۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

اولین هفته کاری پس از تعطیلات غیررسمی نوروز با رشد همه بازارها به استثنای دلار پایان یافت. دلیل ثبت چنین عملکردی چه بود؟

فردای اقتصاد: دومین هفته کاری سال جدید با حرکت بازارها خلاف مسیر دلار پایان یافت. به این ترتیب در حالی که شاهد در بازار ارز، قیمت اسکناس آمریکایی تا مرز از دست دادن کانال ۵۰ هزار تومانی، عقب‌نشینی کرد که در دیگر بازارها بازدهی‌های مثبتی رقم خورد. به طوری که هر قطعه سکه امامی به واسطه رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی بدون توجه به روند کاهشی دلار، با رشد ۶.۶ درصدی همراه شد و شاخص کل خودروی «فردای اقتصاد» نیز در هفته‌ای که گذشت، ۵.۴ درصد افزایش ارتفاع داد. رتبه سوم بیشترین بازدهی هفتگی از آن بازار سهام با رشد ۲.۸ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع ۴.۶ درصدی شاخص هم‌وزن شد. این در حالی است که پیش‌تر بازار ارز اثر بسزایی در تعیین مسیر قیمتی دیگر بازارها داشت اما در حال حاضر سیاست‌های جدید ارزی، شرایط را تغییر داده است.

دلار عقب نشست

قیمت اسکانس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت با افت ۷.۹ درصدی، تا مرز از دست دادن کانال ۵۰ هزار تومانی، عقب‌نشینی کرد. پس از تعطیلات نوروز بود که خبر رسید شرایط فروش ارز با کارت ملی تغییر کرده است. پیش از این فروش ارز در سرفصل کد ۵۶ (ارز خدماتی) به صورت اسکناس در صرافی‌ها انجام می‌شد که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تصمیم گرفت فروش ارز به صورت اسکناس در صرافی‌ها را ممنوع کند و در چهاردهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام شد دریافت ارز در سرفصل کد ۵۶ که جهت نیازهای ضروری است دیگر به صورت اسکناس نخواهد بود، بلکه به حساب ارزی متقاضی واریز می‌شود. تعییت شرط سنی بالای ۱۸ سال، نیاز به واریز ۱۰۰ دلاری در زمان افتتاح حساب ارزی و شراط گذشت دقیقا یک سال از آخرین زمان دریافت ارز خدماتی از دیگر محدودیت‌های جدید برای دریافت ارز سهمیه‌ای بود و همزمان با آن نگرانی از قطع شدن یارانه‌ها از دیگر موارد بود که موجب کاهش تقاضای سرمایه‌ای در بازار ارز و در نتیجه کاهش قیمت‌ها در این بازار شد. اما سیاست‌های سرکوب ارزی به همین خلاصه نشد. چضندی پیش بود که یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، در توئیتی نوشت: «گام مهم رئیسی در سال مهار تورم. به دستور رئیس جمهور از فردا نرخ مبنای دلار برای محاسبه قیمت پایه محصولات داخلی از ۳۶ هزار و ۴۸۰ به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باز می گردد. گام بعدی باید الزام همه صادرکنندگان برای عرضه ارز خود به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ در کنار مهار تقاضاهای نامشروع، غیر ضروری و غیر اولویت دار ارز باشد». توئیتی که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و برخی حتی آن را ناشدنی خواندند. اما روز بعد خبرگزاری تسنیم نوشت: «بر اساس مصوبه هیئت دولت، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها معادل هر دلار ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.» تا سرکوب ارزی جدی شود.

در کنار آن انتشار اخبار مثبت سیاسی در خصوص توافق ایران و عربستان نیز مسیر کاهش قیمت دلار را تسهیل کرد. با این حال نگاهی به روند قیمت‌ها در دیگر گزینه‌های دارایی نشان داد که انتظارات تورمی همچنان افزایش است و حتی ممکن است تقاضا ناشی از سرکوب ارزی با ورود به دیگر بازارهای سفته‌بازی به افزایش حباب در دیگر دارایی‌ها همچون سکه، خودرو در نهایت ملک منجر شود. در این میان بورس به عنوان یک بازار مولد، با کمترین ریسک تورم‌سازی با سیاست‌های سرکوب ارزی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

سکه باز هم در صدر

سکه طلا که در سال گذشته نیز با بیشترین بازدهی همراه شده بود، در هفته‌های نخست سال جاری نیز جایگاه نخست خود را حفظ کرد. به طوری که در هفته منتهی به ۱۷ فروردین‌ماه شاهد رشد بیش از ۶ درصدی هر قطعه سکه امامی بودیم. در هفته گذشته روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی موتور رشد قیمت سکه شد یا این مسکوک ارزشمند بدون توجه به کاهش قیمت ارز روندی صعودی در پیش بگیرد.

بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

پس از بروز نشانه‌هایی در مورد کندشدن رشد اقتصادی، قیمت طلا در معاملات آتی روز سه‌شنبه با رسیدن به ۲۰۴۲ دلار در هر اونس، به سمت بالاترین سطح در سال ۲۰۲۰ حرکت کرد. داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که سفارش‌ها برای کالاهای تولیدی ایالات متحده در فوریه ۰.۷ درصد کاهش یافته که بیش از انتظار کاهش ۰.۵ درصدی بود. این آمار پس از مجموعه‌ای از شاخص‌های ضعیف فعالیت تولیدی در سراسر جهان بخصوص چین در روز دوشنبه رخ داد. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در ماه مارس به ۵۰ رسید که ۱.۶ واحد نسبت به ماه قبل کمتر شده بود. این داده‌ها نگرانی‌ها در مورد بروز رکود اقتصادی را افزایش داده و چشم‌انداز رشد نرخ بهره را کاهشی کرد که عامل تقویت طلا است. همچنین آمارهای روز سه‌شنبه نشان دادند که فرصت‌های شغلی ایالات متحده در ماه فوریه به ۹.۹ میلیون کاهش یافته است که هم کمتر از میزان مورد انتظار ۱۰.۴ میلیون شغل بوده و هم کمترین میزان از ماه می ۲۰۲۱ است. این‌ آمار که نشانه‌ای مبنی بر این است که  بازار کار در حال فروکش‌کردن است، خبر خوبی برای فدرال رزرو بوده که در تلاش برای کنترل تورم است و می‌تواند بر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، تاثیر بگذارد. در بحبوبه بحران بانکی نیز مجددا طلا به عنوان یک بهشت امن، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

در این خصوص بخوانید: چرا قیمت طلا بالا رفت؟

خودرو دوباره گران شد

قیمت خودرو پس از وقفه چند روزه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱، در سال جدید مجددا روند افزایشی به خود گرفت و به سطوح تجربه شده در میانه اسفندماه بازگشت. در هفته‌ای که گذشت نیز شاخص کل خودرو «فردای اقتصاد» رشد ۵.۳۶ درصدی را تجربه کرد که ناشی از افزایش قیمت ۵.۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی به همراه رشد ۵.۳ درصدی خودروهای چینی بود.

این رشد قیمت در حالی است که هنوز حواشی مربوط به میزان افزایش قیمت خودرو ادامه دارد. اگرچه روز چهارشنبه در نهایت اعلام شد که شورای رقابت نرخ‌های جدید را به وزارت صمت برای ابلاغ به خودروسازان ارائه کرده است اما همچنان مشخص نیست که خودروهای مختلف دقیقا به چه میزان افزایش نرخ گرفته‌اند. طبق آخرین صحبت‌های انجام شده، به طور میانگین خودروهای ایران‌خودرو کمی بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و خودروهای سایپا نیز کمی کمتر از این مقدار. با این حال اما تاکنون هیچ نهادی به طور رسمی این افزایش‌ها را اعلام نکرده است. روز گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. محمد مخبر در این نامه قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. امروز نیز سخنگوی شورای رقابت درباره احتمال اصلاح مصوبه افزایش قیمت خودرو، گفت: این موضوع بستگی به نظر اعضای شورای رقابت دارد، البته مصوبه شورا که ابلاغ شده تغییر نمی کند اما ممکن است شورا تصمیم دیگری براساس شرایط جدید بگیرد.

بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

بورس بر اوج تاریخی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه پس از ۹۶۸ روز توانست مجددا خود را به سقف تاریخی ثبت شده در ۱۹ مرداد ۹۹ برساند و این روند صعودی را در پایان هفته نیز ادامه داد. بازگشتی که پس از فراز و فرودهای چندباره دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای و سهام در این بازه زمانی ۳۱ ماهه رقم خورد. در این مدت شاخص کل بورس از اوج تا کمترین سطح ثبت شده ۴۸ درصد عقب‌نشینی کرده بوده و بارها شانس خود را برای رسیدن به سطوح بالاتر آزموده بود تا بالاخره قرعه به نام پانزدهمین روز از فروردین ۱۴۰۲ خورد. به این ترتیب در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس برای چهارمین هفته متوالی به صعود ادامه داد و این‌بار ۲.۸ درصد رشد کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز افزایش ارتفاع ۴.۶ درصدی را تجربه کرد.

بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

این رشد شاخص‌ها با افزایش ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی همزمان شد تا امید به تداوم رشد قیمت سهام تقویت شود. در این میان اما نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد اکنون نماگر تالار شیشه‌ای به محدوده‌ای رسیده که می‌تواند به نوعی منجر به توقف کوتاه‌مدت بازار شود. با استفاده از دو فیبوناچی اکستنشن و پروجکشن مشخص می‌شود که در محدوده حوالی ۲.۱۵ میلیون واحدی مقاومتی وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چند کارشناسان این وقفه را موقتی ارزیابی می‌کنند.

بازار برنده در دومین هفته کاری فروردین/ سرمایه‌گذاری پرسود در این بازار

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بیات IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    بازار سرمایه بسیار عقب مانده است از تورم در طی ۳ سال اخیر فقط سرمایه سهامدار بی ارزش گردیده است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار