۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
آیا بازار ارز کنترل می‌شود؟

با وجود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، دکتر فرزین معتقد است که این نرخ ناشی از معاملات صوری است.

فردای اقتصاد: دکتر محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبر ۲۱ سیما در خصوص مدیریت بازار ارز و اقدامات بانک مرکزی، تاکید کرد با اقدامات این بانک، مسلما بازار ارز کنترل می شود و در همین راستا مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته آینده افتتاح خواهد شد.

تعدد سامانه‌­های ارزی

طبق گفته­‌های دکتر فرزین، مردم در حال حاضر برای تامین نیازهای ارزی خود می‌­توانند به ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین در رابطه با آخرین وضعیت راه‌اندازی و فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا نیز بیان کرد که راه اندازی این مرکز در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در هفته گذشته تصویب شده و تا پایان هفته آینده افتتاح خواهد شد. موضوع و هدف فعالیت این مرکز، ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلاست و انجام معاملات ارزی اعم از اسکناس و حواله و فلزات گرانبها، شمش و سکه در این مرکز انجام خواهد شد. در گام نخست همه ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم مانند ارز دانشجویی، گردشگری، درمانی، حمل‌ونقل و غیره در آن عرضه می‌شود. سپس ربع سکه را که در حال حاضر در بورس کالا عرضه می‌شود در این مرکز عرضه خواهد شد. با این حال وی بیان کرد که راه‌اندازی این مرکز چندین گام دارد و در مراحل بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ نیز راه‌اندازی شده و این مرکز به یک مرکز بزرگ برای معاملات ارزی در منطقه تبدیل خواهد شد.

تا پیش از این، رییس بانک مرکزی از سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران یا همان «ناخدا»، رونمایی کرد که قرار بود علاوه بر عرضه اسکناس های خارجی برای تامین نیازهای غیربازرگانی افراد واجد شرایط، ارز شرکت های بازرگانی را نیز تامین کند. به این صورت که  این افراد می توانند با مراجعه به این سامانه، ارز مورد نیاز خود را تا سقف پنج هزار دلار و با قیمت دلار نیمایی، دریافت کنند. این در حالی است که پیش از معرفی این سامانه، هر فرد می توانست تا سقف دو هزار دلار و فقط یکبار در سال، دلار توافقی بخرد.

نرخ ارز بازار آزاد، مورد نظر ما نیست.

فرزین با ابراز انتقاد از قیمت‌سازی غیرواقعی ارز گفت: متاسفانه یک جریان قیمت‌ساز تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی در بازار ارز ایجاد کند و با این قیمت‌های بالا موجب زیان مردم ‌شود، در حالی که مردم می‌توانند در سامانه بازار متشکل ارزی، به صورت لحظه‌ای نرخ ارز را مشاهده کنند که در حال حاضر حدود ۳ هزار تومان کمتر از دلار بازار آزاد است. وی معتقد است که با توجه به تعطیلی بازار دوبی و فعال بودن بانک‌ها و صرافی‌های منتخب، یک جریانی با انجام معاملات صوری، در تلاش است تا نرخ ارز را بالاتر از قیمت واقعی بازار نشان دهد و به عقیده وی موفق نخواهد شد.

با این حال این سوال پیش می‌­آید که آیا تحریم‌­های بین‌­المللی در این بین نقشی ندارند و صرفا معاملات صوری توسط سفته‌­بازان باعث چنین نوساناتی در دلار شده است. آیا جهش قیمت دلار در بازار آزاد طی ماه­‌های اخیر همزمان با انتشار اخباری در خصوص وضع تحریم­‌های مختلف، تصادفی بوده است. پنجشنبه هفته گذشته نیز وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ شرکت فعال در تولید، فروش و ارسال پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرده است و متعاقبا در ابتدای این هفته و پس از تعطیلات اخیر، شاهد رشد دلار از کانال ۴۴ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان بودیم.

در همین رابطه بخوانید:

خروج دلار از حبس ۱۴ روزه

دومین تلاش نرخ ارز برای خروج از حبس ۲۰ روزه

این عامل، در کنار وضعیت پولی، تراز پرداخت‌ها و انتظارات تورمی در کشور، باعث شده تا شوک‌­های خارجی بتوانند این‌گونه بر بازار ارز تاثیر گذشته و آنرا افزایش دهند. در واقع این تحریم‌­ها از طریق شکل­‌دهی به انتظارات در جهت کاهش درآمدهای نفتی و پتروشیمی و متعاقب آن کسری بودجه، که منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می­شوند، خود را در افزایش قیمت دلار نشان می‌دهند و تا زمانی که این موارد به طرق مختلفی حل نشوند، طبیعی است که انتظارات در بازار ارز نیز کاهشی نشود.

 در همین رابطه بخوانید:

سه دلیل مهم برای افزایش قیمت دلار

چرا قیمت دلار در آستانه ۴۰ هزار تومان قرار گرفت؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار