۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
واکنش ناقص چین به گلایه‌های ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین: هم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان پکن هستند.

فردای اقتصاد: به دنبال صدور بیانیه مشترک چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که حاوی موارد ضد ایرانی بود، مقامات چین در صدد دلجویی از ایران بر آمدند اما مقامات تهران به شدت مواضع اقدام اخیر پکن را محکوم کردند.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز با تأکید بر روابط دوستانه تهران و پکن گفت: «چین همواره از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری حمایت کرده است.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وانگ ونبین که در نشست رسانه‌ای هفتگی صحبت می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره سفر اخیر رئیس‌جمهوری چین به منطقه غرب آسیا و اجلاس سران با شورای همکاری خلیج فارس گفت: «نشست چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که چندی پیش برگزار شد برای توسعه روابط چین و کشورهای عضو این شورا اهمیت زیادی دارد.»
او ادامه داد: «این اجلاس "بیانیه مشترک اجلاس جهانی چین" را صادر کرد و همچنین "برنامه اقدام ۲۰۲۷ ـ ۲۰۲۳ دیالوگ راهبردی جهانی چین" را تصویب کرد. توسعه روابط جهانی چین و کشورهای عضو خلیج فارس با هدف تعمیق همکاری‌های عملی دوجانبه در زمینه‌های مختلف و به‌نفع دو ملت است.»
این سخنگو درباره روابط این کشور با ایران تأکید کرد: «روابط چین و ایران به‌طور سنتی دوستانه است و انتخاب مشترک چین و ایران برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است. طرف چینی مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با طرف ایرانی برای تداوم و ارتقاء پیشرفت جدید در روابط دوجانبه است.»
ونبین ادامه داد: «چین و ایران یک طرح همکاری جامع امضا کردند و کار اجرایی را از ابتدای سال جاری آغاز کردند. چین با ایران همکاری خواهد کرد تا توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی ایران و چین را ارتقا دهد.»
وانگ ونبین با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران، گفت: «هو چونهوا، معاون نخست وزیر امروز به ایران سفر خواهد کرد، اعتقاد بر این است که این سفر تأثیر مثبتی بر تعمیق مشارکت راهبردی همه‌جانبه چین و ایران خواهد داشت.»
این سخنگو درباره رویکرد پکن به منطقه گفت: «هم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان چین هستند. توسعه روابط چین با هر دو طرف هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.»
او تأکید کرد: «چین همواره از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری و دوستی و انجام همکاری برای دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد ـ برد حمایت کرده است. چین مایل است به ایفای نقش سازنده در زمینه توسعه و ثبات در منطقه خلیج فارس ادامه دهد.»

بیشتر بخوانید:

واکنش رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به اقدام ضد ایرانی چین

صدور بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین که در آن ادعاهایی درباره جزایر ایرانی سه‌گانه در خلیج فارس و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح شده بود، با واکنش محافل سیاسی ایران همراه شد.
به گزارش تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: «ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم و محتوای مربوط به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در این بیانیه را مردود می‌دانیم. ادعاهایی را که در خصوص جزایر ایرانی می‌شود دخالت در امور سرزمینی می‌دانیم.»
کنعانی ادامه داد: «نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی را مردود اعلام می‌کنیم. ایران به امنیت درون‌زا و عدم دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه تأکید می‌کند و در مورد جزایر سه‌گانه تأکید می‌کنیم که این جزو مناطق لاینفک ایران هستند. ادعاها در مورد این جزایر را دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و این ادعاها را به‌ شدت محکوم می‌کنیم.»

گسترش روابط ایران و چین

او در ادامه درباره روابط تهران-پکن گفت: «رابطه با چین در چارچوب اراده سیاسی رهبران دو کشور در حال گسترش است. امروز میزبان هیات چینی با هدف توسعه مناسبات دو کشور هستیم، نگاه ما در مسیر توسعه مناسبات است و این هدف مشترک دو کشور است. ما در ارتباط با منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه نخواهیم کرد که در این ارتباط موضع رسمی خود را اعلام کردیم و سفیر چین را خواستیم و نظرمان را اعلام کردیم و یادداشت اعتراضی خود را دادیم.»
برنامه جامع همکاری بلندمدت ایران و چین به‌عنوان یک نقشه راه همکاری خوب دو کشور است که در برنامه اجرا قرار دارد. هیاتی که امروز وارد کشور می‌شود بخشی از این همکاری‌ها را در دستور کار دارد.
روز یکشنبه، ایرنا، گزارش داد که معاون نخست وزیر چین، در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس نوشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد.
او افزود: «در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
پس‌لرزه‌های تنش پکن-تهران
پیام سفر «شی» به ریاض برای واشنگتن
چین توافق ۲۵ ساله با ایران را کنار گذاشت؟
واکنش تند کیهان به بیانیه چین علیه ایران / بحرین بخشی از خاک ایران است

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار