۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
تلاطم آخر هفته در بازارهای جهانی

انتشار داده‌های مختلف از اقتصاد آمریکا باعث نوسانات بالا در بازارهای جهانی شد.

فردای اقتصاد: انتشار داده‌های فراتر از انتظارات در مورد تولید ناخالص داخلی و نیز تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا نشان داد که اقتصاد این کشور علی‌رغم سیاست‌های انقباضی شدید در بیش از یک سال گذشته، همچنان قوی بوده است. بر همین اساس رئیس فدرال رزرو در نشست پنجشنبه خود بر ادامه سیاست افزایش نرخ بهره جهت کنترل تورم تاکید کرد که این امر باعث رشد دلار آمریکا به بالاترین میزان در دو هفته اخیر و کاهش در قیمت جهانی طلا و مس شد. با این حال نفت از این تحولات سود برد.

پس از آنکه داده‌های اقتصادی نشان داد که اقتصاد آمریکا در وضعیت باثابتی قرار دارد و به فدرال رزرو امکان ادامه افزایش نرخ‌های بهره را می‌دهد، شاخص دلار آمریکا روز پنجشنبه به بالاترین میزان در دو هفته اخیر رسید. تقاضای بیکاری هفتگی با ۲۶ هزار کاهش به ۲۳۹ هزار مورد در فصل رسید که بزرگترین کاهش در ۲۰ ماه گذشته و کمتر از انتظارات ۲۶۵ هزار موردی توسط اقتصاددانان بود. علاوه بر این، وزارت بازرگانی تخمین تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول خود را از ۱.۳ درصد گزارش شده در ماه مه به ۲ درصد افزایش داد که حتی بالاتر از برآورد ۱.۴ درصد قبلی است. این انعطاف‌پذیری اقتصادی به آرام کردن برخی از نگرانی‌های مربوط به رکود اقتصادی کمک می‌کند.

همچنین جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در رویدادی که روز پنجشنبه توسط بانک مرکزی اسپانیا در مادرید برگزار شد، بیان کرد که احتمالاً پس از توقف افزایش نرخ بهره در اوایل ماه جاری، مسیر افزایش نرخ بهره خود را از سر خواهد گرفت. روز چهارشنبه، پاول در نشست بانک مرکزی اروپا با حضور بانک‌های مرکزی گفت که حداقل تا سال ۲۰۲۵ شاهد بازگشت تورم به سطح ۲ درصدی فدرال رزرو نیست. علاوه بر این رئیس فدرال رزرو آتلانتا بیان کرد در صورتی که رشد قیمت‌ها از هدف تورمی دور شود، یا انتظارات تورمی افزایش یابد، فدرال رزرو باید نرخ بهره را افزایش دهد. سایر روسای بانک‌های مرکزی در این نشست، از جمله کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا و اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس  از افزایش بیشتر نرخ بهره حمایت کردند (به استثنای رئیس بانک ژاپن).

اثرات بر بازارهای جهانی

شاخص دلار با یک جهش بالا از ۱۰۲.۲ واحد در چهارشنبه به ۱۰۳.۴ واحد رسید که بالاترین سطح از ۱۳ ژوئن است. انتظارات بازار برای افزایش ۲۵ واحد درصدی توسط فدرال رزرو در نشست جولای از ۸۱.۸ درصد در جلسه قبل  به ۸۶.۸ درصد افزایش یافت و همچنین به طور کامل کاهش نرخ بهره در سال جاری را رد کرد. طلا از محدوده ۱۹۲۵ دلار برای هر اونس در چهارشنبه به ۱۹۰۸ دلار و مس از ۸۳۳۰ دلار برای هر تن به ۸۲۲۰ دلار کاهش یافتند.

با این حال نشانه‌های قوی بودن فعالیت‌های اقتصادی و کاهش شدید ذخایر نفت ایالات متحده باعث افزایش قیمت نفت برنت از ۷۳ دلار برای هر بشکه در چهارشنبه به ۷۵ دلار شد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن، ۹.۶ میلیون بشکه کاهش یافته که بسیار بیشتر از میزان ۱.۸ میلیون بشکه ای مورد انتظار تحلیلگران بود. این آمارها در حالی منتشر شد که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش بیشتر تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه جولای است. این کار علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه تا سال ۲۰۲۴ است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار