۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۶ آذر ۱۴۰۱

شاخص‌های سهام هفته را مثبت به پایان رساندند اما در روز پایانی شاهد تردید برخی خریداران بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس روز چهارشنبه اگرچه بازدهی مثبتی را به ثبت رساند اما شاهد افزایش عرضه‌ها از اواسط معاملات بودیم که منجر به عقب‌گرد نماگرهای اصلی بازار از سقف‌ روزانه بودیم. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملات هفته گذشته بازدهی مثبت ۱.۲۶ درصدی را به ثبت رساند و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن نیز به یک افزایش ۰.۸۵ درصدی اکتفا کرد تا با وجود صعود، بار دیگر نگرانی‌ها بابت توانایی شروع یک مسیر پررونق را افزایش دهد. کاهش ارزش معاملات به میانه کانال ۴هزار میلیارد تومانی و خروج ۱۶۴ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی نیز تاییدی بر این موضوع است.

سقف‌شکنی دوباره دلار در بازار آزاد و افزایش قیمت‌های پی در پی، نه تنها بورس تهران بلکه تمامی بازارها را با نوسانات دوباره‌ای روبرو کرد. افزایش چشم‌انداز انتظارات تورمی، احتمال رشد بیشتر نرخ دلار نیمایی با وجود حفظ فاصله با دلار فردوسی و... باعث شد که بورس تهران در روز سه‌شنبه حتی یکی از بیشترین میزان افزایش‌های خود را در سال ۱۴۰۱ به ثبت برساند. با این حال اما به نظر می‌رسد هنوز عواملی وجود دارد که اجازه صعودهای مطمئن را به بورس تهران ندهد درحالی که در دیگر بازارها کمتر شاهد چنین نگرانی‌هایی هستیم.

نوسان دلار در کانال ۳۸ هزاری

دلار بازار آزاد طی هفته گذشته بار دیگر رالی صعودی قدرتمندی را تجربه کرد و توانست با شکست دو کانالی، خود را به محدوده ۳۸ هزار تومانی وارد کند و حتی تا مرز ۳۹ هزار تومان نیز افزایش یابد. همین موضوع کافی بود تا بورس تهران نیز بدون وقفه به این اتفاق واکنش مثبت نشان دهد و به مسیر صعودی قدم بگذارد. این مسیر اما در روز چهارشنبه با سرعت بالایی طی نشد و شاهد تضعیف تقاضا در معاملات بودیم. اگر صرفا از منظر دلار به این ضعف نگاه کنیم، یکی از دلایل آن را می‌توان به توقف صعود اسکناس آمریکایی در میانه کانال ۳۸ هزار تومانی عنوان کرد که همچون تکرار سناریو اوایل آبان ماه، اجازه صعودهای بیشتری را نیز به بورس نداد.

از سمتی نیز باید تکرار کرد که دلار اصلی و تاثیرگذار بازار سرمایه، دلار نیمایی است که با وجود افزایش قیمت آهسته‌ای که دارد، هنوز فاصله‌اش با دلار بازار آزاد همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس تهران شناخته می‌شود. برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که رشد قیمت دلار در بازار آزاد به افزایش قیمت دلار نیما نیز منجر خواهد شد که خود اتفاق مثبتی برای بورس تهران است اما پایداری این فاصله نزدیک به ۳۰ درصدی با دلار فردوسی، مشکلات زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد که می‌تواند بر سودآوری آن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

بورس تهران هنوز نگران است؟

به نظر می‌رسد که بورس تهران هنوز در دل معاملات خود نگرانی دارد. یکی از موارد ورود به فصل سرما و معاملات کم‌رمق بورس تهران به صورت تاریخی در زمستان است. دلیل این اتفاق نیز بیشتر به قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع در فصل سرما مربوط می‌شود که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسئولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید بسیاری از پتروشیمی‌ها متوقف شده است.

در کنار این موضوع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده است. این موضوعات همچنان احتیاط را اصلی‌ترین الگوی معاملاتی فعالان بازار سرمایه قرار داده است و باعث می‌شود که نگرانی‌ها در بازار سرمایه پایدار باقی بماند.

توقف تکنیکالی بورس تهران؟

نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص بورس به خوبی نشان می‌دهد که یکی از دلایل توقف مسیر صعودی در روز چهارشنبه، رسیدن به محدوده‌ای مقاومتی است که هم در کندل‌های قیمتی دیده می‌شود و هم در اندیکاتور RSI. همانطور که با خطوط قرمز مشخص شده است، ۱.۴۷ تا ۱.۴۹ میلیون واحدی برای شاخص کل بورس به عنوان محدوده مقاومتی شناخته می‌شود که در گذشته کف و سقف‌های مهمی را نیز تشکیل داده است و عبور از آن می‌تواند به کمی زمان نیاز داشته باشد. در اندیکاتور RSI نیز وجود خطی مقاومتی و داینامیک باعث شده است که همچنان قدرت روند نیاز به تقویت بیشتر داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده، به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز با فشار عرضه‌های بیشتری همراه باشد و تعداد نمادهای منفی بیشتری را شاهد باشیم که البته به دلیل حضور قیمت دلار در محدوده‌های بالا، احتمال ریزش سنگین نیز همچنان دور از ذهن است.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    مسخره کردین خودتونو پژو شد ۵۰۰ م اینها تازه نگرانن بورس رشد نکه فقط فکر کارمزد و نوسان هستن مسخره ها

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار