۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
خرید ۲۰۷ از بورس کالا تا چه قیمتی به صرفه است؟

تالار خودروی بورس کالا فردا (سه‌شنبه) شاهد عرضه ۱۰ هزار دستگاه خودروی ۲۰۷ است. حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش خرید این خودرو چقدر است؟

فردای اقتصاد: روند عرضه خودرو در بورس کالا به رغم مخالفات‌هایی که همواره در مسیر خود دارد، ادامه یافت و قرار است فردا تالار بورس کالا میزبان خودروی پرتیراژ دیگری باشد. این در حالی است که رانت اختلاف قیمت محل اختلاف نظر سیاست‌گذارانی شده که عمدتا نگران این هستند که این رانت چگونه و به چه کسی تخصیص یابد. اما به‌رغم تمام دست‌اندازی‌های موجود در این مسیر به‌نظر می‌رسد «عرضه خودرو در بورس کالا» در شرایط فعلی اقتصادی و سیاستگذاری ایران مطلوب‌ترین راه اقتصادی و حمایتی هم از مصرف کنندگان و هم خودروسازان است. بر این اساس، علی‌رغم اظهارنظرهای ضد و نقیض وزارت صمت، شورای رقابت و نمایندگان مجلس عرضه خودرو ادامه یافت و در ادامه این عرضه‌ها سه‌شنبه ۲ اسفند خودروی ۲۰۷ (محصول ایران خودرو) در بورس کالا عرضه خواهد شد.

برنامه عرضه ۲۰۷

بر اساس اعلام بورس کالا، ایران‌خودرو  ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ را فردا (سه‌شنبه ۲ اسفند) با قیمت پایه ۱۸۵.۵ میلیون تومان در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

نکته اینجاست که خریداران باید دقت داشته باشند که جهت ثبت سفارش برای این خودرو هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس را در نظر گرفته تا حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش به دست آید. این هزینه‌ها به سه بخش مالیات و عوارض، هزینه‌های جانبی و هزینه خواب پول قابل تفکیک هستند که در جدول زیر میزان هر کدام برای خودروهای مورد عرضه، محاسبه شده است.

هزینه‌های جانبی خرید خودرو ۲۰۷ از بورس

مالیات و عوارض: هزینه مالیات و عوارض برای این خودرو ۱۵درصد است. باید دقت داشت مبنای محاسبه مالیات و عوارض قیمت نهایی معامله است، نه قیمت پایه عرضه خودرو در بورس.

هزینه‌های جانبی: هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری برای خودرو ۲۰۷ ایران خودرو که این هفته در بورس عرضه می‌شوند، حدود ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان است.

هزینه خواب پول: با فرض نرخ بهره ماهانه دو درصد، می‌توان گفت هزینه خواب پول برای خودرو مورد عرضه فردا حدود ۵۲ میلیون تومان خواهد بود.

خرید خودرو مذکور تا چه قیمتی صرفه دارد؟

در جدول این گزارش حداکثر قیمت منطقی خرید خودرو را با احتساب این سه دسته هزینه حساب کرده‌ایم که یعنی حداکثری نرخی که ثبت سفارش در آن قیمت با احتساب هزینه خواب پول، مالیات و سایر هزینه‌ها مساوی قیمت این خودروها در بازار آزاد خواهد شد. بدیهی است که ثبت سفارش در سطوح بالاتر از این مقادیر معادل است با خرید خودرو به قیمت بالاتر از بازار که طبیعتا خرید بالاتر از این نرخ نمی‌تواند منطقی باشد.

از این رو فردی که قصد خرید پژو ۲۰۷ را دارد منطقی است حداکثر تا قیمت ۵۲۷ میلیون تومان سفارش ثبت کند. چراکه مجموع هزینه‌ها برای این فرد را با احتساب ۱۵ درصد مالیات و عوارض، هزینه ثابت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و خواب پول ۱۲۰روزه را نیز باید در نظر داشت. اما آنچه در خرید این خودروها تعیین‌کننده است، میزان تقاضا برای آن‌هاست. چراکه تقاضای بالاتر به معنای رقابت بیشتر روی خودروها و افزایش قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار