۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
رشد نقدینگی سال ۱۴۰۱ چقدر شد؟

بانک مرکزی به شکلی مقدماتی نرخ رشد نقدینگی تا اسفندماه را اعلام کرد

فردای اقتصاد: در حالی که آخرین آمار رسمی و جزئی از وضعیت پولی کشور مربوط به بهمن است، امروز بانک مرکزی خبر داد که بنا بر آمارهای مقدماتی، رشد سالانه نقدینگی تا پایان اسفند به نزدیکی سی درصد رسیده است. پیش از این، بر مبنای آمار بهمن‌ماه، رشد نقدینگی حدود ۳۲ درصد بود. بنابراین به نظر می‌رسد کاهش رشد نقدینگی ادامه داشته است، با این حال، احتمال دارد افزایش رشد پایه پولی و سهم پول از نقدینگی هم تداوم داشته باشند که برای ارزیابی آن‌ها نیاز است بانک مرکزی گزیده آمارهای پولی اسفند را منتشر کند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه با افزایش نسبت سپرده قانونی بانکهای خاطی (به عنوان جرایم نظارتی)، توانست رشد خلق پول توسط بانک‌ها را از طریق کاهش قابل توجه ضریب فزاینده نقدینگی کنترل نماید.
بانک مرکزی همچنین با تمرکز بر وثیقه‌دار و قاعده‌مند کردن ارتباط مالی میان خود و شبکه بانکی (از طریق توسعه عملیات بازار باز و ارائه تسهیلات قاعده‌مند به بانکها در نرخ سقف دالان نرخ سود) و با استفاده از ابزارهای بازار محور، هدف عملیاتی خود در کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی را دنبال می‌نماید. در این میان، بخشی از افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی نیز ناشی از عدم توانایی تعدادی از بانکها و موسسات اعتباری ناسالم در تودیع سپرده قانونی بوده که این امر به معنای تزریق پول پرقدرت به اقتصاد و یا چاپ پول نمی‌باشد. چراکه رشد نقدینگی که نمایانگر مجموع خلق پول بانکها و بانک مرکزی می‌باشد روند نزولی داشته و در پایان سال ۱۴۰۱ در سطح هدف تعیین شده (۳۰ درصد) بوده است.

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار