۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
جزئیاتی از توافق هسته‌ای ایران و آمریکا؟

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس روز چهارشنبه متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۸،۱۰۴ واحدی (معادل ۰.۵۶ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۱ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به  ۳،۸۲۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، فرآوردهای نفتی و شیمیایی و در بین نمادها خساپا، دارایکم و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خساپا و وساپا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و های‌وب داشتند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت: تعرفه گمرکی واردات ماشین‌آلات 1 درصد می‌شود. 

مدیر عامل شرکت فرابورس: باید مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی باشگاه‌های سرخابی منتشر شود تا نماد آن‌ها در فرابورس باز شود.

وزیر صمت: واردات خودرو نهایی شده است و شنبه خبر قطعی واردات خودرو را اعلام می‌کنیم. خودروی دست دوم وارد نمی‌شود. مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد. 

با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم بریتانیا به بالاترین حد خود در ۴٠ سال اخیر یعنی ١٠.١ درصد رسید.

مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران:
چهارشنبه ۳ هزار و ۴۸۹ متقاضی خودرو در شرایطی کاملا برابر و عادلانه برای خرید ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی تولیدی گروه بهمن در بورس کالای ایران به رقابت پرداختند و در روندی شفاف موفق به خرید ۶۰۰ دستگاه خودرو شدند.

رئیس سازمان حسابرسی: کمتر از ۱۳ درصد صورت‌های مالی شرکت‌ها حسابرسی می‌شوند. 

وزیر اقتصاد: پیگیری‌های لازم در حال انجام است و در ماه‌های آینده تالار املاک و مستغلات راه اندازی می‌شود که این امر می‌تواند که رانت در اقتصاد را کاهش دهد. 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:  با اقدام‌های بسیار جدی و انقلابی در پالایش و پخش، امضاهای طلایی در وزارت نفت از ابتدای امسال متوقف شده است. 
رویترز: صادرات نفت ایران در دو ماه اخیر افزایش یافته است.

نرخ بهره بین‌بانکی بعد از کاهش سه هفتگی، با افزایش 0.05 درصدی نسبت به آخرین اعلام به رقم 20.64 % رسید.

لیر ترکیه با تصمیمات جدید بانک مرکزی این کشور باز هم ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و امروز جمعه هر دلار آمریکا برابر با ١٨/٠٨ لیر شد.

وال استریت ژورنال: ایران از آمریکا ضمانت هایی خواسته است که هیچ رئیس جمهوری در آمریکا در آینده از توافق هسته ای خارج نشود.

لاپید در گفتگو با بایدن تاکید کرده که پیش نویس توافق با ایران از خطوط قرمز آمریکا عبور می کند. لاپید از طریق واسطه ها به بایدن پیام داد و بر رد پیش نویس توافق با ایران تاکید کرد. اسرائیل به هیچ توافقی با ایران پایبند نخواهد ماند.

وزارت خارجه آمریکا: ما از نظر فنی با اسرائیل بر سر توافق هسته ای ایران مخالفیم و با ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای موافقیم.

وزارت خارجه آمریکا: پیشنهاد اتحادیه اروپا را درباره توافق هسته ای با ایران بررسی کردیم و نظر خود را در اختیار نماینده اروپا قرار دادیم.

ضارب سلمان رشدی می گوید ارتباطی با سپاه پاسداران ندارد.

اولیانوف، نماینده روسیه در وین: هنوز مسائل پیچیده ای برای احیای توافق هسته ای وجود دارد. امیدواریم در اول سپتامبر توافق هسته ای را احیا کنیم. ما این تصور را داریم که واشنگتن می خواهد سایر مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته ای را حل و فصل کند.

 الجزیره:  پیشنهاد طرف اروپایی برای احیای برجام شامل ۴ مرحله و ۲ دوره زمانی ۶۰ روزه است. در اولین روز پس از امضای توافق، تحریم های ۱۷ بانک و ۱۵۰ موسسه اقتصادی ایران لغو خواهند شد. این توافق همزمان با آزادسازی ۷ میلیارد دلار وجوه ایران در کره جنوبی اجرا خواهد شد. توافق پیشنهادی مشمول صادرات ۲.۵ میلیون بشکه نفت ایران در روز پس از ۱۲۰ روز از امضای آن می شود. این توافق پیشنهادی می گوید که ایالات متحده در صورت خروج مجدد از توافق هسته ای جریمه پرداخت می کند. همچنین طی ۱۲۰ روز پس از امضای توافق، تهران ۵۰ میلیون بشکه نفت به عنوان بخشی از مکانیزم راستی آزمایی صادر خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت که این کشور هنوز در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا است.

 طبق اعلام سئول، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ با مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در جریان جدیدترین پیشرفت‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار