۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
علائم توافق پررنگ‌ شد

بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه اروپایی نوشت: «پیشنهاد ایران سازنده است.» در واکنش اولیه به این خبر قیمت نفت کاهش یافت.

در جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی که روز گذشته دوشنبه ۲۴ مردادماه برگزار شد، علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در گفتگوهای رفع تحریم‌ها گزارش مبسوطی از روند بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به اعضای جلسه ارائه کرد. همزمان پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش نوزنیوز, هرچند در اخبار اعلام شده از جلسه دیروز شورای عالی امنیت ملی اشاره‌ای به جزئیات گفتگوها و محتوای جمع‌بندی نظرات نشده، اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز اعلام کرد که نظرات ایران حداکثر تا روز دوشنبه (دیروز) به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ارائه می‌شود.

جوزف بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین رفع تحریم‌ها نیمه شب دوشنبه اعلام کرد که پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش‌نویس برجام دریافت کرده است.

همزمان بلومبرگ نیز به نقل از یک منبع آگاه اروپایی نوشت: با تلاش‌های دیپلماتیک، اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را سازنده می‌داند و در حال رایزنی با ایالات متحده در مورد "راهی پیش رو" برای دستیبابی به توافق است.

در واکنش اولیه به این خبر قیمت نفت کاهش یافت. بهای برنت که در معاملات امروز صعودی بود و تا بیش از ۹۸ دلار رشد کرده بود با انتشار این خبر در مسیر کاهشی قرار گرفت و به حدود ۹۲.۶ دلار رسید. 

در همین رابطه سی.ان.ان هم به نقل از یک دیپلمات در منطقه گفته ایران خواستار غرامت در صورت خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از برجام شده است.

از طرف دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفت: ما پاسخ خود را به پیشنهاد اروپا به صورت شفاف ارائه خواهیم داد و به محض اعلام تعهد ایران به توافق بازخواهیم گشت او افزود آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی‌ها تحویل داده‌ایم فاش نمی‌کنیم.

با این حال نورنیوز در گزارشی امروز اعلام کرد:‌ تا زمان اظهارنظر رسمی از سوی طرف‌های حاضر در مذاکرات هیچ‌یک از اخبار و تحلیل‌های منتشر شده نمی‌تواند بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جاری در خصوص فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد.
در طول هفته جاری مجموعه اخباری که از منابع داخلی و خارجی در قالب گزارش‌های رسمی یا تحلیل‌های سیاسی و رسانه‌ای منتشر شده حاکی از پیشرفت نسبی در مذاکرات است اگرچه تا زمان مشخص شدن دیدگاه‌های ایران که به طور قطع با ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی تطبیق صددرصد ندارد نمی‌توان در مورد فرجام گفتگوها اظهارنظر قطعی کرد لیکن خارج شدن مذاکرات از رکود قبلی حتما باید به‌عنوان رویکردی سازنده مورد توجه قرار بگیرد.

گزارش‌های رسیده به نورنیوز حاکی است که در ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلام شده به اتحادیه اروپایی از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشورمان است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد؛ اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هست محقق شود، آمادگی داریم وارد مرحله توافق شویم.

اظهارات جوزف بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی نیز پس از دریافت نظرات ایران تاییدکننده وجود اختلاف نظر میان ایده‌های ارائه شده و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است او در این باره اظهار داشت: خوشبختانه پاسخ ایران را هم بررسی کردیم ولی نمی‌توانم به جزییات آن اشاره کنم.

بورل افزود: آمریکا هم به صورت خصوصی نظرش را اعلام کرده، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که نظرات را به هم نزدیک کنیم.

هرچند طی روزهای اخیر و به‌ویژه پس از ارسال نظرات ایران به اتحادیه اروپایی گمانه‌زنی‌ها و اظهارات متعددی در مورد ماهیت پاسخ ایران و دیدگاه‌های ایالات متحده در این خصوص طرح شده اما تا زمان اظهارنظر رسمی از سوی طرف‌های حاضر در مذاکرات هیچ‌یک از اخبار وتحلیل‌های منتشر شده نمی‌تواند بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جاری در خصوص فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد.

آنچه در مورد موضع ایران می‌توان با قطعیت از آن سخن گفت روز گذشته در اظهارات صریح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بر آن تاکید شد: نمی‌توانیم از خط قرمز خود عبور کنیم و نمی‌توانیم توافقی را امضا کنیم که بعد از مدتی مثلا ۴۰ روز پس از توافق روی زمین هیچ اتفاقی رخ ندهد. ما به دنبال توافقی هستیم که مردم اثر آن را در زندگی خود ببینند.

نشست ویژه کمیسیون امنیت ملی در دبیرخانه شعام

همچنین عصر امروز سه‌شنبه در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارش کاملی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و فرآیند بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی و جمع‌بندی نظرات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به کمیسیون ارائه شد.

در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و با حضور وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد به سوالات نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص ابعاد مختلف متن پیشنهادی تهیه شده، پاسخ داده شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه امروز با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت «ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است.»

او با تشریح زحمات شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیئت مذاکره‌کننده و مجموعه دستگاه‌های فعال در این بخش خاطرنشان کرد: «صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل، تامین کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.»

در ادامه این جلسه دکتر علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و مهندس محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی توضیحات مبسوطی را در خصوص مذاکرات در بخش‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای ارائه کردند و به سوالات متعدد نمایندگان حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی با علی باقری  

در رابطه با این جلسه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بر اساس گزارش ارائه شده توسط علی باقری، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان، از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می‌شود. 

همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح امیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است.

همچنین باقری تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان حفظ خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید:

توافق، نزدیک‌تر از همیشه

فرمول حل اختلافات ایران و آژانس

گزارش العربی‌الجدید از پاسخ برجامی ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    بهتر بود این کار را خیلی وقت انجام میدادند تا ملت این همه ضرر نمیداد البته چون بعضیها سود میبردند وپول کذاف به جیب مزدند نمیگذاشتند ملت به حساب نمیاد که

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار