۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
پینگ پونگ برجامی ایران و آمریکا

ایران بامداد امروز اعلام کرد که به نظرات آمریکا پاسخ داده‌است. آمریکا در ارزیابی اولیه این پاسخ مدعی شد که «سازنده» نیست.

فردای اقتصاد: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد. بامداد امروز، جمعه، اما یک مقام آمریکایی در ارزیابی پاسخ ایران به نظرات آمریکا گفت که «متاسفانه این پاسخ سازنده نیست.»

به گزارش ایرنا، بامداد جمعه ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.»

کنعانی ادامه داد: «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات وین است.»

ایران ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا با محوریت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ اوت) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و باید یا پذیرفته و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده‌است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود.

آمادگی تهران برای برگزاری نشست وزرای خارجه در وین

همزمان و به گزارش ایسنا ، ایران در فرآینده پاسخ به آمریکا، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مد نظر قرار داشته‌است و در آن به صراحت اعلام  شده‌است که ایران آمادگی دارد تا در هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تامین شود.

موضع آمریکا

ساعاتی پس از سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران، وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که پاسخ ایران از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش کرده که واشنگتن «در حال مطالعه نظرات ایران است و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهد داد، اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نیست.»

در واکنش به سخنان این مقامات آمریکایی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در توییتی به واکنش مقام آمریکایی که مدعی شده‌بود، پاسخ ایران به آن‌ها «سازنده» نبوده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، روز جمعه در توییتی نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت‌دار  است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.»

بامداد امروز (جمعه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیروز در ادامه تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، آنهم بدون دریافت تضمین معتبر از سوی این کشورها، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.

پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود.»

نامه ضدبرجامی ۵۰ عضو کنگره

همزمان، پنجاه عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به مفاد متن توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ابراز نگرانی کرده و از بایدن خواستند پیش از پذیرش احیای برجام، متن کامل هر گونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به اعضای کنگره ارائه کند.

این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، که شامل ۳۴ دموکرات و ۱۶ جمهوری‌خواه هستند، در نامه خود با اشاره به احتمال معافیت تحریمی اشخاص غیر آمریکایی برای داد و ستد با اشخاص و شرکت‌های ایرانی که تحت تحریم نیستند، مدعی شدند این اقدام می‌تواند به سپاه پاسداران در دور زدن تحریم‌ها کمک کند.

دیپلمات‌های اروپایی: پاسخ ایران به امریکا غیر منطقی ست

استفانی لیختن‌اشتاین خبرنگار پولتیکو در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران «منفی و غیر منطقی» به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران «اصلا خوب به نظر نمی‌رسد».

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:

امیدواری مکرون به احیای برجام در «چند روز آینده»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار