۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
قرعه شانس به نام اوره‌سازان؟

نرخ جهانی اوره در یک هفته گذشته بیش از ۱۵درصد جهش کرد. پتروشیمی‌های اوره‌ساز داخلی چه چشم‌اندازی خواهند داشت؟

فردای اقتصاد: قیمت جهانی اوره در یک هفته گذشته با افزایش بیش از 15درصدی به 650 دلار در هر تن (فوب خاورمیانه) رسید که در یک ماه گذشته بالاترین قیمت برای این محصول محسوب میشود. با وجود رشد ۲۰ درصدی بهای اوره، قیمت مواد اولیه ساخت این محصول، یعنی گاز طبیعی در هفته گذشته کمتر از ۲ درصد رشد داشت و با در نظر گرفتن سقف قیمتی نرخ گاز پتروشیمی‌های اوره‌ساز داخلی از جمله پتروشیمی‌ پردیس (شپدیس)، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی خراسان (خراسان)، پتروشیمی شیراز (شیراز) و شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) در نگاه اول، پیش‌بینی می‌شود در صورتی که قراردادهای فروش این شرکت‌ها در فصل تابستان به صورت سلف منعقد نشده باشد با افزایش حاشیه سود در هفته‌های آینده همراه شوند. به همین منظور برای پیش‌بینی وضعیت فروش این شرکت‌ها باید مسائلی چون میزان فروش محصولات صادراتی این شرکت‌ها، سطح قیمتی فروش محصولات نسبت به قیمت‌های جهانی و هزینه حمل محصولات را در نظر داشت.

قرعه شانس به نام اوره‌سازان؟

نرخ حمل و نقل از ایران به مقصد برزیل به عنوان یکی از مشتریان عمده اوره ایران آنگونه که پتروتحلیل گزارش می‌دهد در حال حاضر حدودا ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر تن برآورد می‌شود. همچنین نرخ فروش شرکت‌های ایرانی صادرکننده به برزیل در تیرماه حول و حوش ۵۱۰ دلار در هر تن گزارش شده است. این در حالی است که میانگین نرخ اوره جهانی در تیرماه به هیچ عنوان بالاتر از ۶۰۰ دلار معامله نشده بود. اکنون با این نرخ جدیدی که در هفته گذشته همزمان با آغاز مردادماه در بازارهای جهانی معاملات صورت گرفته است به نظر میرسد «شپدیس» باز هم حداقل با ۱۶ درصد تخفیف نسبت به نرخ جهانی اوره به فروش محصول خود ادامه دهد. از سوی دیگر کاهش ۶۵ درصدی فروش صادراتی پتروشیمی پردیس نسبت به فروش صادراتی اوره در خردادماه، نگرانی‌هایی را در بین سهامداران این شرکت به وجود آورده است که به دلیل تحریم، شرکت‌های پتروشیمی در فروش محصولات خود در بازارهای بین‌المللی به مشکل برخورده باشند.

نگاهی به پتروشیمی‌های بورسی اوره‌ساز

در میان دیگر شرکت‌های اوره‌ساز، پتروشیمی خراسان نیز در گزارش عملکرد مربوط به ماه نخست تابستان، نرخ اوره صادراتی را با احتساب ارزش دلار نیمایی، ۵۳۴ دلار گزارش کرده است؛ یعنی نسبت به میانگین نرخ‌های جهانی در ماه گذشته تقریبا تخفیف ۱۲ درصدی را در نظر گرفته است. میزان تولید اوره این شرکت نیز در تیرماه با فروش صادراتی ۳۸ هزار و ۷۷۰ تن نسبت به خردادماه تنها ۵درصد کاهش را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد در صورت ادامه همین روند در مردادماه، شرکت همگام با افزایش نرخ سودسازی قابل توجهی را برای خود رقم بزند.

پتروشیمی شیراز در گزارش عملکردی تیرماه، با فروش ۸۱هزار تنی در صادرات اوره، خبر از افزایش فروش ۱۱۸ درصدی نسبت به گزارش خرداد داد. نرخ فروش اوره صادراتی این شرکت در تیرماه ۴۹۶ دلار و در خرداد ماه ۵۳۶ دلار گزارش شده بود که با توجه به نرخ میانگین ۶۴۰ دلاری اوره در خردادماه تخفیف ۱۶ درصدی را برای اوره قائل شده بود.

پتروشیمی کرمانشاه نیز در گزارش تیرماه خود فروش ۱۴هزار تنی را ارائه کرده است که نسبت به خردادماه کاهش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. نکته جالب توجه گزارش ماهیانه این شرکت تغییر نرخ محسوس فروش اوره صادراتی است که در این دو ماه با توجه به تغییرات محسوس نرخ جهانی اوره تقریبا ثابت مانده و تغییرات عمدتا به علت تغییر نرخ ارز اتفاق افتاده است (نرخ خرداد ماه ۵۴۸ دلار و نرخ تیرماه ۵۳۴ دلار).  به همین دلیل این شائبه در بین برخی سهامداران این شرکت ایجاد شده است که احتمالا با توجه به عدم نوسان نرخ فروش این شرکت با تغییر نرخ‌های جهانی در دو ماه گذشته، معاملات فروش این شرکت به صورت سلف یا آتی انعقاد شده باشد.

گروه کود و اوره لردگان که در بازا پایه مورد معامله قرار می‌گیرد، نیز تا کنون گزارش تیرماه خود را منتشر نکرده است. «شلرد» در گزارش خردادماه خود اما نرخ ۵۰۰ دلار را برای اوره صادراتی خود گزارش کرده است که نسبت به قیمت‌های جهانی تخفیف ۱۹درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر موضوعی که در گزارش ماهانه این شرکت قابل توجه است بالاتر بودن نرخ فروش اوره داخلی نسبت به اوره صادراتی است که این نرخ ۱۴.۵ میلیون تومان را گزارش شده و نسبت به نرخ فروش صادراتی در همین ماه ۲۰ درصد بالاتر است. به همین دلیل به نظر تا زمانی که نرخ فروش اوره صادراتی این شرکت همگام با نرخ‌های جهانی رشد کند و با نرخ‌های فروش داخلی برابر شود، نگرانی برای هزینه فرصت فروش این شرکت از سوی سهامدارانش وجود نخواهد داشت.

در مجموع  با توجه به افزایش ۲۵ درصدی بهای جهانی اوره اگر مشکلات مربوط به تحریم در پروسه فروش اوره‌سازان داخلی  به وجود نیاید؛ با توجه به نرخ ۵هزارتومانی گاز خوراک، عمده نگاه سرمایه گذاران در این صنعت باید معطوف به نرخ آمونیاک باشد، زیرا برای تولید یک تن اوره به ۵۵۶ کیلوگرم آمونیاک نیاز است (هر تن آمونیاک CRF در حل حاضر حدود ۱۱۰۰ دلار است).

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار