۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
گام‌های جدید مقابله با تورم در دنیا

در پایان هفته گذشته، همزمان با فدرال رزرو بانک‌های مرکزی در سایر نقاط دنیا نیز نرخ بهره را افزایش دادند.

​​​​​​
فردای اقتصاد: بورس تهران آخرین روز کاری هفته گذشته را صعودی و مثبت دنبال کرد. شاخص کل با رشد ۱۸،۲۹۲ واحدی (معادل ۱.۲۶ درصد) و از میانه ابرکانال ۱.۴ میلیون واحدی عبور کرد و ارتفاع یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحدی را در پایان معاملات ثبت کرد.
در هفته گذشته بار دیگر مقام نخست بیشترین بازدهی هفتگی از آن بازار خودرو با رشد ۷.۷ درصدی شاخص خودروی بورسان شد. پس از آن قیمت سکه با رشد ۷ درصدی همراه شد و قیمت دلار نیز ۵.۶ درصد افزایش یافت.
رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همنوایی دلار نیمایی با آن در مسیر صعود، هفته‌ای سبز را برای بازار سهام به ارمغان آورد تا شاخص کل بورس تهران، معاملات هفته منتهی به ۲۳ آذرماه را با رشد حدود ۵ درصدی به پایان رسانده و در رتبه چهارم پربازده‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در هفته‌ای که گذشت جای بگیرد.
خالص تغییر مالکیت هفتگی بازار سهام با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی پایان یافت تا پس از چهار هفته، شرایطی متفاوت بر تالار شیشه‌ای حکمفرما شود.
ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته میانگین روزانه ۴۶۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به هفته قبل رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌داد.
رییس سازمان خصوصی‌سازی: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است. بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته چهارم آذر ماه با افزایش ۱/۱ واحد درصدی در پایان روز ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱ به ۲۰/۹۹ درصد رسید که بالاترین نرخ از ابتدای پاییز به شمار می‌رود.
شامگاه چهارشنبه نشست فدرال رزرو آمریکا در رابطه با نرخ بهره برگزار شد و این سازمان برای هفتمین بار نرخ بهره را افزایش داد. فدرال رزرو که در چهار نشست قبلی خود هر بار نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داده بود، در جلسه ماه دسامبر، به یک افزایش ۰.۵ درصدی بسنده کرد تا نرخ بهره بزرگترین اقتصاد دنیا به عدد ۴.۵ درصد برسد که بیشترین مقدار از اواسط سال ۲۰۰۷ به شمار می‌رود.
بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه تصمیم گرفت برای چهارمین بار در سال جاری نرخ بهره را ۰.۵ دیگر افزایش دهد و از ۲ درصد به ۲.۵ درصد برساند.
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه به دنبال تصمیم فدرال رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره، نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دادند.
بانک مرکزی انگلیس (BoE)به منظور مبارزه با تورم دو رقمی در این کشور، روز پنجشنبه برای نهمین بار متوالی نرخ بهره را ۰/۵ افزایش داد و به ۳/۵ درصد رساند.
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای واردات مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیرخشک اطفال، موارد مصرفی در حوزه پزشکی و توانبخشی شامل لوازم کار، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات که فاقد مشابه تولید داخل باشند، را از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف کردند.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار: حمایت از منافع سرمایه‌گذاران در وظایف سازمان بورس آمده و سهامداران حق دارند که مطالبه حمایت داشته باشند اما وظیفه ذاتی سازمان، تضمین سود قطعی نیست.
سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: شرکت‌ها برای پرداخت سود، حداکثر ۸ ماه زمان دارند. در اصلاحیه قانون بازار سرمایه که به مجلس ارائه شد، پیشهاد دادیم که این زمان به ۳ ماه کاهش پیدا کند.
رئیس کل بانک مرکزی: در راستای کاهش هزینه تامین مالی تولید، بانک‌ها اوراق گام را در طول زنجیره‌های مختلف تولید تا حلقه نهایی بکار گیرند.
مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران: با توجه به استقبال مصرف کنندگان از خرید خودرو در بورس کالا و لزوم اطلاع آن‌ها از روند منظم عرضه ها، هفته آینده برنامه عرضه هفتگی و پرحجم خودروسازان در بورس کالا اعلام می‌شود.
مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشدار داد اگر روند ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور به همین سمت و سو برود، ممکن است دچار چالش شویم و کمبود برای کشور حاصل شود.‌
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده و کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است.
آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا در مورد درآمد نفتی ایران در ۷ماهه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد ایران در این دوره بیش از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار