۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
چرا قیمت طلا بالا رفت؟

نشانه‌های کندشدن رشد اقتصادی، چشم‌انداز نرخ بهره را کاهشی کرد و باعث شد طلا به سقف تاریخی خود نزدیک شود.

فردای اقتصاد: پس از بروز نشانه‌هایی در مورد کندشدن رشد اقتصادی، قیمت طلا در معاملات آتی روز سه‌شنبه با رسیدن به ۲۰۴۲ دلار در هر اونس، به سمت بالاترین سطح در سال ۲۰۲۰ حرکت کرد. با این حال صعود بالاتر از این محدوده، به انتظارات در مورد کاهش نرخ بهره و ریسک‌گریزی بیشتر در بازارها بستگی دارد.  

داده‌های ضعیف فعالیت‌های تولیدی، همراه با نشانه‌هایی از فروکش‌کردن بازار کار ایالات متحده، باعث شد که سرمایه‌گذاران نسبت به امکان فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ‌ها تردید داشته باشند. شاخص‌های ضعیف اقتصادی همچنین ترس از رکود اقتصادی را افزایش داد و جریان‌های سرمایه را به سمت طلا هدایت کرد.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که سفارش‌ها برای کالاهای تولیدی ایالات متحده در فوریه ۰.۷%  درصد کاهش یافته که بیش از انتظار کاهش ۰.۵ درصدی بود. این آمار پس از مجموعه‌ای از شاخص‌های ضعیف فعالیت تولیدی در سراسر جهان بخصوص چین در روز دوشنبه رخ داد. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در ماه مارس به ۵۰ رسید که ۱.۶ واحد نسبت به ماه قبل کمتر شده بود. این داده‌ها نگرانی‌ها در مورد بروز رکود اقتصادی را افزایش داده و چشم‌انداز رشد نرخ بهره را کاهشی کرد که عامل تقویت طلا است.

همچنین آمارهای روز سه‌شنبه نشان دادند که فرصت‌های شغلی ایالات متحده در ماه فوریه به ۹.۹ میلیون کاهش یافته است که هم کمتر از میزان مورد انتظار ۱۰.۴ میلیون شغل بوده و هم کمترین میزان از ماه می ۲۰۲۱ است. این‌ آمار که نشانه‌ای مبنی بر این است که  بازار کار در حال فروکش‌کردن است، خبر خوبی برای فدرال رزرو بوده که در تلاش برای کنترل تورم است و می‌تواند بر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، تاثیر بگذارد. فدرال رزرو در ۱۳ ماه گذشته ۴.۷۵ واحد درصد به نرخ بهره اضافه کرده و آن را به ۵ درصد رسانده است. تا قبل از انتشار داده‌های فرصت‌های شغلی، احتمالاتی وجود داشت که فدرال رزرو حداقل در ماه مه به یک افزایش بیشتر متوسل می‌شود تا تورم را که در ژانویه به ۶ درصد در سال رسیده بود، کاهش دهد. با این حال آخرین خوانش از احتمال تغییرات نرخ بهره، تنها ۴۲.۲ درصد احتمال افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی دیگر از سوی بانک مرکزی را در ماه مه نشان داد و ۵۷.۸٪ احتمال وجود دارد که نرخ بهره تغییر نکند.

در بحبوبه بحران بانکی نیز مجددا طلا به عنوان یک بهشت امن، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و هرچند مداخله دولت‌ها، نگرانی‌ها در مورد سقوط بخش بانکی را کاهش داد، با این حال ترس از هرگونه اثرات باقی‌مانده بر اقتصاد، باعث شد تقاضای طلا تقویت شود. همچنین احتمال بالای فعالان بازار مبنی بر اینکه فدرال رزرو فرصت محدودی برای ادامه افزایش نرخ‌های بهره خواهد داشت، نیز باعث تقویت طلا شد. جدیدترین افزایش قیمت طلا نشانه‌ای است از این که معامله‌گران از دیدگاه خود مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره آمریکا در اوج یا نزدیک به اوج هستند کوتاه نیامده و انتظار دارند نرخ بهره در سال جاری کاهش یابد. در همین رابطه، بازارها تا حد زیادی اظهارات رئیس بانک فدرال رزرو کلیولند مبنی بر اینکه نرخ های بهره علیرغم ضعف در اقتصاد، همچنان افزایش خواهد یافت، را نادیده گرفتند.

در همین رابطه بخوانید.

نرخ بهره آمریکا به چه سمتی خواهد رفت؟

پیام تورم آمریکا برای نرخ بهره چه بود؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار