازار انرژی داشته است. این دو اتفاق از مهمترین علل افزایش قیمت‌ کالاها و تورم بالا بوده است. در نتیجه، مرکز تحقیقات اکونومیست (EIU) پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ طی چند ماه گذشته به شدت تعدیل و کاهش داده است. این گزارش به تأثیر رشد اقتصادی کندتر و تورم بالا بر هفت صنعت جهانی می پردازد.

آینده صنعت خودرو در جهان

 در بخش خودرو، تقاضا برای وسایل نقلیه برقی تنها نقطه روشن در یک سال تراژیک برای این صنعت خواهد بود. انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی با ۲۵ درصد افزایش به ۱۰.۷ میلیون دستگاه برسد که بیش از پنج برابر سطح قبل از همه گیری است. در حالی که فروش خودروهای سوخت فسیلی و وسایل نقلیه تجاری کاهش خواهد می‌یابد. حتی سازندگان خودروهای برقی با چالش‌هایی همچون اختلال در زنجیره تامین و همچنین کمبود زیرساخت شارژ مواجه خواهند شد.

پیش‌بینی اکونومیست از صنعت خرده فروشی

 انتظار می‌رود فروش جهانی صنعت خرده فروشی به دلیل تورم موجود حدود ۵ درصد (دلاری) افزایش یابد، اما حجم کمتر فروش و افزایش هزینه‌ها، سود خرده‌فروشان را تضعیف می‌کند. احتمالا خرده‌فروشان برای کاهش هزینه‌های نیروی کار به سیستم‌های خودکار روی می‌آورند.

رشد فروش آنلاین اگرچه کندتر از سال های اخیر است، اما همچنان دو رقمی خواهد بود. در همین حال، برندهای لوکس جهانی از کندی رشد چین آسیب خواهند دید.

انرژی دنیا در سال ۲۰۲۳

مصرف انرژی برای دومین سال رشد کندی را تجربه خواهد کرد و تنها ۱.۳ درصد افزایش خواهد یافت.

اقتصاد جهان احتمالا دچار رکود می‌شود و کاهش ذخایر گاز و رویدادهای شدید آب و هوایی، بسیاری از کشورها را وادار می کند که به مصرف سوخت‌های فسیلی بازگردند و سیاست محدودیت سوخت‌های فسیلی را به تعویق بیندازند. با این وجود، مصرف انرژی تجدیدپذیر حدود ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت که در این زمینه آسیا پیشرو است.

شرایط دشوار صنعت خدمات مالی در سال آینده

در بخش خدمات مالی، تضعیف تولید اقتصادی و افزایش نرخ‌های بهره، شرایط سخت‌تری را برای بانک‌ها، صنعت بیمه و مدیران صندوق‌ها در سال ۲۰۲۳ ایجاد خواهد کرد. با این حال، رقبای جدید در این صنعت همچون فین‌تک‌ها و ارزهای دیجیتال، احتمالاً کار را سخت‌تر خواهند دید، چرا که سرمایه‌گذاران در این صنعت اصرار بر سودآوری دارند.

افق بخش اقتصادی سلامت

هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی با توجه به تورم بالا و رشد اقتصادی آهسته به صورت واقعی کاهش خواهد یافت و مدیران این صنعت را مجبور خواهد کرد که تصمیمات‌ سختی در خصوص نحوه ارائه خدمات‌های مراقبتی بگیرند. استفاده از داده‌های بهداشتی تحت مقررات سختگیرانه‌تری قرار خواهد گرفت و بخش داروسازی نیز با چالش‌هایی روبرو خواهد شد، زیرا کاهش قیمت، هزینه‌های بالاتر عرضه و انقضای حق ثبت اختراع منجر به کاهش حاشیه سود فعالان این صنعت خواهد شد.

آیا صنایع فناوری‌محور نجات پیدا خواهند کرد؟

 صنعت تکنولوژی نیز از مشکلات اقتصادی بوجود آمده در امان نخواهد ماند. شرکت‌ها بر سرمایه‌گذاری در متاورس و همچنین تلاش برای استانداردسازی و جدال با تنظیم‌کننده‌های مقررات تمرکز خواهند کرد. در آسیا نیز شرکت‌های مخابراتی در سال آینده به دنبال ادغام خواهند بود. شرکت های این صنعت در بازارهایی مانند سریلانکا، ژاپن و هند با احتمال بیشتری در این فرآیند دچار ادغام شوند.

چشم‌انداز نسبتاً مثبت صنعت گردشگری در جهان

ورود گردشگران در سطح جهانی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. پس از رشد ۶۰ درصدی در سال ۲۰۲۲، اما همچنان این صنعت به سطح پیش از همه‌گیری باز نخواهد گشت. رکود اقتصادی، تحریم‌های روسیه و مهم‌تر از همه، استراتژی چین برای مقابله با کووید صفر از جمله عوامل تأثیرگذار بر این صنعت خواهند بود. با این وجود، مرکز تحقیقات اکونومیست انتظار دارد خطوط هوایی به سودآوری خود در سال ۲۰۱۹ بازگردند.

هر چند اقتصاد جهانی چهره تاریکی در سال آینده خواهد داشت اما این زمینه‌ها و فرصت‌هایی وجود خواهد داشت. بازار خودروهای برقی، خرده‌فروشی آنلاین و گردشگری به‌ویژه در آسیا و خاورمیانه، به رشد قوی ادامه خواهند داد. نوآوری‌ها از متاورس گرفته تا وسایل نقلیه خودکار و تجزیه و تحلیل داده‌ها (به ویژه در بخش مراقبت‌های بهداشتی)، برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود و برخی از شرکت‌ها نیز از فرصت‌های بازارهای مالی بی‌ثبات استفاده می‌کنند. سال آسانی نخواهد بود، اما می تواند سالی متحول‌کننده باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار