۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
سرگیجه بازار نفت؛ عربستان، ایران و روسیه چه در سر دارند؟

در سال‌های گذشته صحبت‌های بسیاری از افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار بر هر بشکه به گوش می‌رسید اما الان مدتی است که شاهد نوسان این کالا در کانال‌های پایین‌تری هستیم. آیا باید با نفت ۱۰۰ دلاری خداحافظی کنیم؟

فردای اقتصاد: نوسانات سنگین در بازار نفت نشان می‌دهد که بازار به نوعی دچار آشفتگی است. هر چند با ۱۰۰ دلار فاصله زیادی دارد، بعضا می‌بینیم که جهش‌های کرده و بسیاری را نسبت به رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری خوش‌بین می‌کند اما نمی‌تواند این مسیر را ادامه داده و بازمی‌گردد.

اما در چند روز گذشته چه اتفاقی افتاد که نفت برنت به محدوده ۷۲ دلار در هر بشکه نزول کرد و نفت خام آمریکا نیز کمتر از ۷۰ دلار قیمت خورد. 

انتظار برای مصالحه درباره افزایش سقف بدهی تا ۵ ژوئن را می‌توان یکی از عوامل اثرگذار بر بازار نفت دانست. لایحه مصالحه درباره افزایش سقف بدهی در مرحله اول توسط کمیته ۱۳ نفره مجلس نمایندگان تایید شد. این لایحه برای دو سال سقف پایه مصارف دولت را ثابت نگه می‌دارد و در مقابل، جمهوری‌خواهان متعهد می‌شوند افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری را تا سال ۲۰۲۵ تعلیق می‌کند. با این حال، امشب آزمون اصلی به رای گذاشتن این لایحه است. سه‌شنبه ۲۰ نماینده محافظه‌کار جمهوری‌خواه اعلام مخالفت با لایحه کرده بودند و همین برخی را نگران تایید آن در مجلس نمایندگان کرده است.

نکته دوم به رشد شاخص دلار بازمی‌گردد که اثر کاهشی بر بازار نفت دارد. دو اتفاق باعث رشد شاخص دلار شده است. نخست انتظار برای افزایش نرخ بهره در نشست ۱۴ ژوئن به ۶۳ درصد رسیده است. یعنی هنوز انتظار می‌رود تورم در آمریکا مهار نشده و قرار است فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی ادامه دهد. ضعف آمار اقتصادی چین و افت سریع تورم در اروپا نیز از عواملی بود که باعث رشد شاخص دلار و کاهش قیمت نفت شد.

اما مهمتر از تحلوات بازاری باید به عوامل اثرگذار در حوزه اقتصاد سیاسی اشاره کرد. انتظار برای نشست وزرای اوپک پلاس در روز ۴ ژوئن یکی از همین عوامل است. روسیه صادرات خود را به اوج رسانده و به گزارش وال استریت ژورنال عربستان شاکی است که چرا این کشور به توافق اوپک پلاس پایبند نبوده است. هفته قبل در حالی که وزیر انرژی عربستان به فروشندگان نفت هشدار داده بود و گمانه برای کاهش مجدد تولید اوپک پلاس را ایجاد کرده بود، اما معاون نخست وزیر روسیه چند روز بعد گفت اوپک پلاس برنامه‌ای برای تغییر سطح تولیدات ندارد.

و اما عامل بعدی اثرگذار بر بازار نفت اتفاقات مثبتی است که در حوزهخ رفع تحریم‌های ایران در حال رخ دادن است و بعضی از احتمال بازگشت نفت ایران سخن می‌گویند. دبیر کل اوپک در این خصوص گفته: «ما کاملا استقبال می‌کنیم» 

به نظر می‌رسد فعلا می‌توان به جزات گفت که نفت قرار نیست جهش‌های قیمتی عجیبی را تجربه کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha