۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
سود عجیب خرید خودرو در هفته گذشته/ دلار و سکه از حرکت ایستادند

در هفته‌ای که گذشت در کنار آرام شدن فضای سفته‌بازی در بازارهای ارز و طلا شاهد تلاطم قیمتی در بازار خودرو بودیم. در این میان هستند سرمایه‌گذارانی که فضا را برای کسب بازدهی مناسب از بازار سهام مناسب ارزیابی می‌کنند.

فردای اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت سکه تنها دارایی بود که در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت و دلار نیز کم‌نوسان ظاهر شد. در مقابل خودروهای داخلی یکی از بیشترین رشدهای هفتگی خود در سه ماه اخیر را تجربه کردند و شاهد میلیاردی شدن قیمت برخی از خودروها همچون تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک بودیم. در بازار سهام نیز شاخص‌ها به صعود ادامه دادند و در کنار رشد ۲ درصدی شاخص کل، نماگر هموزن افزایش ارتفاع ۶.۵ درصدی را تجربه کرد.

سیگنال جدید بازارها از تشویق سفته‌بازی 

به نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبت اخیر در فضای روابط بین‌الملل در خصوص عادی شدن روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سبب شده تا بازارهای ارز و طلا از حملات سفته‌بازانه در امان بمانند و از این رو شاهد محدود شدن محسوس نوسانات در این بازارها باشیم. انتظار می‌رود در صورت عدم تغییر این فضا بتواند نسبت به آرامش این بازارهای سفته‌بازانه امیدوار بود. در مقابل تصمیمات عجیب سیاستگذار در بازار خودرو و پافشاری بر قیمت‌گذاری دستوری و معطل نگه داشتن بحث واردات سبب شده تا بار دیگر شاهد داغ شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه در این بازار و رشد قیمت خودروها باشیم.

در این میان البته هستند سرمایه‌گذارانی که حالا فرصت را برای خرید سهام مناسب ارزیابی کرده و به دنبال کسب بازدهی از بورس ۱۴۰۲ هستند. این نوع نگاه را در نظرسنجی شاخص اطمینان «فردای اقتصاد» که با مشارکت ۶۱ مدیر دارایی با متوسط سهام تحت مدیریت ۲.۸ هزار میلیارد تومان انجام شد نیز مشاهده می‌کردیم (پیش‌بینی ۶۱ مدیر دارایی از بازدهی بورس تا پایان سال). جایی که همه مدیران دارایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی قیمت سـهام نزدیک یا کمتر از ارزش ذاتی خود دانسته و شاخص فرصت خرید با قرار گرفتن در سطح ۷۲.۴ نشان داد ۷۲.۴ درصد مدیران دارایی ریزش سنگین قیمت‌ها در بورس در یک روز را موقتی می‌دانند و آن را فرصتی برای خرید سهام می‌دانند. مدیران دارایی همچنین انتظار دارند به طور متوسط شاهد کسب بازدهی حدود بیش از ۵۳.۲۷ درصدی از بورس طی یک سال آینده باشند. از این رو فرصتی فراهم شده تا دولت بتواند این بازار مولد را تقویت کند. با این حال اگر از سیاست‌های ثبات‌ساز دوری جسته و مداخلات را ادامه دهد، این فرصت نیز به سرعت از بین رفته و حتی ممکن است داستان سال گذشته تکرار شود و شاهد سبقت فعالیت‌های سفته‌بازانه از سرمایه‌گذاری مولد باشیم.

بورس همچنان صعودی

بورس در معاملات هفته گذشته خود نیز با رشد شاخص‌ها همراه شد. شاخص کل با وجود افت در دو روز پایانی هفته، در مجموع با افزایش ارتفاع حدود ۲ درصدی به محدوده دو میلیون و ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز که روزهای بهتری را تجربه می‌کند و در تمام روزهای کاری هفته سبز بود، معاملات هفتگی خود را با رشد ۶.۵ درصدی به پایان رساند تا از حال و روز مناسب‌تر سهام کوچک و با ارزش بازار پایین‌تر حکایت کند. رشد شاخص کل از ابتدای سال ۱۱ درصد و رشد نماگر هم‌وزن در این برش زمانی بیش از ۱۸ درصد برآورد می‌شود. به نظر می‌رسد از آنجایی که ریسک دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌های بزرگ به طرق مختلف از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا رانت‌جویی از درآمد و سود این شرکت‌ها در نگاه سهامداران افزایش یافت، میل به خرید این دسته از سهام نیز کاهش پیدا کرده؛ سهامی که عموما رد پایی از مالکیت و حکمرانی دولتی در آن‌ها دیده می‌شود. از این رو نگاه صاحبان سرمایه عموما معطوف به نمادهای کمتر دولتی شده که عمدتا در زمره سهام با ارزش پایین‌تر جای می‌گیرند. از این رو این روزها شاهد پیشتازی کوچکترهای بورسی هستیم.

در این خصوص بخوانید: پنجمین رشد متوالی بورس در هفته

سود عجیب خرید خودرو در هفته گذشته/ دلار و سکه از حرکت ایستادند

در جریان دادوستدهای سومین هفته کاری بورس ۱۴۰۲، سهامی به ارزش ۱۷۵۳ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد منتقل شد. حالا چهار هفته متوالی است که حقیقی‌ها خالص خرید مثبتی را رقم می‌زنند و در مجموع شاهد خالص ورود ۶۰۷۲ میلیارد تومانی از سوی این دسته از معامله‌گران بورسی بودیم. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت بیشترین خالص خرید حقیقی در گروه استخراج کانه‌های فلزی به میزان ۷۶ میلیارد تومان رقم خورده و پس از آن گروه زراعت شاهد ورود ۷۰ میلیارد تومانی سرمایه‌های خرد به زیرمجموعه‌های خود بودند. در آنسوی بازار پتروشیمی‌ها با بیشترین خروج سهامداران حقیقی به میزان ۴۷ میلیارد تومان مواجه شدند.

روزهای کم‌هیاهو در بازار ارز

دلار در هفته‌ای که گذشت نوسانات محدودی را تجربه کرد و در نهایت با یک رشد یک درصدی، هفته را به پایان رساند. دلار در پایان هفته منتهی به ۲۴ فروردین‌ماه ۵۰ هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان قیمت خورد. این نوسان کم‌مقدار در حالی رقم خورد که در روزهای میانی هفته شاهد عقب‌نشینی موقت قمیت هر اسکناس آمریکایی به زیر مرز ۵۰ هزار تومان نیز بودیم اما این روند کاهشی ادامه نیافت و مجددا این ارز به سطح قبلی خود بازگشت. حالا دقیقا ۹ روز کاری است که قیمت دلار در همین محدوده باقی مانده است و نوسان چندانی را تجربه نمی‌کند. افزایش محدودیت در بازار ارز و سیاستگذاری‌های جدید ارزی سبب شده تا در بازار، معامله‌گر چندانی مشاهده نشود و در این رخوت و خلوتی دلار نیز فضای چندانی برای نوسان پیدا نکند. با این حال به نظر می‌رسد سرکوب همین تقاضا به بازارهای دیگر همچون بازار خودرو که ماهیتا بازاری مصرفی است و نه سرمایه‌گذاری، سرازیر شده و رشد عجیب قیمت خودروها را رقم زده است. از طرفی هم نرخ حواله درهم در روزهای اخیر افت و خیز چشمگیری از خود ثبت نکرده و تنها ۰.۷ درصد رشد کرد و همین امر بر نوسان محدوده قیمت دلار اثرگذار بوده است.

در این خصوص بخوانید: حبس دلار در پله نخست ۵۰ هزار تومان

سود عجیب خرید خودرو در هفته گذشته/ دلار و سکه از حرکت ایستادند

نکته قابل توجه آنکه دیگر برخی خبرهای مثبت از فضای مربوط به روابط بین‌الملل نیز قدرت چندانی برای کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد. دیروز خبر رسید ۵۶۰ میلیون دلار حاصل از صادرات مجموعه چادرملو که به علت تحریم‌ها در خارج از کشور بلوکه شده بود به وسیله سپاه به کشور بازگشته است. اما فعالان بازار ارز واکنشی به انتشار این خبر نشان ندادند.

به نظر می‌رسد این کم‌نوسانی در صورت عدم بروز رخدادی جدید و البته قطعی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ادامه خواهد یافت.

پیام شوک قیمت خودرو به آینده سرمایه‌گذاری

روزهای پایانی ۱۴۰۱ بود که آرامش نسبی به بازار خودرو بازگشته بود و شاهد فروکش رشد قیمت‌ها در این بازار بودیم. اما این آرامش موقتی بود و با شروع سال جدید هر چند دلار از رشد ایستاد، اما افزایش قیمت خودروها از سر گرفته شد. حالا جدیدترین آمارها حکایت از رشد ۷.۴۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی در هفته منتهی به ۲۴ فروردین‌ماه دارد. آخرین بار روزهای ابتدایی دی ماه سال گذشته بود که خودروهای ایرانی در مقیاس هفته به این میزان رشد قیمت را تجربه کرده بودند. خودروهای چینی اما در هفته گذشته ۳.۸۶ درصد رشد قیمت داشتند تا شاخص کل خودروی «فردای اقتصاد» با افزایش ۵.۶۷ درصدی همراه شود. تصمیمات عجیب سیاستگذار در بازار خودرو و پافشاری بر قیمت‌گذاری دستوری و معطل نگه داشتن بحث واردات سبب شده تا بار دیگر شاهد داغ شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه در این بازار و رشد قیمت خودروها باشیم. رشد قیمتی که خودرو را به یک کالای سرمایه‌گذاری در دید عموم مردم تبدیل کرده و می‌تواند به داغ شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه بینجامد.

سود عجیب خرید خودرو در هفته گذشته/ دلار و سکه از حرکت ایستادند
تغییرات قیمت خودروهای داخلی در هفته‌ای که گذشت

کاهش قیمت سکه با نگاه به دلار

سکه در هفته‌ای گذشت تنها بازاری بود که در مسیر افت قیمت گام برداشت. بهای هر قطعه سکه امامی در هفته منتهی به ۲۴ فروردین‌ماه با کاهش ۰.۶ درصدی همراه شد و در روز پایانی هفته ۳۱ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان قیمت خورد. این کاهش قیمت در حالی رقم خورد که در بازارهای جهانی شاهد رشد یک درصدی قیمت هر اونس طلای جهانی و پایداری این فلز ارزشمند در نزدیکی بالاترین سطح یکساله بودیم. با این حال همانند گذشته دلار بیش از آنکه به تحولات جهانی نگاه کند، چشم به نوسان نرخ دلار دوخته و البته حباب بزرگ شده این مسکوک طی ماه‌های گذشته نیز در این نوع نگاه بی‌تاثیر نبوده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر هر قطعه سکه امامی به رغم کاهش قیمتی که داشته، هنوز بیش از ۷ میلیون تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است. یعنی بیش از ۲۲ درصد از بهای سکه امامی حباب قیمتی است. این میزان حباب در قطعات کوچکتر سکه بیشتر نیز است. بررسی‌ها حکایت حباب قیمت ۵.۵ میلیون تومانی ربع سکه‌ای دارد که در هفته گذشته نیز به رشد قیمت داده داد و با افزایش ۱.۲ درصدی، ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان قیمت خورد. به عبارتی در حال حاضر ربع سکه با دلار بیش از ۱۰۰ هزار تومانی در حال معامله است که نشان از حباب بیش از ۵۰ درصدی بهای آن دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ماه با رشد ۰.۳۶ درصدی به ۲ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان رسید.

در این خصوص بخوانید: حباب سکه تخلیه می‌شود؟

سود عجیب خرید خودرو در هفته گذشته/ دلار و سکه از حرکت ایستادند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار