۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
چرا بورس‌های جهان نزولی شدند؟

بازارهای جهانی سهام روزهای پایانی هفته را با عقب‌گرد جدی شاخص‌های خود پشت سر گذاشتند.

فردای اقتصاد: سهام ایالات متحده برای دومین هفته متوالی پس از شنیدن پیام‌های جنگ‌طلبانه از سوی بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا برای مهار اژدهای تورم و انتظار برای بالا باقی‌ماندن نرخ‌های بهره برای مدتی طولانی‌تر، سقوط کردند.

بورس‌های جهانی اواخر روز چهارشنبه پس از افزایش نیم درصد نرخ بهره توسط فدرال رزرو به محدوده هدف ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد (بالاترین نرخ در ۱۵ سال اخیر) شروع به تضعیف کردند. بانک مرکزی اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۳ به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد تا به ۵.۱ درصد برسد، رقمی بزرگتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت.

فشار فروش در روز پنجشنبه پس از انتشار آمار ناامیدکننده خرده‌فروشی توسط ایالات متحده افزایش یافت. این گزارش حاکی از آن است که تورم بیش از حد انتظار به مصرف کنندگان ضربه می زند. آماری که به مصرف‌کنندگان نشان داد که کند شدن هزینه‌ها، نشانه‌ای از ضعیف شدن اقتصاد است. شرایطی که در دادوستدهای روز جمعه نیز به میزان کمتری ادامه یافت.

به این ترتیب تنها در عرض سه روز، شاخص نزدک با ریزش حدود ۵ درصدی مواجه شد. S&P500 نیز حدود ۴.۲ کاهش ارتفاع داد. یورواستوکس ۶۰۰ بیش از ۴ درصد نزول کرد. داوجونز ۳.۵ درصد ریزش داشت و شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز (FTSE۱۰۰) نیز در سه روز ۲.۳ درصد عقب‌نشینی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار