۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
چرا ریزش‌ بورس ادامه‌دار نخواهد بود؟

سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان چهارشنبه به بررسی روند این روزهای بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در بورسان چهارشنبه همراه با سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند این روزهای بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی درابتدا به بررسی دلایل حال و روز ناخوش بازار سرمایه در این روزها پرداخت و تاکید کرد: دلیل بنیادی خاصی برای ریزش‌های اخیر وجود ندارد و بیشتر فروش هیجانی را بازار شاهد هستیم. بسیاری از نمادها با وجود ارزندگی، در روزهای اخیر بیش از ۲۰ درصد ریزش داشته و همچنان شاهد فشار فروش در این نمادها هستیم که این موضوع کاملا هیجانی است و تهدید بنیادی خاصی برای کلیت بازار سرمایه وجود ندارد.

او در ادامه به این موضوع پرداخت که چرا شرایط جاری بازار سهام با سال ۹۹ قابل مقایسه نیست. وی گفت: پس از رشد بورس در ماه‌های اخیر شاهد مقایسه وضعیت بازار سرمایه با سال ۹۹ بودیم در حالی که وضعیت فعلی بورس کاملا متفاوت است. در سال ۹۹ به دلیل بحران کرونا ابهامات زیادی داشتیم و چشم انداز بازار سرمایه تیره بود و حتی ممکن بود سال‌ها این وضعیت ادامه داشته باشد در این شرایط بازار همچنان در حال رشد بود و زیان‌دهی شرکت‌ها در زمان انتشار صورت‌های مالی در فروردین ماه آن سال  نیز مانع ادامه صعود نشد تا در نهایت شاهد باشیم که برخی نمادها در شهریور ماه با دلار ۱۰۰هزار تومان معامله می‌شدند. اما در حال حاضر کلیت بورس تهران و به ویژه شرکت‌های بزرگ شرایط بنیادی مساعدی دارند. نکته تاثیرگذار دیگر این است که در سال ۹۹ با توجه به انتخابات آمریکا انتظارات تورمی کاهنده بود و الان شرایط متفاوتی را پیش‌رو داریم  پس با توجه به شرایط تورمی فعلی قیمت‌های سهام ارزنده است و ریزش اخیر بورس را نمی‌توان از لحاظ منطقی توجیه کرد و روند ریزشی فعلی ادامه دار نخواهد بود.

درخشانی در ادامه به پتانسیل‌های بنیادی بازار سرمایه برای عبور از بحران اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به وضعیت سودآوری صنایع در ۱۴۰۱ و مقایسه آن با با سال ۱۴۰۰ داشته باشیم  در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل ریزش قیمت کامودیتی‌ها شاهد کاهش سودآوری بودیم و رشد دلار در فصل زمستان نیز نتوانست این کاهش قیمت در بازارهای جهانی را جبران کند اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ جهش سودآوری را در این صنایع داشته باشیم و این رشد متناسب با افزایش قیمت دلار خواهد بود. در یک سری صنایع مانند صنعت کشاوزی، سیمان، دارو رشدهای حدود ۱۰۰ درصدی را در سودآوری ثبت کرده و بانکی‌ها نیز افزایش سودآوری ۵۰ درصدی داشته‌اند و این روند در ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت. در صنعت اوره فقط به دلیل کاهش قابل توجه قیمت اوره  در بازارهای جهانی همچنان چشم‌انداز مثبتی نسبت به این صنعت وجود ندارد اما وضعیت سایر صنایع مناسب است و از لحاظ بنیادی پتانسیل کافی برای رشد بورس ۱۴۰۲ وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار