۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
حمله گسترده روسیه به کی‌یف

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی ۱۳ پهپاد را سرنگون کرده‌اند.

فردای اقتصاد: مقامات اوکراینی می‌گویند که صبح چهارشنبه در جریان حمله روسیه به شهر کیف پایتخت این کشور، بیش از ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین را سرنگون کردند.
به گزارش منابع خبری، بلافاصله پس از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی، صدای انفجارهای شدید را شنیدند.
در حالی که پدافند هوایی، پهپادهای روسیه که مقامات غربی ادعا می‌کنند ساخت ایران است را ساقط کرده‌اند، انفجارها در منطقه مرکزی شوچنکیفسکی به وقوع پیوست.
روسیه از ماه اکتبر تاکنون بارها زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.
والکسی کولبا، فرماندار کیف، روسیه را به «تداوم ترور علیه تاسیسات انرژی اوکراین» متهم کرد.
اما مدیر شبکه ملی انرژی «یوکرنرژو» گفت که حملات روز چهارشنبه به هیچ تاسیسات انرژی آسیبی وارد نکرد و در پستی در حساب تلگرام خود از «کار درخشان نیروهای پدافند هوایی» استقبال کرد.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی ۱۳ پهپاد را سرنگون کرده‌اند که به گفته او برابر با تمام پهپادهایی است که روز چهارشنبه توسط روسیه پرتاب شد.
فرماندار کولبا گفت که یک قطعه هواپیمای بدون سرنشین به یک دفتر اداری در شهر و چهار ساختمان مسکونی اصابت کرده است. اما سخنگوی اورژانس شهری به رسانه‌های اوکراینی گفت که این حملات هیچ تلفاتی نداشته‌است.
یکی از شاهدان به نام سوتلانا به بی‌بی‌سی گفت که اولین حمله در ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت محلی صورت گرفت.
او گفت: «زمستان در راه است، مردم چگونه می توانند زنده بمانند؟ پروردگارا، آنها از ما چه می‌خواهند؟ آنها نمی‌گذارند اوکراینی‌ها زندگی کنند.»
آنتون، یکی دیگر از ساکنان کیف، به بی‌بی‌سی گفت که سقوط شیشه‌ای که در اثر انفجارها شکسته شده بود، نزدیک بود بچه‌هایش را که خواب بودند به کشتن بدهد.
او گفت: «بگذار این پوتین بمیرد. من هیچ کاری با او نکردم، اما او با من این کار را می کند.»
این حملات در حالی رخ داد که مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، پس از بازدید از شهرهای جنوبی میکولایف و خرسون در کیف بود. او به بی‌بی‌سی گفت که آنها یادآور این هستند که چگونه اوکراین «هنوز سراسر کشور از جنگ رنج می برد، نه فقط خط مقدم.»
گریفیتس افزود، نیاز فوری کمک به اوکراین برای بازگرداندن منابع انرژی بود، از جمله با ارائه ژنراتور به این کشور، زیرا الکتریسیته دروازه زندگی است. اگر برق نداشته باشید، گرم نشوید، در بیمارستان درمان نشوید، به مدرسه نروید، وسایل نقلیه نداشته باشید نمی‌توانید زندگی کنید.
اوکراین ایران را متهم کرده است که پهپادهای «کامیکازه» یا همان شاهد مورد استفاده در حملات مرگبار ۱۷ اکتبر را به روسیه عرضه کرده است، اما تهران ابتدا آن را تکذیب کرد.
ایران اما بعدا اعلام کرد که «ماه‌ها» پیش از جنگ تعداد محدودی پهپاد به مسکو ارسال کرده است.
روسیه در ماه‌های اخیر شبکه انرژی این کشور را هدف قرار داده‌است، آنچه اوکراین می‌گوید تلاشی برای تضعیف روحیه مردم این کشور است. دمای هوا در سراسر اوکراین به زیر صفر رسیده‌است، اما مارتین گریفیتس گفت هیچ نشانه‌ای از موج جدید فرار اوکراینی‌ها از خانه یا کشور خود وجود ندارد.
رهبران کشورهای غربی گفته‌اند که حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی، یک جنایت جنگی است، اما هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از این حملات دفاع کرد و گفت که این حملات در واکنش به انفجار پل روسیه برای الحاق کریمه در ۸ اکتبر بوده است.
این حملات در حالی انجام می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن ایالات متحده برای تسلیح اوکراین به پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی پاتریوت انجام می شود. مقامات ارشد دفاعی به خبرگزاری رویترز گفتند که این موضوع می‌تواند به زودی در روز پنجشنبه منتشر شود.
این سیستم یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در جهان است و معمولاً با کمبود مواجه است. به دلیل قابلیت دوربردش، می‌تواند موشک‌ها و پهپادهای روسیه را قبل از رسیدن به محدوده شهرهای اوکراین سرنگون کند.
اما برخلاف سیستم‌های پدافند هوایی موجود اوکراین، سیستم‌های پاتریوت برای بهره‌برداری از آن‌ها به خدمه بزرگ نیاز دارند و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نیروهای کیف برای استفاده مؤثر از آن آموزش دهند.
روسیه احتمالاً هرگونه تلاش برای مسلح کردن اوکراین به دفاع پاتریوت را به عنوان تشدید تنش تلقی می کند. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق - که اکنون معاون شورای امنیت ملی است - ماه گذشته نسبت به این اقدام هشدار داد.
در همین حال، اوکراین می‌گوید که آزادی ۶۴ نظامی را که در اوایل سال جاری در جریان درگیری‌ها در شرق دونباس توسط روسیه دستگیر شده بودند، تضمین کرده است.
آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور زلنسکی نیز گفت که مقامات آزادی سودی مورکزی شهروند آمریکایی را تضمین کرده‌اند.
مورکزی در حالی که نیروهای روسی شهر جنوبی خرسون را در ماه ژوئیه اشغال کرده بودند، که بیش از دو سال در آنجا زندگی می‌کرد، توسط نیروهای روسی دستگیر شد.
او در ماه اکتبر از بازداشت روسیه آزاد شد، اما مقامات مسکو از خروج از استان دونتسک به دلیل نداشتن مدارک هویتی جلوگیری کردند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار