۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
متوسط قیمت یک واحد آپارتمان در تهران چند میلیارد شد؟
برآورد متوسط قیمت هر واحد مسکونی در تهران بر اساس داده‌های بانک مرکزی

طبق برآوردهای فردای اقتصاد از داده‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت یک آپارتمان در تهران به ۴.۳ میلیارد تومان رسیده است.

فردای اقتصاد: با بررسی داده‌های مسکن بانک مرکزی می‌توان ارزش معاملات مسکن هر ماه پایتخت را به‌طور تقریبی تخمین زد. برآوردهای فردای اقتصاد نشان می‌دهد که ارزش معاملات مسکن در تهران از ابتدای سال در یک روند صعودی قرار گرفت و تا خردادماه به اوج ۵۴ هزار میلیارد تومانی رسید. اما از تیرماه شاهد شروع مجدد مذاکرات برجامی بودیم. اتفاقی که انتظارات تورمی را کاهشی کرد و بازارها را از التهاب انداخت. در همین شرایط معاملات مسکن در پایتخت هم کاهش یافت و سفته‌بازان مسکن عقب‌نشینی کردند. این اتفاق در مردادماه هم ادامه یافته و ارزش معاملات مسکن در تهران به حدود تنها ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی افت حدودا ۴۰ درصدی چرخش پول در بازار مسکن.

هر چند که حجم پول در گردش در بازار مسکن تهران کاهش یافته، اما سطح عمومی قیمت‌ها، هر چند با شیب کندتر، نسبت به خردادماه افزایش یافته است. به طوری که طبق داده‌های بانک مرکزی در دو ماه گذشته متوسط قیمت حسابی مسکن در تهران ۷ درصد افزایش یافته و طبق شاخص قیمت مسکن مرکز آمار هم طی این مدت تورم مسکن در تهران ۱۰ درصد بوده است.

متوسط قیمت یک واحد آپارتمان در تهران چند میلیارد شد؟
برآورد ارزش معاملات ماهانه بازار مسکن در تهران بر اساس داده‌های بانک مرکزی

قیمت هر آپارتمان در تهران چقدر شد؟

در همین حال برآوردهای فردای اقتصاد بر اساس داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند افزایش قیمت مسکن در تهران باعث شده تا متوسط قیمت املاکی که ماه گذشته در تهران معامله شده‌اند به حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برسد.

این در حالی است که اوایل سال ۹۶، یعنی حدود ۵ سال پیش، متوسط قیمت آپارتمان‌های معامله شده در پایتخت حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دوره که قیمت مسکن در تهران نزدیک به ۱۱ برابر شده است، متوسط درآمد خانوارهای تهرانی حدود تنها ۴.۲ برابر افزایش داشته است. چنین چیزی نشان می‌دهد قبمت واقعی ملک طی تنها ۵ سال گذشته ۲.۵ برابر شده است و قدرت خرید تهرانی‌ها ۶۰ درصد کاهش یافته است.

البته نکته جالب توجه این که حدود ۶۵ درصد خانه‌های معامله شده در ماه گذشته قیمتی کمتر از میانگین داشته‌اند و حدود یک سوم خانه‌ها ۴.۳ میلیارد تومان یا بیشتر قیمت خورده‌اند.‌ به عبارتی دیگر به خاطر وزن بالای مناطق شمالی و خانه‌های گران‌قیمت در میانگین‌گیری، متوسط قیمت خانه‌های معامله شده به سطح گران‌تر نزدیک‌تر است.

اما محدوده قیمتی که حدود نیمی از معاملات در سطوح بالاتر از آن و نیمی دیگر در سطوح پایین‌تر از آن قرار دارد (در واقع میانه معاملات)، ۳ میلیارد تومان بودند. یعنی نیمی از خانه‌های معامله شده در تهران ارزان‌تر از ۳ میلیارد تومان و نیمی هم گران‌تر از این عدد بوده‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار