۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
آشفته بازار خودرو چگونه شکل گرفت؟

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع، علی خسروانی، فعال بازار خودرو و امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در این برنامه به بررسی راه‌های خروج از بحران بازار خودرو پرداخته‌اند.

فردای اقتصاد: بازار خودرو به یکی از بحرانی‌ترین روزهای تاریخ خود رسیده است. قیمت دلاری خودروهای داخلی به سقف تاریخی رسیده و خودروهای خارجی هم که حالا ۵ سال از ممنوعیت وارداتشان می‌گذرد، تا ۵ برابر قیمت آخرین مدل آن در کشورهای همسایه قیمت می‌خورد. در چنین شرایطی مدت‌هاست صحبت‌هایی درباره اعطای مجدد مجوز واردات خودرو می‌شود. حال سوال این است که با آیین نامه کنونی واردات خودرو آیا حباب‌شکنی در بازار انجام می‌شود؟ چگونه می‌توان بازاری آشفته را بهبود داد تا هم خودروساز از زیان خارج شود و هم مردم چنین هزینه‌های گزافی برای خودروهای کم‌کیفیت داخلی نکنند؟

فردای اقتصاد در برنامه فردای صنعت‌وتجارت با حضور علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، علی خسروانی، مدیر عامل اتوخسروانی و واردکننده خودرو، امیر حسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس بازار خودرو و بهزاد بهمن‌نژاد روزنامه‌نگار اقتصادی به بررسی بحران خودرو و شیوه‌های برون‌رفت از آن پرداخته است.

خودرو در اوج

قیمت خودروهای وارداتی که حالا ۵ سال است وارداتشان ممنوع است بعضا تا بیش از ۵ برابر ارزش واقعی رشد کرده است. به عنوان مثال کیا اسپورتیج صفر کیلومتر در سال ۲۰۱۷ در عمان قیمتی حدود ۲۱ هزار دلار داشت و آخرین مدل ۲۰۲۳ این خودرو هم امروز حدود ۲۸ هزار دلار قیمت دارد؛ اما در همان زمان (تیرماه سال ۹۶) این خودرو در بازار ایران ۱۹۰ میلیون تومان قیمت داشت که با دلار ۳۶۰۰ تومانی معادل ۵۳ هزار دلار می‌شد. یعنی از هزینه نهایی خریدار ایرانی خودرو حدود ۴۰ درصد به شرکت کیا و عوامل تولید می‌رسید و حدود ۶۰ درصد هم به دولت و واردکننده ایرانی.

اما با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ سومین ذی‌نفع جدی بازار خودرو هم پدیدار شد؛ دلال و سفته‌باز. ذی‌نفعی که حالا امروز مشخص شده بزرگ‌ترین برنده این بازار بوده است. به‌طوری که امروز قیمت خودروی اسپورتیج صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ در بازار ایران به ۴.۵ میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که آخرین مدل ۲۰۲۳ این خودرو در کشور عمان ۲۸ هزار دلار قیمت دارد. این یعنی طی ۵ سال اخیر این خودروی ۲۱ هزار دلاری به واسطه رشته سیاست‌گذاری‌های غلط در بازار ایران به ۱۱۰ هزار دلار رسیده است.

اما این حباب تنها مختص به بازار خودروهای وارداتی یا به اصطلاح لوکس نبوده است. به عنوان مثال خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ را در نظر بگیرید که مدت‌هاست ادعا می‌شود بخش عمده آن داخلی‌سازی شده است. اگر قیمت دلاری این خودرو را بررسی کنیم امروز با رسیدن به حدود ۴۶۰ میلیون تومان در بازار آزاد در اوج ۱۱ هزار دلاری قرار گرفته است. این در حالی است که متوسط قیمت دلاری تاریخی این خودرو حدود ۸ هزار دلار بوده و قبل از آغاز تلاطمات سال‌های ۹۷ به بعد هم در همین سطوح قرار داشته است. این یعنی ۲۰۶ به عنوان یک خودروی اقتصادی و پرتیراژ در ۴ سال اخیر رشد حدودا ۴۰ درصدی قیمت دلاری را تجربه کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حمید IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    ایران که در رابطه با چین مشکل ارزی نداره . هر قدر بخاد میتونه چانگان و بقیه خودروهای چینی رو بیاره . اصلن نفت بده خودرو چینی بیاره . مشکل منافع دوستان ریباک پوش مجلس هست .
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    امیرحسن کاکایی خودش رو خوب رو کرد .
  • حسن اسفندیاری IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    سلام آقای طحانی. چرا نظرات اینجا باز و در فردای اقتصاد باز نیست؟ در این گفتگو هیچ تولید کننده‌ای حاظر نبود که جواب برخی نظرات نسنجیده و نپخته و سطحی دوستان رو بده و در این برنامه به تولید کننده که شما مدعی حمایت از تولید کشور هستید ظلم شد. مجلس چه کار شگرفی برای تولید کرده؟ چه قانونی رو درست و اصولی
  • علی امیدی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    بین یه جمع سه نفره دو نفر مخالف عرضه خودرو در بورس بودن که نشون می ده چقدر در کشور بورس ارزش داره . برنده بحث هم آقای کاکایی بود که با دلیل و منطق نشون داد فعال بازار و مقامات سیاستگذاری چقدر عملکردشون به دور از منطق صنعت و اقتصاد است
  • آقا ساسان IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    خیلی برنامه چالشی خوبی بود، ادامه بدین با این عزیزان و دیگر متخصصین این حوزه، بنظرم خودرو جای کار زیادی دارد، با توجه به گستردگی بحث خودرو اعم از واردات خودروی نو و یا دست دو، و نیز تولید داخل و بحث قیمت گذاری و داستانهای عجیبش که مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است میشه کارهای گسترده تری انجام داد
  • حاتم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    موضوعات زیادی هست که باید در نظر گرفت.خود قیمت تمام شده خودرو هست، مقدار و نوع عرضه خودرو بحث های مربوط به عرضه در بورس و.... به نظر من راه حل کلی واردات خودرو به شرط صادرات کالا و بدون رانت به خواص و عرضه در بورس هست اون هم برای عموم وبدون محدودیت هست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار