۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
بیت کوین مغلوب نفت خواهد شد؟

بیت کوین توانسته است علی‌رغم نوسانات و اخبار منفی، جایگاه خود را در سطح ۲۸ هزار دلار حفظ کند. اما به نظر می‌رسد تصمیم جدید اوپک پلاس بر کلیه بازارها، از جمله کریپتوکارنسی تاثیرگذار باشد.

فردای اقتصاد: بیت کوین توانسته است علی‌رغم نوسانات و اخبار منفی، جایگاه خود را در سطح ۲۸ هزار دلار حفظ کند. اما به نظر می‌رسد تصمیم جدید اوپک پلاس بر کلیه بازارها، از جمله کریپتوکارنسی تاثیرگذار باشد.

اوپک پلاس اخیرا با رهبری عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره از تصمیم خود برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت از ماه آینده خبر داد، اقدامی که نه تنها می‌تواند قیمت‌ها در بازار طلای سیاه را تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد بلکه ممکن است همه بازارهای جهانی را با شوک همراه کند. چراکه این اقدام به معنای اهرمی برای فشار بیشتر بر تورم و در مواجهه با آن نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کشورهای جهان برای کنترل تورم است.

در واقع اقدام اوپک پلاس نه تنها قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد بلکه در نهایت می‌تواند احتمال وقوع رکود در اقتصاد جهانی را افزایش دهد. با انتشار این خبر در لحظات اولیه بازگشایی بازارهای بین‌المللی، قیمت نفت با رشد حدود ۷ درصدی آغاز به کار کرد. قیمت نفت خام آمریکا به حدود ۸۱ دلار و قیمت نفت برنت به بیش از ۸۵ دلار بر بشکه رسیده است.

برآوردها و تحلیل‌ها تا کنون بر این محور بوده است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازار با کمبود نفت مواجه خواهد شد و قیمت‌ها تا سطوح ۱۰۰ دلار رشد خواهد کرد.

از آنجایی که افزایش قیمت نفت به معنی افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه تولید و... خواهد بود، موج دیگری از فشار بر قیمت‌ها و افزایش تورم را در پی خواهد داشت. در این شرایط کشورها برای کنترل تورم، مجبور به ادامه سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره خواهند شد. این موضوع خبر خوبی برای بازارها نخواهد بود.

با انتشار خبر فوق، بیت کوین در ابتدا وارد محدوده ۲۷ هزار دلار شد اما به سرعت توانست خود را ریکاوری کرده و مجددا در محدوده ۲۸ هزار دلار قرار گیرد.

رشد قیمت نفت می‌تواند بر بسیاری از بر شاخص‌ها از جمله دلار، قیمت طلا و بیت کوین تاثیرگذار باشد.

امروز شاخص دلار تا ۱۰۳ واحد افزایش یافت اما مدتی بعد دوباره کاهش داشت. افزایش شاخص دلار معمولا با کاهش قیمت طلا و بیت کوین همراه است.

تحلیل تکنیکال بیت کوین نشان از کند شدن روند صعودی دارد

از لحاظ تکنیکالی نیز در تایم فریم چهارساعته و همچنین روزانه، واگرایی منفی در  اندیکاتور RSI و قیمت بیت کوین دیده می‌شود. وجود واگرایی منفی معمولا از احتمال نزول قیمت حکایت دارد.

در تایم فریم هفتگی نیز قیمت بیت کوین در ابرکمو ایچی‌موکو قرار دارد. این شرایط، منعکس‌کننده احتمال نوسان در آینده است.

به طور کلی بیت کوین در قیمت حدود ۲۶۷۰۰ دلار دارای حمایت است که اگر آن را از دست دهد، الگوی M که یک الگوی نزولی است تشکیل خواهد شد و احتمال افت قیمت تا ۲۵ هزار دلار شدت می‌یابد.

سرخوشی در بازار رمزارزها

علی‌رغم تمامی موارد گفته شده، با افزایش قیمت بیت کوین در چند ماه اخیر بسیاری از دستگاه‌های ماینر دوباره فعال شده‌اند. این موضع باعث افزایش هش‌ریت گشته است. از طرف دیگر ماینرها که در هفته اخیر قیمت‌ها را برای فروش ارزشمند تخمین زده بودند و در جایگاه فروشنده قرار داشتند، کمی از موضع خود عقب نشینی کرده‌اند.

لازم به ذکر است که شاخص ترس و طمع که احساسات حاکم بر بازار را نشان می‌دهد، در محدوده ۶۳ قرار دارد. این عدد به معنی وجود سرخوشی در بازار است و می‌توان گفت درحال‌حاضر بازار انتظار اصلاح شدید را ندارد.

در تاریخ ۳ آوریل، ترس و طمع به عدد ۶۳ از ۱۰۰ قرار رسید. این عدد نزدیک به بالاترین محدوده این شاخص، در بالاترین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بوده است. لذا انتظار اصلاح وجود دارد، هرچند که شاید این اصلاح چندان شدید نباشد.

در حالی که سطح حرص و طمع همانطور که توسط این شاخص نشان داده شده است، هنوز تا رسیدن به قلمرو افراطی، یعنی عدد نزدیک به ۹۰، فضای قابل توجهی برای رشد دارد، اما با این وجود، این شاخص یک سیگنال کلاسیک مبنی بر احتمال یک اصلاح در بازار است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار