۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
گام جدید روسیه برای پیوند گازی با ایران؟

رئیس شرکت «گازپروم» روسیه امروز در راس هیاتی عازم تهران می‌شود. این شرکت تا کنونی قراردادهایی گازی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار با ایران منعقد کرده است.

#اسپرسو_بورسان سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۱؛ آنچه سرمایه‌گذاران باید بدانند

گام روسیه برای پیوند گازی با ایران؟


بورس تهران در روز دوشنبه پس از دو رشد قابل توجه درابتدای هفته با افزایش عرضه‌ها مواجه شد اما در نهایت متعادل و مثبت پیگیری شد. در روز معاملاتی گذشته شاهد یک واگرایی منفی در نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم و شاخص کل بورس با افزایش ۰.۲۷ درصدی مواجه شد تا به پیشروی خود در ابرکانال ۱.۸ میلیون واحدی ادامه داده باشد. شاخص هم‌وزن اما شرایط متفاوتی داشت و در نهایت ۰.۳۶ از ارتفاع خود را از دست داد.

ارزش معاملات خرد سهام با یک افت محسوس، روز دوشنبه را در کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی به پایان رساند و در نهایت عدد ۱۰۳۹۳ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو وقطعات و در بین نمادها شستا، فولاد و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در روز گذشته شاهد خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۵۴۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای خودرو و وثوق بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای فولاد و فملی داشتند.

بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم جهت مهار قیمت ارز و تاکید بر لزوم هماهنگی مجلس، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز در جلسه شورای‌عالی هماهنگی سران قوا تصویب شد.

در پنجمین روز از فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار ۴۳ هزار و ۹۲ تومان و نرخ حواله دلار ۳۷ هزار و ۴۷۱ تومان اعلام شد.

وزیر اقتصاد: بانک مرکزی مجموعه‌ای از اختیارات جدید را نیاز داشت تا بتواند دخالت موثر داشته باشد و این بسته شب گذشته در جلسه سران سه قوه با اجماع آرا تصویب شد. یکی از اختیاراتی که بانک مرکزی به دنبال آن بود در حوزه عدم بازگشت ارز صنایع بورسی بود. براین اساس تمامی صنایع کشور حتی مجموعه‌های دولتی شامل حوزه نفت و صنعت و سایر صادرکنندگان باید از بانک مرکزی تبعیت کنند.

مدیر تالار ارز خدماتی مرکزمبادله: صرافی‌ها برای خریدوفروش ارز بین خودشان نرخ توافقی دارند و بانک مرکزی دخالتی در این نرخ ندارد.

رئیس سازمان بورس: دغدغه اصلی ما برای عرضه خودرو در بورس کالا این است که مصرف‌کننده به کالای مورد نیاز خود با قیمت مناسب برسد، همچنین تولیدکننده به نحوی کالای خود را بفروشد که ادامه حیات دهد و رشد و توسعه داشته باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی : کمبود عرضه ملک این کشور را بیچاره کرده است/ تصمیم به چاپ پول پشت درب‌های بسته برای پرداخت حقوق سبب تورم می شود.

رئیس‌جمهوری: چطور ممکن است که قیمت ارز در سه روز تعطیلی که هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، افزایش پیدا کند. همان جریانی که اغتشاشات خیابانی را به‌راه انداخت، در التهابات ارزی نقش دارد.

با تصویب مجلس میزان مالیات واحدهای مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم. رئیس سازمان انرژی اتمی به‌طور رسمی از مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند. این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.

کانادا در ادامه اعمال محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی دیروز ۱۲ شخص ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر وارد لیست تحریم‌های خود کرد.

رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس آمادگی این کشور را برای میانجیگری در مذاکرات ایران و عربستان سعودی اعلام کرد.

مشاور وزیر خارجه: ادعای یک رسانه غربی مبنی بر حضورم در ژنو برای مذاکراه با اروپایی‌ها کذب است اما آماده کمک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستم.

سفارت ایران در مسکو اعلام کرد رئیس شرکت «گازپروم» روسیه امروز در راس هیاتی عازم تهران می‌شود تا با مقامات ارشد و مسئولان حوزه نفت و گاز ایران دیدار کند. گازپروم شرکت نفت و گاز روسی است که روزانه بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، استخراج می‌کند و به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز جهان شناخته می‌شود. این شرکت یک تولیدکننده بزرگ نفت نیز است.  این شرکت یک تفاهم‌نامه ۴۰ میلیاردی با وزارت نفت ایران منعقد کرده که از این مقدار حدود ۶.۵ میلیارد دلار تبدیل به قرارداد شده است. توسعه میادین گازی چون کیش و پارس جنوبی و همچنین سوآپ گاز روسیه جزئی از مذاکرات اولیه برای انعقاد قرارداد بین ایران رو روسیه بوده است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

@Feghtesad

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار