۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
حداکثر قیمت منطقی خرید خودروهای جدید بورسی ۴ بهمن ۱۴۰۱

فردا سه خودرو هایما، لاماری ایما و T5 اتوماتیک در بورس کالا به فروش گذاشته می‌شوند. حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش خرید این خودروها چقدر است؟

فردای اقتصاد: روند عرضه خودرو در بورس کالا به رغم دست‌اندازها و مخالفانی که همواره در مسیر خود دارد، ادامه یافت و قرار است فردا تالار بورس کالا میزبان خودروهای دیگری باشد. این در حالی است که رانت اختلاف قیمت دست از سر خودرویی‌ها برنمی‌دارد و عمدتا اعتراضاتی از سوی دلالان که در گذشته سود خوبی به جیب می‌زدند را به دنبال داشته است. به باور اغلب اقتصاددانان و کارشناسان حوزه خودرو، «عرضه خودرو در بورس کالا» در شرایط فعلی اقتصادی و سیاستگذاری ایران، به نظر مطلوب‌ترین راه اقتصادی و حمایتی هم از مصرف کنندگان و هم خودروسازان است و می‌تواند به شفافیت و توسعه صنعت خودرو کمک کند. بر این اساس، علی‌رغم اظهارنظرهای ضد و نقیض وزارت صمت، شورای رقابت و نمایندگان مجلس عرضه خودرو ادامه یافت و در ادامه این عرضه‌ها سه‌شنبه ۴ بهمن سه خودروی هایما (محصول ایران خودرو)، لاماری ایما (محصول آرین پارس موتور) و خودروی T5 اتوماتیک (محصول فرداموتورز) در بورس کالا عرضه خواهند شد.

برنامه عرضه خودروها

بر اساس اعلام بورس کالا، ایران‌خودرو  ۲۰۰۰ دستگاه هایما S7 را فردا (سه‌شنبه ۴ بهمن) با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد کرد. ۱۵۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مشکی و ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما سفید شرکت آرین پارس موتور در روز سه‌شنبه در قیمت ۹۸۱ میلیون تومان در تابلوی بورس کالا مورد معامله قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه فردا عرضه ۵۰۰ دستگاه خودروی T5 اتوماتیک فرداموتورز در بورس کالا انجام می‌شود که قیمت پایه برای این محصول یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بررسی‌های «فردای اقتصاد» نشان می‌دهد که قیمت بازار خودروهایی که قرار است این هفته به بورس بیایند حدود ۱۱ تا ۹۹ درصد از قیمت پایه آن‌ها در بورس بیشتر است. 

نکته اینجاست که خریداران باید دقت داشته باشند که جهت ثبت سفارش برای این خودروها هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس را در نظر گرفته تا حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش به دست آید. این هزینه‌ها به سه بخش مالیات و عوارض، هزینه‌های جانبی و هزینه خواب پول قابل تفکیک هستند که در جدول زیر میزان هر کدام برای خودروهای مورد عرضه، محاسبه شده است.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا را در گزارش «سود خرید ۲۰۷ از بورس چقدر است؟» بخوانید

هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس

مالیات و عوارض: هزینه مالیات و عوارض برای این خودروها بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر است. باید دقت داشت مبنای محاسبه مالیات و عوارض قیمت نهایی معامله است، نه قیمت پایه عرضه خودرو در بورس. در جدول به تفکیک می‌توانید درصد مالیات و عوارض هر یک از خودروها را مشاهده کنید.

هزینه‌های جانبی: هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری برای خودرو هایما ایران خودرو که این هفته در بورس عرضه می‌شوند، حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. هزینه ثابت خرید خودروی لاماری ایما آرین موتور اما ۲۴ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان است. میزان این متغیر برای خودرو T5 نیز حدود ۲۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

هزینه خواب پول: با فرض نرخ بهره ماهانه ۲.۵ درصد، می‌توان گفت هزینه خواب پول برای خودروهای مورد عرضه فردا بین  ۱۰۴ تا ۱۳۷ میلیون تومان خواهد بود.

خرید خودروهای مذکور تا چه قیمتی منطقی است؟

در جدول این گزارش حداکثر قیمت منطقی خرید خودرو را با احتساب این سه دسته هزینه حساب کرده‌ایم که یعنی حداکثری نرخی که ثبت سفارش در آن قیمت با احتساب هزینه خواب پول، مالیات و سایر هزینه‌ها مساوی قیمت این خودروها در بازار آزاد خواهد شد. بدیهی است که ثبت سفارش در سطوح بالاتر از این مقادیر معادل است با خرید خودرو به قیمت بالاتر از بازار که طبیعتا خرید بالاتر از این نرخ نمی‌تواند منطقی باشد.

برای مثال، فردی که قصد خرید هایما S7 را دارد منطقی است حداکثر تا قیمت یک میلیارد و ۳۷ میلیون تومان سفارش ثبت کند. چراکه مجموع هزینه‌ها برای این فرد با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض، هزینه ثابت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و خواب پول ۱۰۶ روزه، همان قیمت بازار هایما S7 خواهد بود. لازم به ذکر است که ثبت سفارش به قیمت‌های پایین‌تر از یک میلیارد و ۳۷ میلیون تومان، سود بیشتری برای خریداران به همراه خواهد داشت. اما آنچه در خرید این خودروها تعیین‌کننده است، میزان تقاضا برای آن‌هاست. چراکه تقاضای بالاتر به معنای رقابت بیشتر روی خودروها و افزایش قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار