۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کارنامه ۸ساله پارلمان بخش خصوصی پایتخت

رئیس اتاق بازرگانی اتاق تهران همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، کارنامه فعالیت این اتاق در دو دوره هشتم و نهم را ارائه کرد.

فردای اقتصاد:  نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در نشست بهمن ماه ۱۴۰۱ در حالی که به پایان این دوره حضور خود به عنوان اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نزدیک می‌شوند، عملکرد این نهاد در هشت سال گذشته را بررسی کردند.

در این نشست دبیرکل اتاق تهران گزارشی آماری از عملکرد هشت ساله اتاق ارائه کرد که طی آن تعداد اعضای اتاق، یعنی دارندگان کارت عضویت و بازرگانی، از ۱۴هزار و ۲۴۷ عضو به ۲۸هزار و ۸۶۵ عضو ارتقا پیدا کرده است؛ آن هم در سال‌هایی که سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور پس از جنگ حاکم بوده است.

رئیس اتاق تهران در این نشست، گفت: دوره چهار ساله هیات نمایندگان بسیار زود سپری شد، اما می‌توانیم بگوییم که سال‌های بسیار سختی برای اقتصاد و بخش خصوصی کشور بود. شاید بتوان گفت ما سخت‌ترین دوران اقتصادی بعد از جنگ در این چهار سال تجربه کردیم و برای فعالان اقتصادی نیز شرایط فضای کسب‌وکار بسیار سخت بود.

به گزارش اتاق تهران، مسعود خوانساری افزود: بیش از دو سال درگیر کرونا بودیم و بعد هم با چالش‌های اقتصادی متعدد مانند تورم بالا، بی‌ثباتی نرخ ارز، افزایش تحریم‌ها، خروج سرمایه‌های مالی و انسانی و مشکلات دیگری روبه‌رو شدیم. به نوعی می‌توان گفت همه مشکلاتی که می‌توان در حوزه اقتصاد متصور شد در این چهارسال روی هم جمع شده بود و کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور، مصائب زیادی متحمل شدند. به‌طور طبیعی اتاق تهران هم درگیر همین فضا و شرایط اقتصادی ایران بود اما با وجود این مشکلات جدی و سختی‌های فضای نامناسب کسب‌وکار، اتاق تهران تا حد توان و مقدورات تلاش کرد که رسالت خود را انجام دهد.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: هم شواهد و مستندات و هم آمار و ارقام نشان می‌دهد که فارغ از اینکه دولت‌ها از کدام گروه سیاسی بودند، اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی همواره به وظیفه خود عمل کرد و به موقع هشدارهای لازم را در مورد مسائل اقتصادی کشور اعلام کرد. ما در اتاق تهران تا جایی که در توان داشتیم از منافع بخش خصوصی سعی کردیم دفاع کنیم و مشکلات را با مسئولان در میان گذاشتیم و تلاش کردیم راهی برای حل آنها پیشنهاد دهیم.

خوانساری در ادامه سخنان خود به چند اقدام اساسی که در طول دو دوره گذشته هیات نمایندگان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ بعد از انتخابات دوره هشتم که ما به عنوان اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه جدید کار را شروع کردیم اتاق تهران ۱۴ هزار عضو داشت و امروز تعداد اعضای اتاق بیش از دو برابر افزایش یافته و به نزدیک ۳۰ هزار نفر رسیده است. این افزایش تعداد اعضا در حالی رخ داده است که این هشت سال دوران سخت اقتصاد کشور بود و کسب‌وکارها دچار مشکل بودند، اما افزایش اعضای اتاق تهران چشمگیر بود در حالی که اگر کارنامه ۳۲ اتاق بازرگانی سراسر کشور را بررسی کنید مشابه چنین روندی را نمی‌بینید.

وی توضیح داد: فعالیت‌های مختلف اتاق تهران در زمینه شفاف‌سازی، پاسخگو بودن به اعضا، برقراری ارتباط مناسب با اعضا و تشکل‌ها از طریق کانال‌های مختلف ارتباطی و تشویق و حمایت از فعالان اقتصادی برای عضویت در اتاق، تاثیر بسیار زیادی داشت که هم بتوانیم اعضای قبلی را حفظ کنیم و هم فعالان اقتصادی دیگری را به عضویت در اتاق ترغیب کنیم و به آنها انگیزه بدهیم که وارد فعالیت‌های تشکلی شوند.

خوانساری افزایش تعداد اعضای اتاق را سرمایه بسیار بزرگ و ارزشمندی دانست که اگر چه هنوز با اتاق‌های بازرگانی در اقتصادهای توسعه‌یافته دنیا فاصله دارد اما روند مثبتی است که گام‌های بزرگی در ان برداشته شده است. وی افزود: در هدفگذاری ما قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد اعضای اتاق تهران به ۵۰ هزار عضو برسد که با توجه به مشکلات متعدد فضای اقتصاد کشور نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنیم، اما با رشد قابل توجه عضویت و رسیدن اعضا به حدود ۳۰ هزار نفر، اقدام بزرگی انجام گرفت.

خوانساری دومین اقدام تاسیسی اتاق در این دوره را راه‌اندازی خانه تشکل‌ها و تشکیل ۳۰ تشکل استانی در اتاق تهران بود. وی گفت: اعتقاد ما براین است که هرچقدر بتوانیم نهادهای مدنی و تشکل‌ها را در کشور تقویت کنیم به توسعه و استقلال بیشتر کشور کمک خواهیم کرد و تشکیل نهادهای مدنی می‌تواند بسیار موثر باشد. ما با این ایده در اتاق تهران نتایج بسیار خوبی گرفتیم و امروز سربلند هستیم که ۳۰ تشکل استانی در اتاق تهران تشکیل شده است.

رئیس اتاق تهران تاسیس و راه‌اندازی مدرسه کسب‌وکار را سومین اقدام مهم و تاسیسی دیگر اتاق تهران عنوان کرد که در این دوره محقق شده است. خوانساری گفت: یکی از آرزوهای دیرینه اتاق تهران این بود که موسسه‌ای شبیه مدرسه کسب‌وکار برای تربیت مدیران بخش خصوصی داشته باشد. قبل از انقلاب مدرسه مدیریت این نقش را چند سالی ایفا کرد که بعد از انقلاب به دلایلی منحل شد و جای خودش را به دانشگاه امام صادق (ع) داد. خوشبختانه سه سال پیش توانستیم مدرسه کسب‌وکار اتاق تهران ایجاد کنیم و برای اولین بار دوره‌های آموزشی نسل چهارم را برگزار کنیم و مدیران خوبی در این مدرسه در حال آموزش و یادگیری و پرورش هستند. البته این مدرسه هنوز در شروع کار قرار است و حتما در سال‌های آینده با موفقیت بیشتری کار می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتاق تهران در گذشته یک واحد آموزش داشت توضیح که این واحد در یک اقدام برنامه‌ریزی شده به یک مرکز آموزش و توسعه منابع انسانی ارتقا داده شد. وی گفت: گاهی این موضوع مطرح می‌شود که آموزش سودده نیست، اما مرکز آموزش اتاق تهران توانسته با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌محور به سوددهی برسد. امسال بیش از ۱۶۰دوره آموزشی در این مرکز برگزار شده است و برای این مهم نه‌تنها کمک مالی از اتاق تهران گرفته نشده، بلکه خود موسسه توانسته است سوددهی مناسبی برای ادامه مسیر داشته باشد.

رئیس اتاق تهران راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در اتاق تهران را یک اقدام مهم دیگری خواند که در دو دوره اخیر هیات نمایندگان انجام شد و به یک الگوی موفق و بسیار مناسبی تبدیل شد که در دیگر استان‌های کشور نیز پیاده‌سازی شد. خوانساری گفت: پیش از راه‌اندازی پنجره واحد کسب‌وکار فرآیند ثبت شرکت به طور معمول نزدیک به سه ماه طول می‌کشید، اما با تمهیداتی که در راه‌اندازی پنجره واحد اندیشیده شد این مدت به کمتر از یک هفته کاهش پیدا کرد. این الگو نشان می‌دهد که بخش خصوصی چقدر می‌تواند کارا باشد و اگر امور به بخش خصوصی سپرده شود و از بخش خصوصی مسئولیت بخواهند، چقدر می‌تواند برای توسعه کشور مفید باشد.

وی بازسازی، احیا و ارائه خدمات درجه یک درمانی در بیمارستان بازرگانان را موفقیت دیگر اتاق تهران در این دوره دانست و گفت: احیای این مرکز درمانی به عنوان یک الگو و نمونه از مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۵ که اتاق تهران مسئولیت اداره بیمارستان را بعد از سال‌ها مجدد برعهده گرفت با یک ساختمان بسیار فرسوده مواجه بود که با حداقل ظرفیت کار می‌کرد اما امروز می‌توان با قاطعیت گفت که بیمارستان بازرگانان یکی از ۵ بیمارستان برتر کشور قلمداد می‌شود که از نظر تجهیزات، ارائه خدمات به بیماران و هتلینگ منحصر به فرد است. این بیمارستان و در یکی مناطق کم‌برخوردار شهر تهران بهترین خدمات را به بیماران و مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد. ما در طول سال‌های گذشته توانستیم با کمک صنعتگران و بازرگانان نیکوکار و اتاق تهران این بیمارستان را بازسازی و نوسازی کنیم. روی کاری که در این بیمارستان انجام گرفته است نمی‌توان ارزش گذاشت و کار بسیار موثری در حوزه مسئولیت اجتماعی بود که خیر عمومی دارد.

خوانساری بنیانگذاری مراسم اهدای نشان و تندیس امین‌الضرب برای تجلیل از کارآفرینان برتر و توسعه فرهنگ کارآفرینی را دیگر اقدام مهم اتاق تهران، به عنوان یک نهاد بخش خصوصی با پیشینه ۱۴۰ ساله دانست. وی با اشاره به اینکه به قدمت این نهاد مدنی بسیار کم پرداخته شده است، گفت: این سوال مهمی بود که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با این سابقه و پیشینه تاریخی و اثرگذاری، در کجا قرار گرفته است. خوشبختانه در این چند سال تلاش کردیم تمام اسناد و مدارکی را که از تاریخچه اتاق تهران در ۱۴۰ سال گذشته وجود داشت، جمع‌آوری کنیم. پیش از این درباره بنیانگذاران اتاق از امین‌الضرب گرفته تا دیگر فعالان اقتصادی اثرگذار، محتوای مکتوب بسیار کمی وجود داشت، اما امروز می‌توانیم بگوییم از تمام کسانی که اتاق بازرگانی تهران را تاسیس کردند و در طول این ۱۴۰ سال تاثیرگذار بودند؛ سوابق و اسناد متقنی جمع آوری کرده‌ایم که به تاریخچه اتاق بها داده است. رئیس اتاق تهران هم‌چنین از راه‌اندازی موزه دیجیتال اتاق تهران تا پایان سال جاری خبر داد که در آن اسنادی درباره راه‌اندازی اتاق، افراد موثر در طول ۱۴۰ سال گذشته، هیات نمایندگان ادوار مختلف اتاق و... به نمایش گذاشته می شود. وی افزود: در کنار جمع‌آوری اسناد و ارج نهادن به تاریخچه اتاق، برای قدردانی از کارآفرینان نشان و تندیس امین‌الضرب طراحی و راه‌اندازی شد که هم پاسداشتی است از کارآفرینانی که به گردن اقتصاد کشور حق دارند و هم معرفی این کارآفرینان و صنعتگرانی به نسل جوان و جامعه ایران.

رئیس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه حتما ضعف‌هایی هم در عملکرد اتاق وجود داشته است که نمی‌توان منکر آن شد؛ گفت: نباید بگوییم اتاق مدینه فاضله بوده اما کمتر نهاد و تشکلی در کشور وجود دارد که اعضا آن بعد از مدتی دچار انشعاب و دسته‌بندی نشوند، اما خوشبختانه ما شاهد این اتفاق در هیات نمایندگان اتاق تهران نبودیم و در این دوره شاهد اتحاد اعضا بوده‌ایم که این نشانه بلوغ و استعدادی بود که در اعضا هیات نمایندگان وجود دارد. اگر موفقیتی در اتاق تهران رخ داده به خاطر تلاش اعضا هیات نمایندگان رخ داده که همه همدل و همرنگ توانستند کارها را پیش ببرند.

خوانساری با اشاره به اینکه روز برگزاری انتخابات اتاق تهران از ۱۰ اسفند به ۲۰ اسفند تغییر کرده است، گفت: نکته مهمی که درباره انتخابات وجود دارد این است که اعضای اتاق پرشور در انتخابات شرکت و دیگران را هم تشویق کنند که در انتخابات حضور داشته باشند. هرچقدر که انتخابات پرشورتر برگزار شود به نفع اتاق و جایگاه آن و بخش خصوصی است و اعضا نباید اتاق را در این شرایط مهم تنها بگذارند؛ هر گروه و افرادی انتخاب شوند نباید فراموش کنیم که اتاق خانه همه ما و اعضاست و باید همیشه تلاش کنیم که اتاق را سرزنده و سربلند نگهداریم.

اخبار مرتبط: 

تغییر زمان برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی

چرا زمان برگزاری انتخابات اتاق‌ها تغییر کرد؟

راهکار حفظ استقلال اتاق‌های بازرگانی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار