۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
ارزپاشی بانک مرکزی با روش جدید؟

بانک مرکزی معادل حواله ارزی صادرکنندگان، اسکناس می‌دهد که در کوتاه‌مدت سیگنال ارزپاشی و کاهش قیمت دلار و در بلندمدت ریسک کاهش ذخایر اسکناس ارز و رشد نرخ دلار را به همراه دارد.

▪️بورس تهران که اولین روز کاری هفته را سرخ رنگ آغاز کرده‌ بود، در روز یکشنبه شرایط بهتری داشت و متعادل و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد ۵،۶۲۴ واحدی (معادل ۰.۴۱ درصد) و در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط مشابهی و با رشد ۰.۳۴ درصدی همراه شد. 

▪️ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان در کانال سه هزار میلیاردی قرار داشته و عدد ۳،۹۰۴ میلیارد تومانی در نهایت ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاریها و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها پالایش، شتران و ورنا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

▪️روز گذشته خروج پول اشخاص حقیقی از بازار با شیب کمتری اتفاق افتاد و حدود ۱۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شپنا و شتران بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خودرو و خساپا داشتند.

▪️مدیر عامل صندوق ملی مسکن: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید در سال جاری سیصدوشصت میلیارد تومان تسهیلات مسکن بپردازند، در غیر این صورت جریمه می شوند.

▪️رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: به سازمان بورس، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و دیگرانی که آمدند گفتیم که شما هر توافقی که با یکدیگر می‌کنید در بودجه مکتوب کنید تا ما بر اساس آن ما اقدام کنیم.

▪️مدیران گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به اینکه از شش شرکت مجاز شناخته شده برای واردات خودرو، سه شرکت متعلق به گروه سایپا است و مراحل واردات پنج مدل خودرو جهت عرضه به بورس کالا در جریان است، از اخذ ۳۶ هزار مجوز واردات خودرو برای این گروه خودروسازی خبر داد.‌

▪️در طی چند روز گذشته شرکت های پتروشیمی پردیس،پتروشیمی خراسان،پتروشیمی شیراز وپتروشیمی زاگرس به همراه نماد فسبزوار طی اطلاعیه به دلیل قطع گاز از توقف تولیدات خود خبر دادند.

▪️بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندکان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان را با ارز اسکناس، مبادله و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد. 

▪️نمایندگان مجلس کلیات لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند.

▪️هیات وزیران مکانیزم جدید بازگشت دلارهای صادراتی به کشور را مشخص کرد. در آیین‌نامه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، ۷ روش برای بازگرداندن دلار اعلام شده است.

▪️دیروز قیمت دلار ۲۶۰ تومان دیگر افزایش یافت و به ۳۷۲۶۰ تومان رسید. سکه نیز در سطح بی‌سابقه ۱۸.۵ میلیون تومان قرار گرفته است که حباب قیمت آن را به ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان می‌رساند.

▪️سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: اینکه خرید ارز دولتی معیار دهک‌بندی قرار گرفته یا نه با وزارت رفاه است، ولی در آذرماه قطع یارانه هیچ کسی به ما اعلام نشده.

▪️وزیر خارجه سعودی ادعا کرد: «شکست توافق هسته ای با ایران منطقه را وارد مرحله بسیار خطرناکی خواهد کرد. ما خواستار از بین بردن نقاط ضعف موجود در توافق هسته ای با ایران هستیم. اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، کشورهای منطقه تلاش خواهند کرد تا امنیت خود را تضمین کنند. 

▪️دولت نیوزلند در همراهی با آمریکا و متحدان این کشور ۲۲ مقام ایران را تحریم کرد. مقامات این کشور اعلام کردند که نیوزیلند در کنار سایر کشورها ایستاده است و خواستار تحقیقات توسط یک نهاد مستقل خارجی  درباره حوادث اخیر در ایران است. در بین تحریم شدگان افرادی چون «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «غلامرضا سلیمانی» فرمانده بسیج، «حسین اشتری»، فرمانده نیروی انتظامی و «محمد رستمی»، رئیس پلیس امنیت اخلاقی مشاهده می‌شود.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

@Feghtesad

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار