۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
متهم جدید ریزش شاخص کل بورس

معاملات نخستین روز کاری هفته با واگذاری مجدد کانال ۱.۴ میلیون واحد شاخص کل سهام پس از ۱۴ روز کاری پایان یافت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را با افزایش فشار فروش و ترک مجدد ابرکانال ۱.۴ میلیون واحدی به پایان رساند. به این ترتیب پس از ۱۴ روز کاری متوالی که شاخص کل به فراز و فرود در این محدوده ادامه می‌داد، امروز سهامداران باز هم این نماگر را در سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی دیدند. امروز دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای ۱.۳۶ درصد عقب نشست که بیشترین افت روزانه این نماگر از ۲۸ آبان‌ماه به شمار می‌رفت. نکته قابل توجه اما همنوایی شاخص هم‌وزن با نماگر اصلی بازار بود. این شاخص پس از آنکه ۴ روز متوالی با سبقت از شاخص کل، روندی مثبت را طی می‌کرد، امروز بیش از یک درصد کاهش ارتفاع داد. به این ترتیب نماگرهای بورسی بی‌توجه به عواملی که پیش‌تر به تقویت تقاضا منجر می‌شدند، راه نزول را در پیش گرفتند. نه عرضه جدید خودرو در بورس کالا توانست رنگی سبز بر دیوار تالار شیشه‌ای بزند نه سیگنال‌های صعودی از بازار کامودیتی‌ها و نه رشد قیمت دلار و پیشروی آن به کانال ۳۷ هزار تومان.

سهامداران نگران چه چیزی هستند؟

افزایش ریسک‌های سیستماتیک را می‌توان مهمترین عامل نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای قلمداد کرد. در پایان هفته گذشته شاهد موج جدید اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی علیه ایران بودیم. دولت کانادا از تحریم ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی خبر داد. بریتانیا ۱۰ مقام قضایی در ایران (فعال و سابق) را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر اعلام شده، تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد شبکه‌ای شامل ۲۶ شرکت و ۵ فرد را که با دور زدن تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران میلیون‌ها دلار درآمد برای نیروی قدس سپاه تولید می‌کرد، در فهرست سیاه تحریمی قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سه شرکت مستقر در روسیه را که در معامله پهپادی میان دولت‌های ایران و روسیه نقش داشته‌اند، در فهرست تحریم قرار داده است. وزیر امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد به همراه کانادا به اعمال هزینه بیشتر علیه عاملان نقض حقوق بشر علیه ایرانیان ادامه می‌دهند. دولت استرالیا به تبعیت از کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه ۶ فرد و دو نهاد ایرانی وضع کرد. تحریم‌هایی که شاید به لحاظ اقتصادی مستقیما کارگشا نباشند اما تقویت کننده ریسک‌های سیستماتیک برای کلیه فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود و عموما در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به دارایی‌هایی تبدیل کنند که از ریسک‌های این چنینی کمترین تاثیر را بپذیرند. شاید بتوان ارز یا طلا را در زمره این دارایی‌ها قرار داد.

سیگنال خلاف جهت دلار و سکه به بورس

همانطور که اشاره شد افزایش ریسک‌های سیستماتیک، چهره بورس امروز را دگرگون کرد. در بازارهای دیگر نیز این ریسک‌ها اثر خود را به جای گذاشت. امروز قیمت دلار با رشد بیش از ۱.۵ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، رکورد جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرد و وارد کانال ۳۷ هزار تومانی شد. سکه نیز به سمت فقط کانال ۱۸ میلیون تومانی حرکت کرد. با این حال رشد قیمت دلار که ناشی از افزایش ریسک‌های غیراقتصادی بود نه تنها نتوانست توجه بورسی‌ها را به خود جلب کند بلکه به نظر می‌رسد آن‌ها را نسبت به تصمیمی که گرفته بودند، مطمئن‌تر کرد. از این رو در مجموع دادوستدهای روز شنبه بورس تهران شاهد خروج سرمایه ۴۸۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از جریان دادوستد سهام بودیم که بیشترین میزان از بیست و هشتمین روز آبان‌ماه بود.

انتظارات تورمی صعودی شد؟

همزمان با ارسال سیگنال‌هایی در خصوص افزایش ریسک‌های سیستماتیک، امروز معاملات سلف تمام سکه بانک مرکزی در بورس کالا و افزایش محسوس تقاضا برای پیش‌خرید سکه که حدود ۴ درصد ارزان‌تر از گواهی سکه در حال معامله است، خود گواهی بر افزایش انتظارات تورمی بود. بورس کالا امروز شاهد ۱۳ نوبت عرضه محصولات ایران‌خودرو شامل ۲۱۰۰ تارا و پژو ۲۰۷ نیز بود. نتیجه عرضه امروز این خودروها، ثبت تقاضای ۵۹۸۰ دستگاهی و رقابت ۱.۸ تا ۳۷.۸ درصدی خریداران بود.

متهم ریزش شاخص کل بورس
نمای پایانی بازار سهام (شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار