۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
بورل: به حصول توافق در چند روز آینده امیدوارم

جوزپ بورل: به حصول توافق در چند روز آینده خوشبینم. من هم نظرات ایرانی‌ها و هم نظرات آمریکایی‌ها را دریافت کرده‌ام، نظرات هر دو طرف، مسئولانه بود.

فردای اقتصاد: جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، از امیدواری به حصول توافق طی چند روز آینده خبر داد. وزیر خارجه ایران نیز که به مسکو سفر کرده‌است گفت که به حصول توافق و رفع تحریم‌ها خوشبین است. روسیه نیز اعلام کرد که از متن پیشنهادی برای توافق راضی است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت که ایالات‌متحده همچنان به حصول توافق خوش‌بین است.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز با همتای روسی خود دیدار کرد.
او سپس در نشست خبری مشترک با لاوروف حضور یافت.
بر اساس گزارش الجزیره، امیرعبداللهیان در این نشست خبری تاکید کرد که درخصوص اوضاع انسانی در اوکراین و تدابیری که مسکو در این زمینه اتخاذ کرده‌است، تا با خسارت‌های احتمالی مقابله کند، رایزنی کردیم.
وزیر خارجه اضافه کرد که در خصوص اوضاع نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا تبادل نظر کردیم و ایران از تجارب هسته‌ای برخوردار است و آماده تقدیم کمک در این زمینه به منظور مقابله با آسیب‌ها است.
امیرعبداللهیان همچنین گفت که در مورد روند آستانه به منظور پایان بحران سوریه رایزنی کردیم.
وزیر خارجه ایران همچنین گفت که در خصوص تحولات عراق و افغانستان و لیبی نیز با طرف روسی تبادل نظر کرده است.
او اضافه کرد که مردم لیبی‌ باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.
امیرعبداللهیان در ادامه گفت که به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت کند.
وزیر خارجه گفت: «برای احیای برجام، نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم، از آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند.»
او گفت که نسبت به برداشتن تحریم های مربوط به برنامه هسته‌ای خوشبین هستیم و هدف از مذاکرات وین رسیدن به توافق با ثبات و پایدار است.
امیرعبداللهیان گفت که مواضع ما با مسکو در خصوص تحولات عراق یکسان است و امیدواریم که به زودی اوضاع این کشور به حالت عادی بازگردد.
او درخصوص بحران یمن نیز گفت که آتش بس در یمن نیازمند تصمیم گیری از سوی رهبران این کشور و رفع محاصره است.
وزیر خارجه تاکید کرد که اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته‌ای را نمی‌پذیریم.
امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که از حمایت‌های مسکو در حمایت از مواضع مشروع ما در زمینه رفع تحریم ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

روسیه از متن توافق راضی است

وزیر خارجه روسیه هم در این نشست خبری گفت که مسکو از احیای توافق هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها حمایت می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مسکو تاکید کرد که ایران و روسیه خط مشی غربی‌ها که می خواهد جای قوانین بین‌المللی را بگیرد را نمی‌پذیرند.
لاوروف در ادامه گفت که در حال تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران هستیم.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که با امیرعبداللهیان درخصوص پرونده سوریه رایزنی کردیم و ما در مورد اجرای روند آستانه برای حل بحران توافق نظر داریم.
سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد: «ایران آماده کمک به حل وضعیت نیروگاه زاپوریژیا و مناطق اطراف آن است.»
لاوروف در بخش دیگری از این نشست گفت: «کار بر روی یک سند جامع در مورد روابط روسیه و ایران در مرحله نهایی است.»
او همچنین خبر داد که نشست منظم کمیسیون بین‌دولتی فدراسیون روسیه و ایران تا پایان سال برگزار می‌شود.
بر اساس گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد: «مطمئن هستم که سیستم‌های پرداخت "میر" و "شتاب" ایران در آینده نزدیک ادغام خواهند شد، بانک مرکزی فدراسیون روسیه و ایران روی "نقشه راه" کار خواهند کرد.»
لاوروف افزود: «در خصوص ادغام و استفاده متقابل از سیستم‌های پرداخت "میر" روسیه و سامانه "شتاب" ایران، مذاکرات اساسی در سطح بانک مرکزی در حال انجام است. فکر می‌کنم آنها در ماه ژوئیه صحبت کردند و روی یک نوع نقشه راهی توافق کردند که ما را به این نتیجه برساند. مطمئنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.»  لاوروف پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت: «ما مدت‌ها قبل همه آنچه را به روسیه بستگی داشت، انجام دادیم.» وی افزود: «ما کاملا از متن فعلی این توافق راضی هستیم و همانطور که اکنون مشخص شده است بر موضع دوستان ایرانی مان تمرکز خواهیم کرد.»

امیدواری جوزپ بورل

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا امروز، چهارشنبه، در سخنانی نسبت به حصول توافق طی چند روز آینده ابراز خوشبینی کرد. او اضافه کرد: «من از همه طرفین بازخورد گرفته‌ام. من هم نظرات ایرانی‌ها و هم نظرات آمریکایی‌ها را دریافت کرده‌ام، نظرات هر دو طرف، منطقی است. به باور من زمینه مشترک برای حصول توافق وجود دارد. امیدوارم که در چند روز آینده این عزم را از دست ندهیم. ما می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.»

اظهارات جان کربی

همزمان به گزارش فارس، «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته که واشنگتن هنوز برای رسیدن به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین امیدوار است.
جان کربی گفت: «هنوز امیدواریم که می‌توانیم [به توافقی] برای اجرای مجدد برجام برسیم... معتقدیم نسبت به جایی که در گذشته قرار داشتیم [به توافق] نزدیکتر هستیم.»
این مقام کاخ سفید در ادامه در اظهاراتی که احتمالاً زمینه‌سازی برای مجاب کردن مخالفان داخلی دولت دولت بایدن در خصوص برجام است مدعی شد که ایران در هفته‌های گذشته از برخی از مطالباتش عقب‌نشینی کرده است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
ترجمه هشدار پادمانی اسلامی به آژانس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار