۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
پیش بینی بورس فردا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲

بورس امروز با وجود افزایش نسبی عرضه‌ها بار دیگر به کام خریداران به پایان رسید. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران که این روزها تمایلی برای توقف ندارد و هر روزه سقف‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند، امروز نیز در همین مسیر قدم برداشت و نماگرهای خود را با رنگ سبز همراه کرد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت توانست رشد ۱.۵۸ درصدی را به ثبت برساند و برای اولین بار در تاریخ به بیش از ۲.۳ میلیون واحد برسد. در سمت دیگر پیشتازی شاخص هم‌وزن همچنان ادامه دارد و این نماگر در حال سپری کردن روزهای خوبی است به طوری که امروز نیز توانست رشد ۲.۱۶ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام نیز طی روز جاری عدد ۱۹۷۵۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند که دومین رکورد ارزش معاملات از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بوده است. در سمت ورود پول کدهای حقیقی نیز امروز شرایط بسیار مساعد سپری شد به طوری که شاهد ورود پول ۱۲۲۵ میلیارد تومانی به چرخه سهام بودیم.

اگرچه بازار امروز در یک ساعت انتهایی خود با افزایش نسبی عرضه‌ها مواجه شد اما نکته‌ای که بسیار جلب توجه می‌کند، سرازیر شدن نقدینگی به سهام و واکنش سریع جبهه خریداران به منفی شدن سهام است که همچنان اجازه اصلاح را به نماگرهای تالار شیشه‌ای نمی‌دهد. فارغ از اینکه آیا این روند صعودی بدون توقف ممکن است تبعاتی داشته باشد یا نه، بازار سهام اکنون به اصلی‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری تبدیل شده و به نظر می‌رسد در آرامش بازارهای دیگر، بورس تهران در فکر فتح قله‌های بالاتر باشد. در ادامه به بررسی شرایط موجود و متغیرهای تاثیرگذار بر روندهای روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

هضم عرضه‌ها توسط خریداران

فارغ از رشدی که بورس تهران از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد، بازدهی شاخص کل بورس از شروع سال جدید تا روز گذشته نزدیک به ۱۶ درصد بود و در شاخص هم‌وزن رشد بیشری را نیز شاهد بودیم. کسب سودهای قابل توجه در بسیاری از سهام موجب می‌شود که بسیاری از سهامداران کوتاه مدتی اکنون به فکر شناسایی سود باشند و حتی سرمایه خود را بین گروه‌های مختلف به چرخش درآورند. این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز بوده و می‌تواند در بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد و پس از یک توقف کوتاه مدت، ورود پول تازه نفس به برخی صنایع منجر به از سر گیری روند صعودی بازار شود.

بورس امروز به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند.

غرش بورس در سکوت بازارها

پس از توقف تلاطم بازار ارز در ابتدای سال و کاهش نرخ دلار از حوالی ۵۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان، حالا دقیقا ۹ روز کاری است که قیمت دلار در همین محدوده باقی مانده است و نوسان چندانی را تجربه نمی‌کند. افزایش محدودیت در بازار ارز و سیاستگذاری‌های جدید ارزی سبب شده تا در بازار، معامله‌گر چندانی مشاهده نشود و در این رخوت و خلوتی دلار نیز فضای چندانی برای نوسان پیدا نکند. با این حال به نظر می‌رسد سرکوب همین تقاضا به بازارهای دیگر سرایت کرده که قطعا بخشی از آن نیز به سمت بازار سهام حرکت کرده است.

با این تفاسیر می‌توان اینگونه نیز برداشت کرد که بازگشت آرامش به بازار ارز اکنون توجهات را به سمت بازاری مولد سوق داده که از جاماندگی قابل توجهی نیز نسبت به رقبای خود برخوردار بود و اکنون با توجه به چراغ سبزی که طی روزهای گذشته به سرمایه‌گذاران ارائه شده است، به صورت روزانه شاهد ورود پول‌های جدیدی به بازار هستیم. البته بخشی از این تقاضا نیز خود را در سیاست‌های ارزی اخیر بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی مرکز مبادله و ارز جای می‌دهد که محرک اصلی شروع روند بورس و بهبود چشم‌انداز سودآوری بسیاری از شرکت‌ها شد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن نگاهی بیاندازیم، پیداست که نماگرهای اصلی بازار طی معاملا امروز، درحالی از حوالی ساعت ۱۱ با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند که این فشار فروش تنها از ادامه مسیر صعودی جلوگیری کرد و قدرت چندانی در عقب‌گرد قابل توجه قیمت‌ها نداشت که نشان از برتری فعلی خریداران نسبت به فروشندگان دارد. روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش نیز به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که برخی از خریداران در نیمه دوم معاملات پا پس کشیدند اما این موضوع موجب نشد تا قدرت فروشندگان به میزان زیادی افزایش یابد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا معاملات متعادل‌تری را نسبت به امروز دنبال کند و شاهد بازاری سبز اما با شتاب آرام باشیم.

پیش بینی بورس فردا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن
پیش بینی بورس فردا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار