۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
عملکرد بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ پنجمین رشد متوالی بورس در هفته

سومین هفته کاری فروردین‌ماه با رشد ۲ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع ۶.۵ درصدی نماگر هم‌وزن پایان یافت.

فردای اقتصاد: بورس در معاملات هفته گذشته خود نیز با رشد شاخص‌ها همراه شد. شاخص کل با وجود افت در دو روز پایانی هفته، در مجموع با افزایش ارتفاع حدود ۲ درصدی به محدوده دو میلیون و ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز که روزهای بهتری را تجربه می‌کند و در تمام روزهای کاری هفته سبز بود، معاملات هفتگی خود را با رشد ۶.۵ درصدی به پایان رساند تا از حال و روز مناسب‌تر سهام کوچک و با ارزش بازار پایین‌تر حکایت کند.

راز جذابیت کوچکترهای بورس

همانطور که اشاره شد در هفته منتهی به ۲۲ فرودین‌ماه در کنار رشد حدود ۲ درصدی شاخص کل، نماگر هم‌وزن با افزایش ارتفاع ۶.۵ درصدی همراه شد. از این رو رشد شاخص کل از ابتدای سال ۱۱ درصد و رشد نماگر هم‌وزن در این برش زمانی بیش از ۱۸ درصد برآورد می‌شود. به نظر می‌رسد از آنجایی که ریسک دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌های بزرگ به طرق مختلف از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا رانت‌جویی از درآمد و سود این شرکت‌ها در نگاه سهامداران افزایش یافت، میل به خرید این دسته از سهام نیز کاهش پیدا کرده؛ سهامی که عموما رد پایی از مالکیت و حکمرانی دولتی در آن‌ها دیده می‌شود. از این رو نگاه صاحبان سرمایه عموما معطوف به نمادهای کمتر دولتی شده که عمدتا در زمره سهام با ارزش پایین‌تر جای می‌گیرند. از این رو این روزها شاهد پیشتازی کوچکترهای بورسی هستیم.

بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون بیشترین رشد قیمت سهام از آن زیرمجموعه‌های گروه مخابرات با افزایش ۳۶.۷ درصدی میانگین قیمت‌ها شده است. پس از آن ماشین‌آلات الکتریکی حدود ۳۴ درصد و صنعت چوب ۳۳.۸ درصد افزایش ارتفاع داده است. در مقابل کمترین افزایش قیمت در این برش زمانی سه هفته‌ای از آن زیرمجموعه‌های گروه کانی‌های فلزی با رشد ۳.۶ درصد و آهن و فولاد با افزایش قیمت ۶.۱ درصدی شده است. البته این موضوع نمایانگر ارزنده‌تر بودن نمادهای کوچک و عموما ریالی نیست بلکه هراس از دخالت‌های دستوری در سازوکار فعالیت برخی شرکت‌ها است که به ثبت برخی از این بازدهی‌ها منجر شده است و با گذر زمان باید دید آیا تغییری در این روند ایجاد خواهد شد یا خیر؟

ورود پول حقیقی برای چهارمین هفته متوالی

در جریان دادوستدهای سومین هفته کاری بورس ۱۴۰۲، سهامی به ارزش ۱۷۵۳ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد منتقل شد. حالا چهار هفته متوالی است که حقیقی‌ها خالص خرید مثبتی را رقم می‌زنند و در مجموع شاهد خالص ورود ۶۰۷۲ میلیارد تومانی از سوی این دسته از معامله‌گران بورسی بودیم. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت بیشترین خالص خرید حقیقی در گروه استخراج کانه‌های فلزی به میزان ۷۶ میلیارد تومان رقم خورده و پس از آن گروه زراعت شاهد ورود ۷۰ میلیارد تومانی سرمایه‌های خرد به زیرمجموعه‌های خود بودند. در آنسوی بازار پتروشیمی‌ها با بیشترین خروج سهامداران حقیقی به میزان ۴۷ میلیارد تومان مواجه شدند.

عملکرد بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ پنجمین رشد متوالی بورس در هفته

خروج پول از صندوق‌های بورسی

صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت خروج پول ۱۰۷۵ میلیارد تومانی را تجربه کردند. وضعیتی که از ابتدای سال شاهد آن بودیم و در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها از صندوق‌ها در این برش زمانی سه هفته‌ای ۳۵۸۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. به نر می‌رسد این خروج سرمایه از صندوق‌ها در روزهایی که رنگی سبز بر تابلوی معاملات سهام نقش بسته طبیعی باشد. سرمایه‌گذارانی که عموما با نگاهی ریسک‌گریزانه صندوق‌ها را به عنوان پناهگاهی امن برگزیده بودند و حالا با کاهش ریسک کاهش قیمت سهام؛ مجددا راهی تالار شیشه‌ای شده تا بتوانند سود معقولی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کسب کنند. با این حال ممک است این رفتار سرمایه‌گذاران را در ادامه شاهد نباشیم. سرمایه‌گذارانی که طی دو سال و نیم گذشته سرد و گرم بازار سهام را چشیده‌اند و این‌بار شاهد تصمیم بگیرند روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه‌ای صندوق‌ها را بیازمایند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و... همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. آیا این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ پیش‌ بینی بورس فردا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار