۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
سه تغییر اساسی خودروهای سال ۲۰۲۳

«واردز اتو» پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۳ کابین خودروها بیش از دیگر بخش‌ها و ویژگی‌های خودرو دستخوش تغییر شود.

فردای اقتصاد: نشریه واردز اتو (Ward's Auto) که بیش از ۸۰ سال است که در صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند در پیش‌بینی خود از خودروهای ۲۰۲۳ نوشته است: در حالی که خودروهای خودران و برقی مورد توجه قرار خواهند گرفت، واضح‌ترین تغییر در کابین خودروها اتفاق خواهد افتاد. اسب بخار و زیبایی‌شناسی ظاهری اگرچه همچنان مهم خواهند بود اما در سایه آنچه در داخل خودرو می‌گذرد قرار خواهند گرفت.

واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) نیز اخیرا در گزارش چشم‌انداز صنعت خودرو برآورد کرد صنعت خودرو در سال ۲۰۲۳ در برابر موانع جهانی از جمله بحران انرژی، کاهش تقاضای جهانی و ادامه مشکلات زنجیره تامین آسیب‌پذیر خواهد بود. فروش جهانی خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ ثابت خواهد ماند. فروش وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) تنها نقطه روشن خواهد بود که ۲۵ درصد رشد می‌کند، اما دولت‌ها ساختار طرح‌های تشویقی خود را تغییر خواهند داد. همچنین تمرکز دولت‌ها بر روی شبکه‌های شارژ معطوف خواهد شد که برای پاسخگویی به ناوگان در حال گسترش خودروهای برقی کافی نیستند. در سوی دیگر، وسایل نقلیه خودران جهشی به جلو خواهند داشت، زیرا قانون‌گذاران محدودیت سرعت را لغو می‌کنند.

کمبود نیمه‌هادی‌ها ادامه می‌یابد

به باور واردز، یک ترند ادامه‌دار در صنعت خودرو در سال ۲۰۲۳ کمبود نیمه‌هادی خواهد بود که در تولید خودروها به شدت پراستفاده هستند. چالش‌های زنجیره تامین ناشی از کرونا با تنش‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌های اقتصادی جهانی تشدید شده است. با وجود این، سیناپسس (Synopsys، شرکت پیشروی آمریکایی که در حوزه خودکارسازی طراحی الکترونیکی فعالیت می‌کند) نسبت به آینده تکامل فناوری نیمه‌هادی‌ها خوش‌بینانه است.

پیش از این واحد اطلاعات اکونومیست هم پیش‌بینی کرد در ۲۰۲۳ کمبود عرضه نیمه‌هادی‌ها ادامه‌دار خواهد ماند و احتمال دارد ظرفیت‌های جدید تولید تا ۲۰۲۴ به بهره‌برداری نرسد.

جهش خودروهای خودران

واردز اتو عقیده دارد در سال آینده می‌توانیم انتظار شتاب گرفتن یا حداقل استمرار در تکامل ویژگی‌های نیمه خودکار خودروها باشیم. با وجود از بین رفتن برخی استارت‌آپ‌های خودروهای خودران، رویای رانندگی خودکار سطح ۵ (کاملا بدون نیاز به مداخله انسان) هنوز وجود دارد. سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) نوآوری و ارزش‌آفرینی واقعی ارائه می‌کنند، زیرا خودروسازان به دنبال راه‌های کارآمدتر برای امکان رانندگی ایمن‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر هستند. واردز اتو می‌گوید ما اصلا پیش‌بینی نمی‌کنیم که پیشرفت‌های این سیستم‌ها کند شود. آن‌ها همچنین انتظار دارند که پیشرفت‌هایی در فناوری حسگرهای پایه مانند لیدار (فناوری سنجش از راه دور که با استفاده از لیزر مسافت را اندازه می‌گیرد)، رادار و دوربین‌ها ایجاد شود.

واحد اطلاعات اکونومیست هم پیش‌بینی کرده با ورود خودروهای سطح ۳ به جاده‌ها و آغاز آزمایش خودروهای سطح ۴، خودروهای خودران در سال آینده جهشی تاریخی را تجربه کنند.

تغییر معیارهای انتخاب اتومبیل‌های برقی

واردز اتو می‌نویسد: نسل فعلی خودروهای الکتریکی عمدتاً با عملکرد باتری آنها و میزان مسافت قابل طی کردن با یک بار شارژ، ارزیابی می‌شود. این معیار بی‌اهمیت نیست. اما با رشد صنعت، کیفیت کلی و امکان اطمینان به این ماشین‌ها در کانون توجه قرار خواهد گرفت. چالش واقعی خودروهای برقی قابلیت اطمینان (و نه تنها قابلیت اطمینان باتری) است. بخشی از مسئله به خاطر این است که این خودروها عمدتاً مدل‌های مفهومی جدیدی هستند که از پایه ساخته شده‌اند. ما انتظار داریم که تمرکز بسیار بیشتری روی بهبود کیفیت نرم‌افزار شاهد باشیم تا حداقل عملکرد موردنیاز را تضمین کند. ما این را به‌عنوان یک چالش مستمر و ادامه‌دار می‌بینیم، اما برای سال ۲۰۲۳ موضوع اصلی برای رسیدگی خواهد بود.

نمی‌توان از این واقعیت عبور کرد که موفقیت خودروهای برقی همچنان توسط هزینه و مسافت قابل طی با یک بار شارژ تعیین می‌شود. اگر از مصرف‌کنندگان هم بپرسید چه می‌خواهند کاهش هزینه و افزایش بًرد رانندگی است. آن‌هایی که برای اولین بار خودروی برقی خریده‌اند به سودمندی و مزیت‌های آن در مقایسه با وسایل نقلیه بنزینی نگاه می‌کنند. اما ما بر این باوریم که وقتی خودروهای برقی چالش برد ۵۰۰ مایلی (۸۰۵ کیلومتر) را شکستند، نگرانی در مورد برد کاهش می‌یابد و تمرکز روی مسائل مربوط به کیفیت، قابلیت اطمینان و ویژگی‌های داخل خودرو معطوف می‌شود.

تحول در تجربه درون کابین

به عقیده واردز اتو، به همان اندازه که رانندگی خودکار و خودروهای برقی مورد توجه قرار می‌گیرند، واضح‌ترین تغییر در کابین ماشین‌ها خواهد بود. در حال حاضر در حال مشاهده تغییر سریع این بخش خودرو هستیم که نحوه ارزیابی مردم در خرید خودرو را تغییر داده و بر شیوه خودروسازان برای متمایز ساختن خود از یکدیگر اثر گذاشته است. قدرت موتور و زیبایی ظاهری اگرچه هنوز مهم است اما در اولویت بعدی تغییرات قرار می‌گیرد.

مصرف‌کنندگانی که به تجربه استفاده از دستگاه‌های هوشمند در خانه یا تلفن همراه خود عادت کرده‌اند، به دنبال تجربه‌های مشابه در خودرو هستند. این کار با عناصر بصری واضح شروع می‌شود، مانند نمایشگرهای بزرگتر و تعاملی‌تر یا حتی به عنوان نمایشگرهای هدآپ روی شیشه خودرو برای ایمنی و راحتی بهتر اجرا شوند.

واردز اتو می‌گوید پدیده «تلفن هوشمندسازی خودرو» در حال تبدیل شدن به جریان اصلی برای مصرف‌کنندگان است و می‌افزاید: یکی دیگر از زمینه‌های رشدی که ما پیش‌بینی می‌کنیم شخصی‌سازی ویژگی‌های کاربر است، مانند امکان تغییر رنگ چراغ‌های کابین خودرو. در حالی که این ویژگی‌ها رایج‌تر می‌شوند، تولیدکنندگان می‌توانند سفارشی‌سازی‌های بیشتری را با همکاری شرکت‌های دیگر مانند سازندگان تلفن همراه و اپراتورهای شبکه‌های بی‌سیم ارائه دهند. در سطح تراشه‌ها از دیدگاه ما نیازهای ECU در خودروهای سنتی خیلی تغییر نمی‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار