۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
پیش ‌بینی بورس فردا ۱۳ آذر ۱۴۰۱

بازار سهام در دادوستدهای روز شنبه کم‌رمق ظاهر شد و شاخص کل نیز تغییر چندانی نکرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. 

بورس امروز روندی بسیار کم‌رمق و کم‌نوسان را دنبال کرد و می‌توان گفت که به جز برخی صنایع و تک‌سهم‌ها، جهت حرکت معاملات به سمت عرضه‌های بیشتر بود. شاخص کل بورس در نهایت کار خود را با یک کاهش حداقلی ۰.۰۲ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر اما نه چندان متفاوت، بازدهی منفی ۰.۰۲ درصدی را به ثبت رساند تا نماگرهای اصلی بازار نسبت به روز چهارشنبه تغییر خاصی را تجربه نکنند. ثبت ارزش معاملات ۲۹۸۸ میلیارد تومانی نیز همچون روزهای گذشته هنوز سیگنالی از برگشت رونق به بازار سهام ندارد و خروج پول نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، با خروج ۲۱۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی روبرو شد.

نگاهی به بازار امروز نشان می‌دهد که بورس تهران توجه بیشتری را به ریسک‌های پیش روی خود نشان می‌دهد و در سمت دیگر برخی صنایع به دلیل متغیرهای مختص به خود، به صورت روزانه با افزایش عرضه یا تقاضا مواجه می‌شوند. البته از سمتی نیز تکنیکالیست‌ها اعتقاد دارند که مرز ۱.۴۲ میلیون واحدی برای شاخص بورس مقاومت مهمی است و همین موضوع باعث شده که برای مدتی پشت این سد توقف کند. حال در ادامه با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر روندهای روزانه، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

روی خوش بازارهای جهانی به فلزی‌ها

طی روزهای اخیر، اتفاقات مختلفی در بازارهای جهانی رخ داد که مثبت‌ترین بخش آن مربوط به گروه فلزات اساسی بود. کشور چین که مدت‌هاست صنعت خود را درگیر سیاست‌های کووید-صفر و قرنطینه‌های گسترده کرده بود، اکنون با اعتراضات عظیمی از سمت عموم مردم برای پایان دادن به این رویه مواجه شده است. در همین راستا روز چهارشنبه خبر آمد که سیاستگذاران چینی در نهایت قبول کرده‌اند که بخشی از این محدودیت‌ها را به صورت آزمایشی در رزوهای آینده کاهش دهند و همین موضوع امیدواری جدیدی را برای احتمال افزایش تقاضا در صنایع مختلف این کشور ایجاد کرده است. بدین ترتیب بورس امروز نیز شاهد تقاضای به مراتب بهتری برای گروه فلزات اساسی و به تبع آن کانی‌های فلزی بود تا پس از مدت‌ها شاهد بهبود روند در این گروه‌ها باشیم.

شرایط در بازارهای جهانی اما برای تمامی کامودیتی‌ها مناسب دنبال نمی‌شود. برای مثال نفت با تغییر و تحولات زیادی در روزهای گذشته مواجه شد که بخشی از آن به سقف ۶۰ دلاری قیمت نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا مربوط بود و بخشی نیز به احتمال بالای برگشت نفت ونزوئلا به بازارهای جهانی. اگرچه کارشناسان نظرات متفاوتی در رابطه با واکنش نفت به اقدام اخیر اتحادیه اروپا دارند اما به نظر می‌رسد که برگشت ونزوئلا به بازار نفت جهانی و همچنین افزایش رقابت در بازارهای شرق آسیا، عرضه را در بازار افزایش دهد و شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

زمستان سخت پتروشیمی‌ها فرارسید؟

روز چهارشنبه رئیس مرکز کنترل دیسپاچینگ شرکت گاز اعلام کرد که مصرف گاز خانگی و تجاری به بالاترین رکورد خود در سال ۱۴۰۱ رسیده است. این خبر از آن جهت اهمیت دارد که فصل سرما بسیار نزدیک است و تجربه سال‌های گذشته نگرانی بابت قطعی احتمالی گاز صنایع به خصوص پتروشیمی‌ها را افزایش می‌دهد. البته خبرهای تایید نشده‌ای حاکی از آن است که گویا این قطعی هم‌اکنون آغاز شده و برخی پتروشیمی‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. رسانه «نفت ما» روز گذشته اعلام کرد که برخی از شرکت‌های پتروشیمی حاضر در عسلویه در حال حاضر با قطعی گاز مواجه‌اند و خط تولید آن‌ها متوقف شده است.

همین موضوع باعث شد که پتروشیمی‌ها نیز امروز روند ضعیف و نسبتا پرعرضه‌ای داشته باشند تا در کنار بسیاری از مسائل دیگر همچون چشم‌انداز نامشخص نرخ خوراک گاز در بودجه ۱۴۰۲، کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و... اکنون با نگرانی بیشتری نسبت به احتمال تعطیلی خطوط تولید نگاه کنند. از آنجا که این موضوع در یک بازه چند ماهه رخ می‌دهد، می‌تواند نمادهای پتروشیمی را در روزها و هفته‌های آینده با عرضه بیشتری مواجه کند.

توقف بورس پشت سد ۱.۴۲ میلیون واحدی

همانطور که در نمای تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی از منظر تکنیکال کلاسیک، همراه بوده با یک مقاومت که تاکنون مانع از ادامه روند صعودی بازار سهام شده است. اگر روند صعودی و نزولی اخیر بورس تهران یک چنگال نیز رسم کنیم، مشخص است که کندل‌ها در مرز یکی از خطوط این چنگال درحال روندی نوسانی هستند و هم‌چنان در شکست آن ناموفق بوده‌اند. این موضوع ریسک بازار را در روزهای آتی بالا می‌برد چرااینکه اگر شاخص بورس توانایی عبور از آن را نداشته باشد و عرضه‌ها قدرت بیشتری نسبت به تقاضا بگیرند، می‌تواند باعث ریزش تا محدوده‌های پایینی چنگال شود. البته این موضوع با توجه به شرایط حال حاضر، چندان محتمل نیست و انتظار می‌رود که فعلا تا بازیابی قدرت کافی، شاهد روندی خنثی و کم‌قدرت باشیم.

تحلیل شاخص کل بورس
تحلیل شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار