۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
راه حل عجیب دولت بایدن برای دور زدن کنگره
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده

به گفته این مقامات، اگر تهران و واشنگتن به تفاهمات تازه‌ای دست یابند، دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد تا آن را توافق هسته‌ای ننامد تا از لزوم به رأی گذاشتن مفاد آن در کنگره بی‌نیاز باشد.

فردای اقتصاد: چند مقام ارشد رژیم صهیونیستی با اشاره به رایزنی درباره توافق احتمالی تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران، خبر دادند که آمریکا از گذاشتن عنوان «توافق» بر تفاهمات تازه با ایران خودداری خواهد کرد.

به گفته این مقامات، اگر تهران و واشنگتن به تفاهمات تازه‌ای دست یابند، دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد تا آن را توافق هسته‌ای ننامد تا از لزوم به رأی گذاشتن مفاد آن در کنگره بی‌نیاز باشد.

یک مقام ارشد آمریکا روز ۲۲ خرداد به خبرگزاری رویترز گفت که واشنگتن و تهران در خصوص «توافق موقت هسته‌ای» تبادل نظر نکرده‌اند، اما آمریکا گام‌هایی را که می‌تواند بحران‌ساز باشد و همچنین اقداماتی را که می‌تواند به بهبود وضعیت منجر شود، اعلام کرده‌است.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تهران، روز دوشنبه در یک نشست خبری، توافق موقت و ترتیبات جدید به عنوان جایگزینی برای برجام را تأیید نکرد. اما او گفت «ایران هیچ‌گاه میز گفت‌وگو را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدید و محتوایی، به منظور به نتیجه رسیدن، آمادگی جدی از خود نشان داده است».

همزمان پایگاه خبری بلومبرگ روز ۲۳ خرداد نوشت در شرایط جاری که «ایران در حال خارج شدن از فشارهای بین‌المللی است، اسرائیل احساس می‌کند که گوشه رینگ گیر افتاده است».

به نوشته بلومبرگ، این امر که اسرائیل بتواند بدون یاری آمریکا ضربه قاطعی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وارد کند، جای تردید دارد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان رزمایش دو هفته‌ای اخیر ارتش اسرائیل برای آمادگی جهت بروز جنگ با ایران «در چند جبهه» پس از حمله احتمالی مستقیم اسرائیل به ایران، نشست کابینه امنیتی خود را در پناهگاه ویژه زیرزمینی ستاد ارتش برگزار کرد و گفت: از «تمامی توان و آمادگی» برای «دفاع از منافع اسرائیل» استفاده خواهیم کرد.

روزنامه جروزالم‌پست روز ۲۲ خرداد مدعی شده‌بود فرقی نمی‌کند که توافق جدید بین آمریکا و ایران احیای کامل برجام باشد یا توافقی موقت با محتوای «کمتر در برابر کمتر»، اما اسرائیل اگر احساس کند که زمان برای جلوگیری از دستیابی تهران به توانمندی سلاح هسته‌ای رو به پایان است، حمله پیش‌گیرانه به ایران را عملی خواهد کرد.

بنابر ادعای جروزالم پست، در صورت بن‌بست مذاکرات غرب با ایران، رهبران سیاسی اسرائیل تمایل زیادی به حمله خواهند داشت اما تصور بر این است که در دوره‌ای که چنین مذاکراتی برای یک توافق قریب‌الوقوع در جریان است، اسرائیل هیچ اقدام جدی نخواهد کرد.

از سوی دیگر یک مقام صهونیست که «اسرائیل‌هیوم»، روزنامه اصلی حامی بنیامین نتانیاهو، نام او را نبرده، روز دوشنبه در ادامه لفاظی‌های پوچ تل‌آویو علیه ایران مدعی شد که اگر غنی‌سازی اورانیوم ایران به سطح ۹۰ درصد برسد، ایران «به خوبی می‌داند» که با حمله اسرائیل روبه‌رو خواهد شد.

نتانیاهو روز ۱۸ خرداد در تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به او هشدار داده‌بود که اسراییل به هیچ نوع توافق میان واشنگتن و تهران تعهدی احساس نمی‌کند و ادعا کرده‌بود «با توافق یا بدون آن، ما به انجام تمام کارهای لازم برای دفاع از اسرائیل ادامه خواهیم داد».

نخست ‌وزیر اسرائیل افزوده بود که بازگشت آمریکا به برجام، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند و تنها دست تهران را در «ناامن کردن خاورمیانه» و «تزریق پول» به مرزهای اطراف اسرائیل» بازتر می‌کند.

با وجود بیان ناخشنودی و «نگرانی‌» مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در خصوص احتمال توافق جدید میان واشنگتن و تهران، دولت آمریکا مذاکرات را، از جمله در عمان، ادامه داده است. دولت جو بایدن برخلاف رویه دولت‌های پیشین در شش ماهی که از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت سپری شده، هنوز او را به سفر رسمی دعوت نکرده است.

اسرائیل در روزهای گذشته از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از بستن پرونده ذرات هسته‌ای در سایت «مریوان» در نزدیکی آباده در استان فارس، شدیدا ابراز ناخشنودی کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفت نهاد زیر سرپرستی او حرفه‌ای عمل کرده است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
موضع رسمی وزارت خارجه درباره «توافق موقت»
خط و نشان برجامی نتانیاهو برای آمریکا
خبر فوری؛ یک روزنامه مهم اسراییلی خبر داد: توافق هسته‌ای نزدیک است، تنها چند هفته دیگر
خشم شدید اسراییل از افزایش احتمال توافق هسته‌ای

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    مگه میشه انهایی که به برجام ایراد گرفتن واتسش زدن اینطور تفاهم کنند
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    بخاطر این توافق نمی‌نامند اینکه اصلا توافق برجامی در کار نیست فقط برای انتخابات ریاست‌جمهوری بایدن میخواهد رأی بدست ؟ورد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    باسلام‌اسرائیل‌فقط یک‌طبل توخالی‌است‌وحرفهایش‌بدون‌پایه واساسی‌میباشد‌واسرائیل هم‌خوب‌میداند‌که‌اگرایران اراده کند‌یک‌روزه‌نابود‌وویرانه‌میشود‌بخاطر‌اینکه ازقدرت‌موشکهای‌دوربرد‌قدزتمند‌کشورعزیزمان‌خبر دارد‌وکینه‌ونفرتی‌که‌ماایرانیان‌ازدست‌اندرکاران‌رژیم‌پوشالی‌اسرائیل‌دردل‌داریم‌‌ونابودش‌خواهیم‌کرد‌
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    برای اینکه بایدن میداند برای رئیس جمهور شدن آینده برایش اجرای برجام مشکل ایجاد میکند مخصوصا با اکثریت جمهوریخواهان در مجلس و نیز در انتخابات پس میخواست مخفی اجرا کند که الان فاش شده و دیگر توافق امکانپذیر نیست و گفتن هم ندارد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار