۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
دعوای برجامی آمریکا و اسراییل بالا گرفت
نفتالی بنت، مسئول پرونده اسراییل در کابینه این رژیم (راست) و یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی

رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که جو بایدن در روزهای اخیر به بهانه آنکه به مرخصی رفته‌است پاسخ نخست‌وزیر اسراییل را نمی‌دهد.

فردای اقتصاد: وزیر دفاع رژیم اسراییل، بامداد امروز پنج‌شنبه، سوم شهریور، پیش از پرواز به سوی واشینگتن برای دیدار با مقامات دولت جو بایدن، در توییتر نوشت که هدف از سفرش «انتقال پیامی روشن در رابطه با مذاکرات قدرت‌ها و ایران بر سر توافق هسته‌ای است.» همزمان رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که جو بایدن در روزهای اخیر به بهانه آنکه به مرخصی رفته‌است پاسخ تلفن‌های نخست‌وزیر اسراییل را نمی‌دهد.

با این همه،نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه شب، تأثیر سفر اخیر مشاور امنیت ملی این رژیم به واشینگتن بر مواضع آمریکا را «مثبت» خواند و از پذیرش بخش زیادی از خواسته‌های تل‌آویو درباره توافق اتمی با ایران از سوی ایالات متحده آمریکا خبر داد.

یائیر لاپید گفت که آمریکا بخش گسترده‌ای از موارد مد نظر اسرائیل را در پیش‌نویس توافق اتمی با ایران لحاظ کرده است.

او اضافه کرد: «این یک تغییر خوشایند است. گفت‌وگو با آن‌ها خوب است و ما به آن ادامه خواهیم داد.»

لاپید اما کماکان توافق احتمالی با ایران را «یک معامله بد» خواند.

 وب‌سایت اکسیوس نیز به نقل از سه مقام اسرائیلی خبر داد که نگرانی‌های مقام‌های این رژیم درباره امتیازات احتمالی داده شده از سوی آمریکا به ایران در مذاکرات احیای برجام، پس از دیدار مشاور امنیت ملی اسرائیل با مقام‌های آمریکا، کاهش یافته است.

لاپید یک روز پیش از این سخنان گفته بود توافق هسته‌ای با ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه به حساب این کشور می‌ریزد.

بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم اسراییل روز پنجشنبه گفته‌بود: «توافق هسته‌ای که در حال تنظیم است، توانمندی‌های ایران را سال‌ها به عقب بر نمی‌گرداند و آن را برای سال‌های آینده محدود نخواهد کرد.»
او افزود سخن از توافقی است که «به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌زند.»
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه چهارشنبه مدعی شده‌بود که ایران با صرف نظر کردن از خواسته‌هایش «به ما اجازه داد به جایی که اکنون در این روند هستیم، برسیم.»
این مقام کاخ سفید در ادامه گفت، این مهم است بدانیم آن چه اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم بازگشت به برجام است.
حضور بنی گانتز در پایتخت ایالات‌متحده در حالی است که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، این هفته در واشینگتن بود و با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کرد.
رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با هولاتا «به دلایل فنی» مربوط به جدول کاری بلینکن دیدار نکرد.
به گفته رسانه‌های اسرائیل، دولت لاپید مواضع بلینکن را در قبال ایران نرم‌تر از مواضع جیک سالیوان می‌داند و معتقد است که او و تیمش مشتاق احیای برجام هستند.
پیشتر یائیر لاپید، نخست ‌وزیر موقت اسرائیل، روز دوم شهریور با برگزاری یک نشست خبری ویژه برای خبرنگاران خارجی در اسرائیل با احیای برجام مخالفت کرد و گفت این توافق صد میلیارد دلار به خزانه ایران واریز می‌کند.

این در شرایطی است که نفتالی بنت، که نخست ‌وزیر جایگزین در دولت لاپید است، ساعاتی پیش از آن گفته بود که ایران از رهگذر احیای برجام به ۲۵۰ میلیارد دلار پول دسترسی خواهد یافت.
در مورد تفاوت ۱۵۰ میلیارد دلاری میان ارقامی که لاپید و بنت در خصوص درآمدهای احتمالی ایران بیان کرده‌اند، توضیحی داده نشده است.
همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز گفت این توافق تا سال ۲۰۳۱ یک تریلیون دلار به جیب جمهوری اسلامی خواهد ریخت.
او این قرارداد را بدتر از برجام توصیف کرد و گفت که بر اساس این قرارداد، ایران هر آنچه می‌خواسته به دست می‌آورد؛ بدون این که کوچک‌ترین امتیازی بدهد.
نتانیاهو در ادامه مدعی شد که «توافقات» جلوی برنامه اتمی ایران را نمی‌گیرند و به جای آن، ترکیبی از تحریم‌های کمرشکن و یک تهدید نظامی معتبر و واقعی، می‌تواند برنامه اتمی-نظامی ایران را متوقف کند.
او همچنین اضافه کرد که این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد طی دو سال، سه هزار و ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته نصب و راه‌اندازی کند که توانایی غنی‌سازی اورانیوم به وسیله جمهوری اسلامی را ۲۰ برابر امروز خواهد کرد.
نخست‌وزیر پیشین اسرائیل گفت که با این قرارداد، ۵+۱ به ایران می‌گوید می‌تواند به سوی ساخت سلاح اتمی حرکت کرده و از حمله نظامی در امان باشد.
او همچنین از نبود بندهایی برای متوقف کردن آنچه که او آن را «توسعه موشک‌های بالستیک» ایران خوانددر این قرارداد انتقاد کرد.
پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسبق مدعی شده‌بود که او مشوق اصلی دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام بود.
شماری از مقامات امنیتی پیشین اسرائیل این روزها گفته‌اند که اگر توافق کنونی بدتر از برجام است، باید نتانیاهو و اسرائیل را مقصر آن دانست که بدون تفکر عمیق در مورد احتمالاتِ بعد از مختل کردن برجام، بر ناکام کردن آن توافق پافشاری کرد.
به گفته مقامات اسرائیلی، آنها با احیای برجام مخالف هستند زیرا «یک توافق بد» است. بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود که توافق خوب، توافقی است که پیچ و مهره برنامه اتمی ایران را پیاده کند.
در این میان، برخی مقامات اسرائیلی پیشتر گفته‌اند که احیای برجام، فرصت تازه‌ای در اختیار اسرائیل می‌گذارد تا فهرست جدیدی از تسلیحات پیشرفته را برای دریافت از آمریکا ارائه کند.
باراک اوباما در زمان حصول برجام، برای راضی کردن اسرائیل به قطع انتقادها، کمک‌های مالی نظامی به اسرائیل را به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش داد و آن را به ۳۸ میلیارد دلار برای یک دوره ده ساله ارتقا داد. مبلغ سالیانه کمک‌های بلاعوض آمریکا در سال جاری میلادی به حدود پنج میلیارد دلار رسیده است.
با این حال، انتقادهای اسرائیل از دولت اوباما پس از افزایش کمک‌های نظامی نیز هرگز متوقف نشد و تا او در قدرت بود، شدیدترین اختلافات میان طرفین جریان داشت.
رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر در خصوص تحولات برجامی مدعی شده‌اند که آمریکا بار دیگر اسرائیل را «رها کرده است.»
این در حالی است که جو بایدن در سفر ماه گذشته به اسرائیل، «بیانیه اورشلیم» را با تاکید بر ادامه حمایت قاطع از اسرائیل در برابر «خطرات ناشی از ایران» امضا کرد.

آمریکایی‌ها جواب اسراییلی‌ها را نمی‌دهند

در همین حال رسانه‌های اسرائیل می‌گویند شماری از مقام‌های ایالات متحده در روزهای اخیر از صحبت با مقامات اسرائیلی خودداری کرده‌اند.
به گزارش کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، کاخ سفید در روزهای اخیر درخواست تماس تلفنی اضطراری نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهوری ایالات متحده را با این بهانه که جو بایدن در مرخصی است، رد کرده‌است.
همچنین بر اساس گزارش‌ها، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در زمان حضور بنی گنتس در آمریکا، احتمالا با او دیدار نخواهد کرد.
به گزارش کانال ۱۳ و کانال ۱۲، پنتاگون عدم حضور «آستین» در شهر را دلیل ملاقات نکردنش با گانتز عنوان کرده است.
به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائیل تا حد ممکن در حال وارد آوردن فشار به ایالات متحده درباره قرارداد احیای برجام است اما می‌داند که شانس موفقیتش بسیار کم خواهد بود.
در همین حال کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که مقامات امنیتی در اسرائیل درباره احتمال امضای توافق و نیز معنی امضای چنین توافقی اتفاق نظر ندارند.
بر اساس این گزارش، در حالی که رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد)، بر این باور است که قرارداد به احتمال قریب به یقین امضا خواهد شد، اما شاخه اطلاعاتی آن احتمال امضای قرارداد را ۵۰-۵۰ می‌داند.
درباره معنی قرارداد نیز بر اساس این گزارش، بر خلاف بسیاری از دستگاه‌ها و مقامات امنیتی در اسرائیل، در رکن اطلاعات ارتش این رژیم مقاماتی هستند که معتقدند این قرارداد موارد مثبتی هم دارد.


برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
ترجمه برجامی حمله آمریکا به سوریه
آمریکا چرا پاسخ نمی‌دهد؟
بازی انتخاباتی اسراییل با برجام
آخرین لابی‌ها علیه برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار