۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اخبار ضد و نقیض تحریم ایران

در حالی که دیروز به نظر اتحادیه اروپا از قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی عقب‌نشینی کرد، اما در کنار آمریکا و بریتانیا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه نهادها و افراد ایرانی وضع کرد.

بورس تهران در روز دوشنبه با وجود شروع مثبت خود به دلیل نامه شورای رقابت در رابطه عرضه خودرو در بورس کالا با فشار عرضه‌ها مواجه شد اما در نهایت نماگرهای اصلی بازار سهام کار خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. شاخص کل با رشد ۱،۰۲۵ واحدی (معادل ۰.۰۶ درصد) عدد یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، نیز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۵۳ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته در کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت و در نهایت عدد ۱۰،۱۴۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها خودرو، پالایش و شتران بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در روز دوشنبه، شاهد ادامه روند خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۴۵۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فروژ و حخزر بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و خودرو داشتند.

سازمان غذا و دارو اعلام کرد که لیست و قیمت مصوب اقلام دارویی قابل عرضه در داروخانه‌های سراسر کشور، در سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو قابل جست‌وجو و بازیابی است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس: در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهادی درباره فروش خدمت سربازی از سوی دولت وجودندارد.

طبق گزارش جدید بانک مرکزی، کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی همچنان ادامه دارد؛ نکته جالب در این میان، ثبت کمترین نرخ رشد نقدینگی ۳۲ ماه اخیر در آذر ماه بود به طوری که نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه امسال از ۴۰.۵ درصد در شهریور سال گذشته به ۳۳.۴ درصد رسیده است.

معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی گفت: عرضه گواهی ربع سکه در بورس بر خلاف عرضه قبلی به روش حراج چند قیمتی خواهد بود.

گروه صنعتی ایران‌خودرو هم پس از سایپا، ملزم به رعایت شرط بلوکه شدن پول مشتریان در حساب خودروساز به‌منظور ثبت‌نام در قرعه کشی خودرو شد.

شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد، عرضه خودروهای خانواده دنا پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

وزیر اقتصاد: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده/ در این خصوص شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت.

مدیر نظارت بر بورس‌ها: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی: در بحث بیمه عمر گزارش هایی داریم که مصادیق پولشویی در آنها وجود دارد.

سازمان خصوصی ‌سازی با انتشار آگهی و جزئیات، خبر از واگذای بلوک ۵۱ درصدی سهام باشگاه پرسپولیس داد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: هم‌اکنون تسهیلات ساخت مسکن در تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که پیشنهاد وزارت مسکن افزایش ۳۰۰ میلیون این مبلغ است.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت: شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس کالا مصوبه ای نداشته است و آنچه اعلام شده، نظر رییس این شورا است.

وزیر اقتصاد: ارز حدود ۳۰ هزار تومانی سامانه نیما و بازار متشکل سهم ۸۵ درصدی در اقتصاد ایران دارند؛ لذا نباید جای اصل و فرع را عوض کرد.

جوزف بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا: قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی بدون تصمیم حقوقی اروپا صورت نمی‌گیرد.

امیرعبداللهیان: همچنان گفت‌وگوها و تعامل ما با طرف‌های غربی برای توافق خوب و پایدار ادامه دارد. مرحله‌ای از توافق را در چارچوب رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار دادیم. تبادل پیام‌های ما جریان دارد.

وزارت خزانه‎داری آمریکا امروز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بنیاد تعاون سپاه پاسداران و دیگر مقام‌های ارشد ایران اعمال کرد. بر اساس اعلام این وزارتخانه خود بنیاد تعاون و ۵ تن از اعضای هیات مدیره آن هدف تحریم قرار گرفتند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد اسامی ۳۷ نفر و نهاد را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است.

انگلیس اعلام کرد هفت فرد و نهاد جدید را به «رژیم تحریم‌های حقوق‌بشری ایران» افزوده است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار