۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
چرا یک NFT ارزشمند می‌شود؟

در دنیای کریپتوکارنسی، NFT ها جایگاه متفاوتی دارند. توکن های غیرقابل معاوضه یا NFT از سال ۲۰۲۰ محبوبیت زیادی پیدا کردند و تبدیل به یکی از تجارت های پرسود ارزهای دیجیتال شدند

فردای اقتصاد: در دنیای کریپتوکارنسی، NFT ها جایگاه متفاوتی دارند. توکن های غیرقابل معاوضه یا NFT از سال ۲۰۲۰ محبوبیت زیادی پیدا کردند و تبدیل به یکی از تجارت های پرسود ارزهای دیجیتال شدند. مالکیت های مجازی که در بلاک چین ثبت می شود و شامل بسیاری از محصولات از موسیقی گرفته تا تصاویر ساده می شوند. قیمت این توکن های غیرقابل معاوضه متنوع است و برخی چند دلار و برخی تا چندین هزار دلار خرید و فروش می شوند. در ریزش بازار رمزارزها، ارزش قفل شده در این حوزه نیز روند نزولی به خود گرفت اما همچنان معاملات با قیمت‌های چشم‌گیر در این بازار دیده می‌شود. نکته مهمی گه NFTها را با سایر قسمت‌های رمزارزها متفاوت می‌کند، نحوه انتخاب و سرمایه‌گذاری در این زمینه و درجه نقدشوندگی آنها است. یکی از مشکلات بزرگ این حوزه، درجه کمتر نقدشوندگی آنها نسبت به سایر رمزارزها است.

سوالی که مطرح می‌شود این است چگونه یک NFT برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم و چه عواملی قیمت‌گذاری آنها تاثیر دارد؟

معیار قیمت گذاری NFT ها

هیچ کتاب و معیار دقیقی برای چگونگی ارزیابی قیمت گذاری NFT ها وجود ندارد. معیارهایی که برای ارزیابی ارزش شرکت های خصوصی یا ابزارهای سرمایه گذاری معمولی مانند سهام استفاده می شود، به سادگی برای NFT ها قابل انجام نیست. معمولا در بازارهای مختلف، پرداختی که توسط آخرین خریدار انجام می شود می تواند ارزش را نشان دهد، اما در بازار NFT حدس و پیش بینی برای اینکه خریدار بعدی بسته به برآورد آنها چه مقداری می تواند بپردازد دشوار است.

اکثر خریداران فاقد مهارت هایی هستند که ارزش NFTها را به طور منطقی تعیین کنند و قیمت های خود را معمولا براساس حدس و گمان قرار می دهند. برای فروشندگان نیز تعیین اینکه توکن های آنها چه مقدار ارزش دارد می تواند دشوار باشد. با گذشت زمان، ارزش NFTها می تواند توسط تصوری هدایت شود که خریداران و فروشندگان هیچ کنترلی بر آن نداشته باشند.

با یک مثال می توانیم این موضوع را بهتر توضیح دهیم. یک اثر هنری NFT ممکن است برای مدت زمان مشخصی تقاضای زیادی داشته باشد، زیرا خریداران این تصور را دارند که این اثر نادر است و انتظار دارند در آینده با فروش آن درآمد داشته باشند. سپس، به ناگهان متوجه شوند که این تصویر دیجیتال به صورت رایگان در اینترنت در دسترس است و ممکن است به ناگهان هیچ خریداری برای آن NFT باقی نماند. موضوعی که منجر به کاهش قیمتی شدید آن می شود.

عوامل اثرگذار بر ارزش NFT ها

آثار هنری NFT هنرمندان مشهور یا مرتبط با دارایی های مشهور جهانی می تواند در ابتدا نیز ارزش بالایی داشته باشد. با این حال، در بیشتر موارد تعیین ارزش NFT برای سرمایه گذاران و فروشندگان دشوار است. اما برخی عوامل هستند که می توانند در قیمت گذاری این بازار کمک کنند که در ادامه آورده شده است.

نادر بودن

همانند تمام بازارهای جهانی، هرچه NFT کمیاب تر و نادر تر باشد ارزش بیشتری دارد. اما چگونه می توان تشخیص داد که یک NFT نادر است؟ آثار هنری منحصر به فرد از هنرمندان مشهور ممکن است نمونه های خوبی از NFTهای کمیاب باشند. برخی از آیتم های بازی ها نیز کمیاب هستند و در این دسته قرار می گیرند. عامل کمیاب بودن یک ارزش ذاتی برای NFT ها به همراه دارد.

با خرید NFT، خریداران یک مدرک غیرقابل تغییر مالکیت بدست می آورند که به دارنده NFT احساس تمایز می دهد و همین عاملی است که قیمت را افزایش می دهد. اولین NFT جک دورسی یکی از نمونه های این توکن های کمیاب است.

کاربرد

برای درک چگونگی ارزیابی پروژه های NFT، کاربرد و موارد مصرف به عنوان یک پارامتر کلیدی ظاهر می شود. برای ارزشمند بودن، یک NFT باید بتواند به عنوان یک ابزار کاربردی در یک برنامه واقعی عمل کند. به عنوان مثال، NFT ها می توانند برای خرید و فروش املاک مجازی، فلزات گرانبها و حتی اوراق بهادر استفاده شوند. از این توکن ها همچنین در بازی ها و متاورس، برای تعیین مالکیت بر آیتم ها، زمین ها و موارد مختلف استفاده می شود. دنیای NFT هنوز در مراحل ابتدایی است و همانطور که به مرور زمان پیشرفت می کند، مطمئنا موارد استفاده نوآورانه جدیدتری نیز ظاهر می شوند.

این عامل به مرور زمان اثر خود را بر ارزش NFT می گذارد، به عنوان مثال NFT های متاورس دیسنترالند در ابتدا شاید ارزش زیادی نداشتند اما به مرور زمان و گسترش این متاورس، زمین های دینسترالند تا چندین هزاردلار معامله می شوند.

ملموس بودن

توکن های NFT که مرتبط با اشیا و موارد دنیای واقعی است، ارزش بیشتری دارند. تغییر ناپذیری مالکیت در بلاک چین، موارد استفاده مختلفی را برای NFT به ارمغان آورده است و خریداران و فروشندگان می توانند از آنها برای موارد مختلفی از جمله بلیط کنسرت یا رای گیری ها استفاده کنند.

استفاده عملی از NFT ها در پروژه هایی که کاربران در آن مشارکت دارند بر ارزش آنها تأثیر دارد. این NFT ها برای معاملات کوتاه مدت و بلندمدت مناسب هستند، برخی از آنها مانند بلیط ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند و کوتاه مدت معامله شوند در حالی که دیگر NFT ها مانند خرید و فروش املاک و مستغلات بلند مدت هستند و می توانند ارزش بیشتری در طول زمان ایجاد کنند.

پشتیبانی در پلتفرم های مختلف

یک عامل کلیدی دیگر در ارزش گذاری NFT ها، پشتیبانی پلتفرم و برنامه های مختلف است. به عنوان مثال اگر بتوان از یک سلاح در بازی های مخلتف استفاده کرد، آن توکن و سلاح ارزش بیشتری پیدا می کند. هرچند این مورد دشواری های خود را نیز دارد.

توسعه دهندگان باید شبکه ای از برنامه های مختلف ایجاد کنند که توکن ها در آنها قابل استفاده باشد یا با همکاری با دیگر شبکه ها، این امکان را ایجاد کنند. این همکاری و توسعه، علاوه بر رشد پلتفرم ها این امکان را به کاربران می دهد تا از توکن های خود در برنامه های بیشتری استفاده کنند و در نهایت ارزش آنها بیشتر می شود.

اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی پیرامون یک پروژه NFT یکی دیگر از عوامل تعیین کننده ارزش این توکن ها است. بررسی نمایه های این توکن ها در پلتفرم های شبکه اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام می تواند به افراد در سنجش میزان پذیرش آنها کمک کند. اگر توجه زیادی به توکن در شبکه های اجتماعی وجود نداشته باشد، به این معنی است که آن توکن هنوز نتوانسته است زمینه های محکمی برای خود ایجاد کند.

وقتی خریداران یک توکن را مشاهده می کنند، در اولین قدم ممکن است در شبکه های اجتماعی به دنبال سازنده آن بگردند و علاقه عمومی به NFT را بررسی کنند. اثبات اجتماعی نشان می دهد که مردم به طور کلی درباره یک پروژه چه فکر می کنند، موضوعی که می تواند ارتباط مستقیمی با قیمت گذاری و تصمیم خریداران داشته باشد.

سابقه مالکیت

هویت سازنده و صاحبان قبلی یک NFT نیز بر ارزش آن تاثیر دارد. توکن های ایجاد شده توسط افراد برجسته یا نهادهای شرکتی می توانند ارزش بالایی داشته باشند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که سازنده NFT با همکاری شرکت های بزرگ، ارزش توکن ها را افزایش دهند.

فروش مجدد NFT هایی که قبلا توسط افراد با نفوذ خریداری شده است نیز راه دیگری برای جلب توجه است. بازارها و فروشندگان می توانند با ارائه یک سابقه خرید و فروش ساده، به خریداران کمک کنند تا اطلاعاتی را درباره صاحبان قبلی توکن پیدا کنند که منجر به ارزش گذاری آنها می شود.

نقدینگی

NFT ها با نقدینگی بالا ارزش بیشتری دارند. بازارها این امکان را به فروشندگان و خریداران می دهند تا بدون نگرانی و مشکلات معاملاتی، خرید و فروش را انجام دهند. معامله گران ترجیح می دهند پول خود را در توکن هایی با حجم معاملات بالا سرمایه گذاری کنند تا در نقدینگی بیشتر به آنها کمک کند و سود خود را به راحتی دریافت کنند. یک NFT با نقدینگی بالا حتی در صورت بسته شدن پلتفرم مرتبط می تواند ارزش خود را حفظ کند.

حدس و گمان

مواقعی وجود دارد که حدس و گمان بر قیمت ها اثرگذار می شود. به عنوان مثال، قیمت توکن CryptoKitty #18 در سه روز، از ۹ اتریوم به ۲۵۳ اتریوم افزایش یافت. با اینکه حدس و گمان یک عامل منفی در قیمت گذاری ها شناخته می شود، اما حدس و گمان جزئی از زندگی انسان ها است و عملا قابل حذف نیست.

حتی در سیستم های مالی متعارف، بسیاری از مواقع با حدس و گمان سرمایه گذاری ها انجام می شود، پس تبدیل شدن گمانه زنی به بخشی از اکوسیستم NFT تعجب آور نیست. اخبار، رویدادها و دیگر موارد مشابه می توانند بر تفکر سرمایه گذاران اثر گذارد و منجر به افزایش قیمت NFT ها شود.

تغییر مداوم اکوسیستم NFT

NFT ها یک اکوسیستم نوپا و در حال تکامل هستند. عوامل مختلفی بر ارزش NFT ها اثر می گذارند که به سرعت در حال تغییر هستند و برای افزایش دقت در بازار باید آنها را در نظر بگیرید. علاوه بر این، ارزش به طور گسترده یک مفهوم ذهنی است، اگرچه ممکن است در برخی زمان ها استدلال هایی وجود داشته باشد اما عموما طرز فکر و توجه مردم باعث ارزش گذاری کالاها و آثار هنری می شوند.

از آنجایی که NFT ها پتانسیل بی نهایتی دارند، می توانیم با خیال راحت تصور کنیم که تطبیق پذیری آنها به طور پیوسته و مداوم رشد می کند و فرصت های سودآور بیشتری را در دسترس فعالان قرار می دهد. همانگونه که تا به امروز موارد استفاده از توکن های غیرقابل معاوضه با سرعت زیادی در حال افزایش بوده است. اکنون حتی از NFT ها برای خرید بلیط و رای دادن نیز می توان استفاده کرد.

مهم است در هنگام بررسی NFT ها در نظر داشته باشید که تمام چیزهایی که می درخشند، الماس نیستند. باید صبور باشید و هنگام تصمیم گیری مجموعه کاملی از عوامل را در نظر داشته باشید. در زمانی که انواع بازارهای NFT در حال ظهور هستند، از پلتفرم‌های محبوب مانند OpenSea گرفته تا برخی بازارهای متنوع مانند Real Nifty، انجام بررسی‌های لازم و تصمیم‌گیری آگاهانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار