۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
نقش تعیین‌کننده صنعت بیمه در اقتصاد جهان

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در بیست و نهمین همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با ارائه آماری بر نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه اقتصادی تاکید کرد.

فردای اقتصاد: بیست و نهمین همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه امروز ۱۳ آذر به مناسبت روز ملی صنعت بیمه با حضور رئیس کل بیمه مرکزی برگزار شد.

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این همایش گفت: بیمه همچنان که عامل ارتقای آرامش در نزد مردم و فعالان اقتصادی و عامل ثبات اقتصادی، تجهیز پس‌اندازها و توسعه‌ سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های مبادلاتی در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار به شمار می‌آید، باید اذعان داشت که یکی از پیچیده‌ترین محصولات جامعه بشری است.

وی افزود: بیمه همزمان یک ابزار مالی و یک قرارداد حقوقی است که با هم ترکیب شده و در طول رابطه بیمه‌گر و بیمه‌گذار به شکل یک خدمت یا محصول ارائه می‌شود. بیمه نیازمند زیرساخت یا زنجیره تامین فیزیکی همانند صنایع تولیدی نیست اما در برگیرنده سطح مشابهی از وابستگی‌ها و فرآیندهای پیچیده است. در صدر پیچیدگی یک محصول بیمه‌ای چالش ورود  به بازار و فروش است. چالشی که ناشی از لزوم معرفی خدمت و محصول و آموزش به مصرف‌کنندگان است.

سهم بیمه از اقتصاد دنیا

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در ادامه با ارائه آماری از وضعیت جهانی صنعت بیمه اظهار کرد: امروز صنعت بیمه با حق بیمه تولیدی نزدیک به ۷هزار میلیارد دلار ارزش داشته که ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است. سرانه حق بیمه در جهان حدود ۸۷۵ دلار است.

وی افزود: از کل حق بیمه‌ها، ۴ هزار میلیارد دلار مربوط به بیمه‌های غیرزندگی است که ۴۹ درصد آن سهم بیمه درمان و سلامت، ۲۴ درصد بیمه‌های اشخاص و ۲۷ درصد به سایر رشته‌های بیمه‌ای مربوط است.

به گفته بهزادپور، در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده سپس چین و ژاپن همچنان بزرگترین بازارهای بیمه دنیا را با ۵۶ درصد از حق بیمه کل جهان در اختیار داشته‌اند. همچنین ۹۰ درصد حق بیمه تولیدی جهان در اختیار ۲۰ کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: کل دارایی بیمه‌ها در دنیا بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد دلار است و بیش از ۲۱ هزار میلیارد دلار در بخش‌های مختلف اقتصادی کشورها سرمایه‌گذاری شده است. حقوق صاحبان سهام بیمه‌ها نیز در دنیا حدود ۴هزار میلیارد دلار است. از این رو بیمه‌ها تقریبا به اندازه کل تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در اقتصاد جهان  سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از نقش تعیین کننده صنعت بیمه در اقتصاد جهان حکایت می‌کند.

نقش بیمه در اشتغال ایران

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت بیمه در کشور پرداخت و گفت: صنعت بیمه ایران نیز در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های مهمی را تجربه کرده است. در بخش بیمه بازرگانی ۳۶ بیمه وجود دارد که به جز شرکت بیمه ایران، دیگر شرکت‌ها غیردولتی بوده و ۲۰۰ هزار نفر در شرکت‌های بیمه، شبکه نمایندگی، کارگزاری بیمه و بخش‌های ارزیابی خسارت اشتغال دارند و این نشانگر نقش بسیار مهم بیمه در اشتغال کشور است.

وی افزود: در حال حاضر مجموع سرمایه تحت پوشش بیمه در ایران، فقط در زمینه ریسک‌های بزرگ همچون سیل و زلزله، حمل و نقل هوایی و دریایی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها حدود ۵۰۰ میلیارد یورو است. ضریب نفوذ بیمه کشور نیز در حال حاضر ۲ درصد و حق بیمه سرانه نیز در ایران حدود ۳۲۳ دلار رسیده که در مقایسه با  ضریب نفوذ ۱.۷ درصدی منطقه و حق بیمه سرانه ۱۶۳ دلاری قابل مقایسه است.

رشد ۶۲ درصدی فروش بیمه‌نامه در ۷ ماهه ۱۴۰۱

بهزادپور ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ صنعت بیمه بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرد که از این رقم بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان، صرف پرداخت خسارت شد و مابقی آن نیز ذخیره و در امور مختلف اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری شده است تا در زمان وقوع حوادث در امر پرداخت خسارت مصرف شود. حق بیمه تولیدی صنعت در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۱ با رشد ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل،  به ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در پایان ۷ ماه ابتدای سال جاری سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه به بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، در سال گذشته نزدیک به ۲۵ میلیون وسیله نقلیه و رانندگان آن‌ها تحت پوشش بیمه شخص ثالث و حوادث راننده قرار گرفتند و حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار مورد خسارت بابت خسارت‌های جانی و مالی در جریان حوادث رانندگی پرداخت شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان است. همچنین حدود ۳۶۶۰ میلیارد تومان بابت خسارت‌های بدنی مربوط به آن دسته از مسببین حادثه که در محل حضور نداشته یا بیمه شخص ثالث اختیار نکرده بودند و برخی کمک‌های دیگری پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: صنعت بیمه همچنین به منظور کمک به نیروی انتظامی و برخی دیگر از دستگاه‌های برای کاهش حوادث جاده‌ای طی دوره سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود ۳.۷ هزار میلیارد تومان پرداخت مستقیم داشته که ارزش روز آن‌ها نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

بهزادپور ادامه داد: در زمینه بیمه درمان هم حدود ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند که در سال گذشته بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت دریافت کرده‌اند. همچنین صنعت بیمه با پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه‌های شخص ثالث به وزارت بهداشت کمک کرده تا مجروجان حوادث رانندگی به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند. صنعت بیمه از این بابت طی دوره ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰هزار میلیارد  تومان به وزارت بهداشت کمک مستقیم کرده که ارزش روز آن حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در پایان سال ۱۴۰۰، تعداد بیمه شدگان بیمه‌های زندگی به حدود ۲۸ میلیون نفر رسیده است.

نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه اقتصادی

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه سخنرانی خود همایش روز ملی بیمه به نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه اقتصادی کشور اشاره و گفت: در صنعت بیمه در کنار پرداخت خسارت، نقش مهمی نیز در تامین مالی اقتصاد،  سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه اقتصادی بازی می‌کنند. این صنعت با در اختیار داشتن ۱۴۰ هزار میلیارد تومان ذخایر بیمه‌ای تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری کرده است که ارزش روز آن در پایان سال گذشته به بیش از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته وی، بیمه در مقابله با تحریم‌های ظالمانه نیز در خط مقدم بوده است. یکی از اصلی‌ترین و نخستین بخش‌هایی که همواره مورد اصابت تحریم‌ها قرار می‌گرفته اما خوشبختانه صنعت بیمه توانست با تدابیری که اندیشید از این مسائل تا حد زیادی عبور کرده و کلیه ریسک‌های فاقد پوشش بیمه‌ای را توسط شرکت‌های بیمه داخلی و سایر سازوکارهای بیمه داخلی تحت پوشش قرار دهد. در زمینه مقابله با حوادث طبیعی و مدیریت ریسک‌های آن نیز بعد از ۱۵ سال نهایتا در سال گذشته صندوق بیمه حوادث طبیعی شروع به کار کرد و امسال، دولت مبلغ قابل توجهی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص داد که با مبلغ اختصاصی سال قبل جمعا به ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

اینشورتک‌ها بازار بیمه را به نفع مردم تغییر خواهند داد

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی ایران، سه مورد صدور پروانه فعالیت شرکت‌های بیمه تخصصی جدید در حوزه اتکایی و ۲ مورد صدور پروانه در حوزه زندگی، اصلاح آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای مدیران (آیین‌نامه ۹۰)، آماده‌سازی سامانه نرم‌افزاری ارزیابی ریسک در رشته بیمه خودرو، آماده‌سازی سوییچ بیمه، عنوان یکپارچه کننده صنعت بیمه و اکوسیستم بیمه، آماده‌سازی سامانه کشف تخلف و تقلب مبتنی بر هوش تجاری، آماده‌سازی سامانه ثبت و اعلام تخلفات در صنعت بیمه، تدوین سند پدافند غیرعامل بیمه مرکزی و تدوین چارچوب عرضه محصول تکافل در شرکت‌های بیمه تنها بخشی از عملکردها و اقدامات مهم بیمه مرکزی در ماه‌های سپری شده از سال جاری بدوه است.

وی تصریح کرد: با وجود تمامی این پیشرفت‌ها، وضعیت ما در صنعت بیمه هنوز مطابق انتظارات مردم و دولت و حتی دست‌اندرکاران صنعت نیست و باید تلاش و ابتکارات بیشتری در جهت میل به انتظارات به حق جامعه در راستای سند تحول دولت سیزدهم به کار گرفته شود. محوریت توسعه دانش‌بنیان صنعت بیمه، راهبرد مهم ما برای میل به این هدف خواهد بود.

به باور بهزادپور، شناخت کامل صنعت بیمه، دارا بودن دانش بیمه‌ای و بالا بردن شفافیت در کنار گسترش فناوری‌های نوین مالی به اینشورتک‌ها کمک می‌کند بازار بیمه را به شکلی برنده اداره کنند و مردم نیز از این تسهیلات بیشتر بهره‌مند شوند.

کلمه اینشورتک از دو عبارت بیمه (Insurance) و تکنولوژی (Technology) تشکیل شده و الهام گرفته شده از اصطلاح فین‌تک (Fintech) است. اینشورتک به شرکت‌های بزرگ بیمه کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جدیدی را خارج از مدل‌های سنتی تجربه کنند. این راه‌حل‌ها می‌تواند شامل خدمات بیمه‌ای با قیمت‌های مختلف، بیمه برای مشاغل کوچک و بیمه‌های اجتماعی شود. اینشورتک همچنین به شرکت‌های بیمه دسترسی به جریان‌های داده باز با کمک اینترنت اشیا را فراهم می‌کند که یک سیستم قیمت‌گذاری پویا براساس شرایط بازار و رفتار مشتری ایجاد می‌کند.

بهزادپور در ادامه به اهم برنامه‌های بیمه مرکزی در صنعت تحول دولت و به محورهای مهم آن پرداخت و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در تعیین مالی سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، تحول دیجیتالی در عرصه‌های مختلف محصولات و ارائه خدمات و کاهش تصدی‌گری، ارتقا و تقویت نظارت موثر و هوشمند، مقررات‌زدایی و تسهیل فرایندهای اخذ مجوز و فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای صنعت بیمه را از مهم‌ترین محورهای این موضوع به شمار آورد. وی افزود: بر مبنای این محورها بیش از ۲۰ پروژه اجرایی از ابتدای امسال در بیمه مرکزی تعریف شده و به اجرا درآمده و مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از پیاده‌سازی شیوه نظارت هوشمند بیمه مقررات‌زدایی و کاهش تصدی‌گری دولت از طریق اصلاح مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط، اجرای پروژه ارزیابی آنلاین خسارت و پرداخت الکترونیکی خسارت موسوم به بیمانی، راه‌اندازی مرکز نوآوری صنعت بیمه، ایجاد نطام بیمه‌های تکافل در قالب عرصه محصولات جدید بیمه‌ای، ایجاد زمینه‌های قانونی برای انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای با همکاری سازمان بورس، اجرای طرح تامین پوشش بیمه‌های درمانی تکمیلی، تجمیع اطلاعات بیمه‌شدگان درمان تکمیلی یا هاب درمان، ارائه خدمات الکترونیکی تصادف یا کروکی آنلاین، اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، و توسعه مرکز داده پشتیبان در مواقع بحران.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان تاکید کرد: برای برنامه هفتم به دنبال افزایش ضریب نفوذ، افزایش سهم بیمه‌های زندگی، اصلاح قوانین به منظور فراهم کردن امکان تاسیس و فعالیت سایر عرضه‌کنندگان خدمات بیمه‌ای از جمله موسسات بیمه تمام دیجیتالی و مجازی، تقویت زمینه‌های قانونی نظارت تداوم کاهش بیمه اتکایی اجباری، حذف عوارض دریافتی از بیمه‌های بازرگانی و معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد موسسات تضمین تحت نظارت بیمه مرکزی و تاسیس مراکز داوری بیمه‌ای هم هستیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار