۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
وضعیت بودجه از نگاه مسئولان اقتصادی

مسئولان اقتصادی دولت به اجزای مختلف درآمدها و مخارج دولت در بودجه اشاره کردند.

فردای اقتصاد: نشست مشترک رسانه‌ای سخنگوی اقتصادی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد و مسئولان اقتصادی دولت در قسمتی از سخنان خود به اجزای مختلف درآمدها و مخارج دولت  در بودجه اشاره کردند.

افزایش درآمدهای دولت

بر اساس سخنان دکتر فرزین، فروش نفت در تیر به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده و صادرات نفت ۴۱ درصد رشد کرده است. همچنین داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست بیان کرد: در ۴ ماهه نخست امسال رشد درآمدهای دولت را از همه منابع داشتیم. هم درآمدهای نفتی علی‌رغم شرایط سخت تحریم افزایش یافته و هم درآمدهای و مالیاتی و گمرکی و هم درآمدهای دیگر افزایش داشته‌است. وی تاکید کرد: برای آسیب ندیدن انضباط پولی، تلاش کردیم که متعرض منابع بانک مرکزی نشویم؛ این درحالیست که بنابر قانون این اجازه را داشتیم اما تلاش کردیم تا از روش‌های دیگری تامین مالی دولت را انجام دهیم. همچنین تلاش میکنیم برای تامین مالی هزینه‌های جاری از انتشار اوراق مالی استفاده نکنیم.

در همین رابطه بخوانید:

چاپ پول در نزدیکی قله

برداشت ۵۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

انضباط گردش مالی دولت

دکتر منظور بیان کرد که در جهت انضباط مالی دو اقدام مهم را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ یکی این‌که حساب واحد خزانه برای همه دستگاه اجرایی شود و به عنوان دولت بتوانیم تمام منابع، موجودی و مصارف دستگاه‌ها را مدیریت کنیم؛ اقدام دوم برقراری نظام مدیریت مالی یکپارچه دولت و بخش عمومی است؛ در این نظام تلاش خواهیم کرد که تمام جریان پولی را در بین دستگاه‌های اجرایی از زمانی که منابع مالی خلق می‌شود، تا نقطه مصرف نهایی، مرحله به مرحله کنترل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: پرداخت به ذینفع نهایی اقدام دیگری  است که تحقق آن را دنبال می‌کنیم؛ در این زمینه تلاش می‌کنیم تا پرداخت‌های بودجه‌ای را به سمتی ببریم که پرداخت بودجه‌ای مستقیماً به ذینفع نهایی پرداخت شود. مجموع منابعی که اعم از طرحهای تملک، جاری، ملی و استانی امروز در دستگاه‌های دولتی وجود دارد، ۱۳۵ همت است؛ این رقم را دولت می‌تواند برای مدیریت مالی بهتر در لحظه استفاده کند.

در همین رابطه دکتر فرزین نیز بیان کرد: مجموع حساب‌هایی که به حساب واحد خزانه منتقل شده،بیش از ۲۱ هزار ۶۰۰ حساب است و حدود ۳۰۰ همت منابع این حساب‌ها به حساب واحد خزانه وارد شده است.

کاهش فرار مالیاتی

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش فرارهای مالیاتی، گفت:  میزان افزایش یا شناسایی مودیان جدید مالیاتی کشور طی ۱۱ سال پیش از آغاز دولت سیزدهم در مجموع ۳۶۳ هزار نفر بود که به مودیان قبلی اضافه شدند اما در دو سال اخیر، بیش از ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار نفر مؤدی جدید شناسایی شدند که این یک اتفاق بی‌سابقه در جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. وی تاکید کرد، بنای دولت سیزدهم این است که بار مالیات حقوق‌بگیران و بخش حقیقی اقتصاد کاهش دهد. در عین حال گروه‌هایی که درآمدهای سوداگرایانه بالایی دارند و مشمول مالیات هستند اما فرار مالیاتی می‌کنند، مودیان اصلی کشور شوند تا عدالت مالیاتی برقرار شود.

با این حال آمار درآمدهای مالیاتی در بهار ۱۴۰۲، وضعیت چندان مناسبی را نسبت به مقدار مصوب نشان نمی‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: کسری ۵۲ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی

در همین رابطه رئیس کل گمرک ایران هفته گذشته بیان کرد در ۴ ماهه سال جاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای گمرکی به خزانه واریز شد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۵ درصد افزایش داشت. وی با اشاره به اینکه میزان درآمدهای گمرکی به تفکیک حقوق ورودی کالاها، خودرو، تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار و ۲۰ ردیف درآمدی گمرک به میزان ۲۲ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بود، افزود: درآمد حاصل از وصول مالیات بر ارزش افزوده از طریق گمرک و واریزی به خزانه در ۴ ماهه سال جاری ۲۸ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که ۲۳۵ درصد افزایش نشان می دهد. با توجه به عدد ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی مصوب بودجه، این رقم تا حدودی بیش از میزان مصوب ۴ ماهه است.

در همین رابطه بخوانید: تحقق مالیات بر واردات در ابهام

انتشار اوراق برای مخارج عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اخیراً طبق تقویم زمان‌بندی که با خزانه داری پیش‌بینی کردیم، انتشار ۱۸۶ همت اوراق را که در قانون پیش بینی شده بود برای تکمیل طرح‌های عمرانی، آغاز کردیم. در تلاش هستیم تمام تعهدات مالی دولت را در سررسیدهای تعیین پرداخت کنیم؛ در این زمینه مهمترین تعهد دولت بازپرداخت اوراق و سود اوراق منتشره گذشته است. این بازپرداخت را امسال  از محل درآمدهای جاری دولت انجام داده‌ایم.

در همین رابطه بخوانید: مشکل انتشار اوراق دولتی در ایران

مخارج عمرانی افزایش یافت

خاندوزی با بیان این‌که دولت نسبت به پرداختی‌های عمرانی کشور اهتمام دارد، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم و دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است. وی یادآور شد: اکنون بعد از سال‌های طولانی شاهدیم که بودجه عمرانی کشور بیش از ۱۰۰ درصد محقق می‌شود و نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۷ درصد رشد را ثبت می‌کند. در کنار احیای پروژه‌های معطل‌مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.

در همین رابطه بخوانید: علت افزایش طرح‌های نیمه تمام

دکتر منظور در این رابطه افزود: مجموعه اقدامات ما در سازمان برنامه باید به این کمک کند که اولا بانک مرکزی بتواند سیاست کنترل نقدینگی و پایه پولی را بخوبی انجام دهد و از طرف دیگر بتوانیم به تکمیل هرچه سریعتر طرح‌های عمرانی نیمه تمام کمک کنیم. در دو سال گذشته بالغ بر ۶۰۰  طرح و پروژه مصوبات سفر رئیس جمهوری به انجام رسیده است و بالغ بر ۴۰ طرح بزرگ ملی در دو سال گذشته افتتاح شده است. برای سال جاری و سال آتی نیز حدود ۱۵۰۰ طرح و پروژه باید تامین مالی شود که اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و طبق زمانبندی تامین مالی تکمیل این طرح‌ها و پروژه‌ها انجام خواهد شد.

افزایش یارانه‌های پرداختی

دکتر منظور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اعتبارات مربوط به تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: در این تبصره فراتر از بودجه عمومی دولت هزینه می‌شود و بخش مکمل بودجه عمومی دولت است، امسال باید ۶۵۰ همت هزینه کنیم که منابع آن عمدتا از منابع حاصل از هدفمندسازی انرژی تامین می شود. این منابع بر اساس زمانبندی و جدولی که داریم تحقق می‌یابد و هر ماه از محل آنها یارانه‌های نقدی، کمک معیشتی، کالابرگ و پرداخت های مستمری نهادهای حمایتی و سایر تکالیف قانون را پرداخت می‌کنیم.

منظور با بیان این‌که «نشانه‌های اجرای سیاست‌های باز توزیع درآمدی دولت در قالب تبصره ۱۴ در ضریب جینی قابل مشاهده است»، اظهار کرد: در دولت گذشته در سال ۹۲ ضریب جینی ۰.۳۶۵ بود و در انتهای دولت قبل در سال ۹۹ این ضریب به ۰.۴۰ افزایش یافت؛ یعنی نه تنها توزیع درآمد بهتر نشد بلکه نابرابری تشدید شد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار این ضریب در دو سال قبل ۰.۳۸۷ شد یعنی نسبت به دولت قبل ۰.۰۱۳ کاهش یافته است. امیدواریم در سال آتی این ضریب بهبود یابد چراکه توزیع یارانه ما افزایش یافته است.

دکتر فرزین در همین رابطه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ ضریب جینی به اندازه دو دهم واحد کاهش یافته است چون یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت شد، البته منجر به افزایش تورم شد اما ضریب جینی را کاهش داد.

در همین رابطه بخوانید: چرا یارانه مددجویان کم است؟

جبران ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: یکی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم ساماندهی و رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است که یک تهدید جدی محسوب می‌شوند. در بودجه امسال عددهای متعددی در جهت کمک به صندوق‌های بازنشستگی هزینه می‌شود اما افزایش این نرخ قابل توجه است. الان حدود ۱۳ درصد بودجه دولت صرف کمک و پرداخت سهم دولت در صندوق های بازنشستگی می‌شود که عدد بسیار قابل توجهی است. هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم با برخی اصلاحات سنجه ای و ساختاری نسبت پرداختهای دولت به صندوق‌ها به کل بودجه دولت را سالانه یک درصد کاهش دهیم. حکمی که در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده نیز این است که دولت در پایان ۵ سال بتواند با انجام اقدامات لازم اعم از ادغام  و موارد دیگر، اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی را انجام دهد.

یکی از تکالیف دولت ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی است؛ دولت بررسی می‌کند که از ۱۹ صندوق موجود وضعیت ترازمندی هرکدام چگونه باید اصلاح شود. امیدواریم در برنامه هفتم بتوانیم نسبت به نهاد مالی مهم صندوق‌های بازنشستگی اقدامات لازم را انجام دهیم.

در همین رابطه بخوانید:

صندوق‌ها به دستور چه کسانی بنگاه‌داری می‌کنند؟ داستان افول صندوق‌های بازنشستگی

تأمین حقوق بازنشستگان چگونه بحرانی شد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار