۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
شکست دلالان خودرو از بورس کالا

امروز خودروهای دیگینیتی و فیدلیتی برای اولین بار در بورس کالا عرضه شدند و حداقل ۱۴ درصد ارزان‌تر از بازار قیمت خوردند.

فردای اقتصاد: بالاخره معاملات خودرو در بورس کالا کلید خورد. در دادوستدهای امروز این بازار سه خودرو دیگنیتی، فیدلیتی ۵ نفره و فیدلیتی ۷ نفره عرضه شد و پس از ۳۰ دقیقه رقابت نفس‌گیر، خودروهای مذکور حداقل ۱۴ درصد ارزان‌تر از بازار قیمت خوردند. به این ترتیب با فراهم شدن بستر معامله خودرو در بازاری آزاد و رقابتی، تولیدکنندگان توانستند با قیمتی بالاتر از کارخانه، محصولات خود را به فروش برسانند و خریداران نیز به واسطه ارزان‌تر بودن قیمت‌ها نسبت به بازار، منتفع شدند. به این ترتیب بخشی از سودی که پیش‌تر به جیب دلالان بازار خودرو می‌رفت، سهم سهامداران شد و طبیعتا در صورت ادامه معاملاتی از این دست، به مرور سود دلالی حذف خواهد شد.

قیمت معامله دیگینیتی و فیدلیتی در بورس کالا

امروز ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱.۵ میلیون تومان عرضه شد. تقاضا برای این خودرو ۵۵۳ عدد بود. میانگین قیمت دیگنیتی سفید معامله شده در بورس کالا یک میلیارد و ٣٣ میلیون تومان بود.

همچنین دیگنیتی مشکی هم به تعداد ۱۲۵ دستگاه با قیمت پایه مشابه دیگنیتی سفید عرضه شد که ۸۶۷ عدد تقاضا برای آن ثبت شده بود. میانگین قیمت معاملات دیگنیتی مشکی در بورس کالا یک میلیارد و ۸۱ میلیون تومان بود.

میزان عرضه فیدلیتی ۵نفره سفید نیز ۹۰ دستگاه با قیمت پایه ۷۵۸.۵ میلیون تومان بود. این خودرو ۵۳۱ عدد تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۹۶۷ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

۸۵ دستگاه فیدلیتی ۵نفره مشکی نیز با قیمت پایه ۷۵۸.۵ میلیون تومان عرضه شد که ۴۱۱ عدد تقاضا داشت و میانگین قیمت معامله آن حدود ۹۶۰ میلیون تومان بود.

همچنین ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره سفید با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان عرضه شد. تعداد تقاضای ثبت‌شده برای این خودرو ۵۳۴ عدد بود و معاملات آن در میانگین قیمتی ۹۹۶.۵ میلیون تومان انجام شد.

فیدلیتی ۷نفره مشکی نیز به تعداد ۸۵ دستگاه با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان عرضه شد. برای این خودرو ۵۸۹ عدد سفارش ثبت شده بود و با میانگین قیمت یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان معامله شد.

هزینه نهایی خرید دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا چقدر شد؟

خریدار خودرو در بورس کالا با توجه به قیمت نهایی فروش ملزم به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و همین‌طور پرداخت مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، پلاک و هزینه شخص ثالث است. در نمودار بالا هزینه نهایی خرید دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قابل مشاهده است. برای مثال قیمت دیگنیتی که در بورس کالا با متوسط قیمت یک میلیارد و ۵۷ میلیون تومان معامله شد، با احتساب ۹ درصد مالیات به یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان می‌رسد که ۱۴ درصد کمتر از قیمت بازاری دیگنیتی است.

آمار نهایی معاملات دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا

ریزش ۴۵ میلیونی قیمت دیگنیتی پس از عرضه در بورس

با عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا و کشف قیمتی حدودا ۱۳ درصد کمتر از بازار آزاد،  قیمت این خودرو در بازار نیز با ریزش مواجه شد.

قیمت دیگنیتی با کاهش ۴۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

فیدلیتی ۵ نفره هم با ۴۵ میلیون تومان افت به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نزول کرد.

فیدلیتی ۷ نفره با ۶۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان رسید.

ریزش قیمت خودرو پس از عرضه در بورس کالا

چه افرادی می‌توانند از بورس کالا خودرو بخرند؟

هر فردی که کد بورسی داشته باشد، امکان ثبت سفارش خودرو در بورس کالا را دارد. البته هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش و خرید تنها یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره‌گذاری خودرو نیز تنها برای خریدار اصلی صورت خواهد گرفت.

همچنین بخوانید: سود خرید دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا چقدر است؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار