۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
برآورد عجیب از صادرات نفت ایران/ فروش نفت به قبل از تحریم رسید؟

صادرات نفت ایران امسال افزایش چشم‌گیری داشته است. اما امروز تانکر ترکز، آمار عجیبی از میزان فروش نفت کشور اعلام کرد.

فردای اقتصاد: تانکر ترکرز آماری از صادرات نفت ایران در ۲۰ روز ابتدایی ماه جاری میلادی منتشر کرد که نشان از رشد چشم‌گیر صادرات نفت ایران داشت، به طوریکه اگر روند فروش نفت کشور تا پایان ماه به همین ترتیب ادامه یابد می‌توان گفت فروش نفت کشور به سطح قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک شده است.

به گفته تنکرترکرز، شرکتی که تصاویر ماهواره‌ای نفتکش‌ها را رصد می‌کند، صادرات نفت ایران در ۲۰ روز اول آگوست ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. پیش از این نیز برآوردهایی از میزان فروش نفت ایران توسط دیگر شرکت‌ها اعلام شده بود که روند افزایشی صادرات نفت ایران در سال جاری را تایید می‌کند، با این حال این اولین بار از زمان خروج ترامپ از برجام است که رقمی بیش از ۲ میلیون بشکه در روز برای مجموع صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران برآورد می‌شود.

در بازه ژانویه ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ که برجام اجرا می‌شد، متوسط فروش نفت ایران  حدود ۲.۶ تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز بوده است و حالا تنها حدود ۵۰۰ هزار بشکه از زمان برجام میزان فروش نفت کشور کمتر است.

با این حال گفته می‌شود که ایران با تخفیف ۳۰ درصدی به مشتریان خود نفت عرضه می‌کند و از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های بانکی همه پول فروش نفت به کشور باز نمی‌گردد یا حداقل اینکه جابه‌جایی درآمد نفتی با هزینه زیادی همراه است. از این رو میزان درامد نفتی کشور به اندازه میزان رشد فروش نفت، افزایش نیافته است.

به گزارش تنکرترکز، ایران اکثریت قریب به اتفاق بشکه‌های خود را به چین می‌فروشد، زیرا سایر مشتریان گذشته کشور از جمله کره جنوبی و ژاپن از بشکه‌های تحریم شده ایران دوری می‌کنند. هند نیز که پیش از این یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بود، به دنبال خرید بیشتر بشکه‌های نفت روسیه است.

برآورد عجیب از صادرات نفت ایران/ فروش نفت به قبل از تحریم رسید؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار