۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

سجاد غرقی، حمیدرضا صالحی، هادی تیزهوش تابان و منصور معظمی، دیدگاه‌های خود را درباره فرصت و ریسک اقتصاد ایران و اولویت‌های امسال مطرح کردند.

سجاد غرقی، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم

ریسک‌ها: میزان نرخ تورم اگر کماکان بالای ۴۰درصد باشد، احتمال آنکه در مقطعی به سمت ابرتورم حرکت کنیم افزایش می‌یابد. بنابراین مهار تورم و کنترل این ریسک دارای اهمیت بالایی است. افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی آن نیز از دیگر ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود. البته افرادی که به‌تازگی قصد ورود به فعالیت‌های اقتصادی را دارند، با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

فرصت‌ها: فرصت‌های اقتصادی را تا اندازه‌ای در صنایع منبع‌محور می‌بینم. پتروشیمی و زنجیره آهن و فولاد. طبیعتا تا اندازه‌ای هم صنعت مس.

اولویت‌ها: رفع موانع مبادله بانکی (برطرف کردن تحریم و احیای برجام)، توافق‌های منطقه‌ای، پیوستن به FATF

صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های سجاد غرقی

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در دوره نهم

ریسک‌ها: ریسک‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان در دو بعد داخلی و خارجی دسته‌بندی کرد. در بعد خارجی، احیای برجام هنوز در ابهام به سر می‌برد. دیگر ریسک موجود، قیمت حامل‌های انرژی در ایران است که قابل پیش‌بینی نیست و دولت باید آنها را طی پنج سال آینده تعیین تکلیف کند. تورم، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اقتصاد از ریسک‌های مهم دیگری است که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد.

فرصت‌ها: اقتصاد ایران سال‌هاست از جهان عقب مانده است. این در حالی است که در جای جای ایران، زمینه‌های بزرگ شدن کیک اقتصادی فراهم است و اگر مشکلات اقتصاد کلان کشور مرتفع شود، فرصت‌های قابل توجهی در کشور وجود دارد. یکی از این فرصت‌ها، انرژی است. اکنون در ایران در حدود ۱۵هزار مگاوات کمبود برق داریم که نیازمند بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

همچنین اگر بهبود روابط خارجی ایران با سایر کشورها فراهم شود، صادرات از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. ایران اکنون سهم خوبی از بازار صادراتی را در اختیار ندارد و در صورت پیوست با اقتصاد جهانی و حل مشکلات بانکی ایران در نظام بانکی بین‌المللی، می‌تواند سهم بالایی از بازار را از آن خود کند. محیط‌زیست و کاهش آلایندگی، هرچند به‌عنوان تهدید برای کشور محسوب می‌شود، اما در عین حال می‌تواند فرصت خوبی باشد تا نهادهای بین‌المللی برای حل این بحران در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

اولویت‌ها: کاهش سهم دولت در بودجه، توجه به تقویت نهادهای صادراتی، تعیین تکلیف قیمت حامل‌های انرژی، تنش‌زدایی از روابط خارجی ایران به‌منظور ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، رقابتی کردن اقتصاد ایران و فاصله‌ گرفتن از توزیع رانت و ایجاد فساد

صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های حمیدرضا صالحی

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان در دوره نهم

ریسک‌ها: تحریم‌های اقتصادی و عدم مدیریت روابط بین‌الملل، عدم ثبات اقتصادی و مشکلات ایجاد شده در فضای سایسی کشور از مهمترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کشور است.

فرصت‌ها: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تجاری در حوزه‌های ریلی، زمینی و دریایی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تأمین انرژی، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه آب جهت رفع بحران آبی از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

اولویت‌ها: کاهش تورم، کنترل و مدیریت قیمت ارز، بهبود وضع معیشت مردم

صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های هادی تیزهوش تابان

منصور معظمی، مدیرعامل اسبق ایدرو

ریسک‌ها: بلاتکلیفی در پرونده برجام مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی در ایران شده و سرمایه‌گذار داخلی نیز به تنهایی قادر به انجام پروژه‌های سنگین در برنامه‌های توسعه نیست. ناآرامی‌های موجود در فضای سیاسی، امنیتی و اجتماعی داخلی و خارجی، بلاتکلیفی برنامه پنجساله هفتم از جمله ریسک‌های امسال است.

فرصت‌ها: انعقاد قرارداد بین ایران با چین یکی از فرصت‌های پیش‌روی اقتصاد ایران به شمار می‌رود. از سوی دیگر، احیای روابط ایران و عربستان اقدام درستی بود که می‌تواند فرصت‌های خوبی را پیش‌روی اقتصاد ایران قرار دهد. در عین حال، دولت باید ۸۰هزار طرح عمرانی را تعیین‌تکلیف و اولویت‌بندی کرده و در صورت نیاز واگذار کند. همچنین مردم در سال‌های اخیر در رابطه با بازار سرمایه، آسیب‌های جدی دیده‌اند. اگرچه دولت تلاش می‌کند تا فضا را بهبود بخشد، اما انتظارات مردم از بورس برآورده نشده است. امیدواریم این فرصت فراهم شود تا بورس بتواند شرایط بهتری را در سال ۱۴۰۲ تجربه کند.

اولویت‌ها: تعیین تکلیف برجام و FATF، رسیدگی به وضعیت معیشت مردم، ایجاد وفاق ملی

صنایع برنده در ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی
دیدگاه‌های منصور معظمی

اخبار مرتبط: 

اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

راه نجات اقتصاد ایران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

تبعات بی‌ثباتی اقتصادی از نگاه ۴ فعال بخش خصوصی

ریسک‌های ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

چالش‌های اساسی اقتصاد ۱۴۰۲ از نگاه ۴ صاحبنظر و فعال اقتصادی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار