۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
آینده قیمت نفت؛ پیش‌بینی مدیران دارایی چیست؟

قیمت نفت از اوج ماه آوریل حدود ۱۵ درصد کاهش داشته؛ چه اتفاقی در این بازار رخ داده؟ مدیران بزرگ دارایی چه نقشی در این روند داشتند؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: قیمت هر بشکه نفت برنت از اوج آوریل یعنی سطوح قیمتی بیش از ۸۶ دلار با کاهش ۱۵ درصدی به حدود ۷۴ دلار رسیده است. هرچند در آغاز آوریل، شوک اوپک پلاس درباره کاهش تولیدات فضای بازار نفت را گاوی کرده بود، اما به نظر می‌رسد نگرانی نسبت به رکود جهانی تقاضای نفت را تضعیف و سرمایه‌گذاران را نسبت به رشد قیمت‌ها دلسرد کرده است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی رشد ۲۰۰ هزار بشکه در روز تقاضای نفت را برای امسال دارد که عمدتا به خاطر خروج چین از قرنطینه کرونایی هست. در سمت دیگر نیز دوشنبه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد قرار است ۳ میلیون بشکه به ذخایر نفتی استراتژیک (SPR) اضافه کند. سال گذشته دولت بایدن، ۱۸۰ میلیون بشکه از این ذخایر را برای کنترل قیمت نفت عرضه کرد و این ذخایر به کمترین سطح از سال ۱۹۸۳ رسید. 
در این میان با وجود آنکه قیمت طلای سیاه نسبت به قیمت واقعی میانگین بلندمدت خود پایین‌تر است؛ اما مدیران دارایی نگاه کاملا بازار خرسی به روند کوتاه‌مدت قیمت نفت دارند؛ جایی که صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر مدیران دارایی معادل ۱۷ میلیون بشکه نفت در ۶ قرارداد مهم نفتی در هفت روز منتهی به ۹ مه به فروش رسانده‌اند و میزان فروش آن‌ها طی سه هفته اخیر، ۲۴۹ میلیون بشکه فروش برآورد می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار