۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
نرخ بهره در اروپا افزایش یافت

بانک مرکزی اروپا برای چهارمین بار طی سال جاری نرخ بهره را بالا برد و تاکید کرد نرخ بهره با سرعت ثابت در مقاطع بعدی هم افزایش یابد.

فردای اقتصاد: بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه تصمیم گرفت برای چهارمین بار در سال جاری نرخ بهره را ۰.۵ دیگر افزایش دهد و از ۲ درصد به ۲.۵ درصد برساند چرا که انتظار دارد که سطح تورم در سطح اروپا برای مدت طولانی «بسیار بالا» بماند.

بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد که شورای روسای بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو تصمیم گرفت سه نرخ بهره اصلی بانک مرکزی اروپا را ۵۰ واحد پایه افزایش دهد.

وی افزود: بر این اساس، نرخ بهره اصلی و نرخ سود تامین مالی نهایی و تسهیلات سپرده به ترتیب به ۲.۵، ۲.۷۵ و ۲ درصد از ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.

بانک مرکزی اروپا تاکید کرد: تصمیم گرفتیم که نرخ بهره با سرعت ثابت به میزان قابل توجهی افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که تورم به هدف میان مدت دو درصد باز می‌گردد؛ البته تصمیمات آتی نرخ بهره به داده‌ها بستگی دارد.

در این بیانیه آمده است: تورم در منطقه یورو هنوز بسیار بالا است وپیش‌بینی می‌شود برای مدت طولانی بالاتر از هدف باقی بماند و اقتصاد اروپا ممکن است در سه ماهه سال جاری و سه ماهه اول سال آینده به دلیل بحران انرژی و افزایش بی اعتمادی، فعالیت ضعیف اقتصاد جهانی و سخت شدن شرایط تامین مالی انقباض یابد.

پیش‌تر نیز فدرال رزرو ایالات متحده روز چهارشنبه تصمیم گرفت تا مطابق با انتظارات بازار، نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش دهد تا به محدوده بین ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد برسد.

در این خصوص بخوانید: افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو

تعدادی از بانک‌های مرکزی در کشورهای عربی هم مشابه تصمیم فدرال رزرو آمریکا  تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفتند.

با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، به ویژه قیمت انرژی، خطر یک رکود بزرگ در اقتصاد منطقه یورو وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار