۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کاهش ۹۰ درصدی عرضه اتریوم

معرفی و عرضه اتریوم۲ شامل انتقال فرآیند اثبات کار به اثبات سهام است. به نظر می‌رسد این اپدیت اتریوم را تبدیل به یک دارایی ضدتورمی خواهد کرد و انقلابی را در این شبکه ایجاد می‌کند.

فردای اقتصاد: معرفی و عرضه اتریوم۲ شامل انتقال فرآیند اثبات کار به اثبات سهام است. به نظر می‌رسد این اپدیت اتریوم را تبدیل به یک دارایی ضدتورمی خواهد کرد و انقلابی را در این شبکه ایجاد می‌کند.

موضوع تغییر فرآیند استخراج رمزارزها، در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار بوده است و بحث‌های زیادی در این حیطه مطرح شده است. فرآیند انتقال از اثبات کار به اثبات سهام که به آن Merge یا ادغام گفته می‌شود. این به‌روز رسانی بعد از تعویق‌های مکرر در تاریخ ۱۵ سپتامبر به وقوع خواهد پیوست. نیمی از این به‌روز رسانی که به نام بلاتریکس است در چند روز گذشته به وقوع پیوست. بعد از این ادغام قیمت‌ها اندکی افزایش یافتند اما به سرعت مجددا در روند نزولی قرار گرفته و بعد از آن بیت کوین محدوده ۱۸ هزار دلار را لمس کرد.

 آپدیت بلاتریکس فاز اول از مهاجرت دو مرحله‌ای به اثبات سهام است، ساختار بلاک‌های شبکه اتریوم را تغییر داده و این بلاک‌ها با زنجیره بیکن سازگار شدند به این معنا که اجرای تراکنش‌ها به لایه اجماع منتقل شد و یک قدم اساسی در راستای مرج برداشته شد. اما الگوریتم اجماع همچنان اثبات کار است. برای اینکه فرآیند اثبات کار به اثبات سهام به طور کامل انجام شود نیازمند مراحل پایانی به روز رسانه، به نام هاردفورک لندن، است. با فعال شدن آپدیت پاریس ساخته شدن بلاک‌ها بر اساس اثبات کار متوقف می‌شود، اولین بلاک اثبات سهام ساخته می‌شود و مهاجرت پر ماجرای شبکه اتریوم به سرانجام می‌رسد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که این آپدیت فرصت است یا تهدید؟

کاهش ۹۰ درصدی عرضه اتریوم

معمولا این‌گونه آپدیت‌ها، شبیه دیگر رویدادهای موجود در کریپتوکارنسی تلقی می‌شود، که درآنها باید استراتژی با شایعه بخر و با خبر بفروش را پیاده کرد. اما چندین تحلیلگر اعتقاد دارند که این موضوع در مورد اتریوم اشتباه است.عوامل زیادی وجود دارد که پویایی عرضه و تقاضای اتریوم را پس از فرآیند ادغام تغییر خواهد داد. در هاوینگ سه‌گانه اتریوم که معادل ۳ هاوینگ بیت‌کوین است، عرضه اتریوم در حدود ۹۰ درصد افت خواهد کرد.

از عواملی که سبب افزایش قیمت اتریوم و روند صعودی آن خواهد شد شامل، افزایش بالقوه پاداش استیک کردن است. در این فرآیند استیک کنندگان کارمزد پرداختی به استخراج‌کنندگان را دریافت می‌کنند.از طرف دیگر تقاضا از سمت نهادها و سازمان‌ها افزایش می‌یابد زیرا که در اتریوم۲ اعمال مدل جریان نقدی تنزیل شده وجود دارد و این همان چیزیست که شرکت‌های بزرگ برای پرداخت‌های چند میلیون دلاری نیاز دارند. در واقع پس از گذر از مرحله تبدیل اثبات کار به اثبات سهام، اتریوم شبیه یک سهام اینترنتی است که می‌تواند یکی از گزینه‌های جایگزین اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده باشد.

اگر بازدهی اوراق قرضه و استیکینگ اتریوم را مقایسه کنیم، در بازه ۱۰ ساله در صورتی که نرخ پاداش اتریوم ۸ درصد باشد و قیمت اتریوم نیز در حدود ۳۳ درصد پایین‌تر از ۳۳۰۰ دلار قرار گیرد، بازدهی این دو برابر خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که اتریوم در بلند مدت به قیمت ۱۰ هزار دلار و بالاتر خواهد رسید. در این راستا به نظر می‌رسد پتانسیل اینکه سرمایه‌گذاران در سهام به سمت استیک کردن اتریوم متمایل شوند وجود دارد اما این کار ملزم به ایجاد زیرساخت‌های سازمانی مورد نیاز برای حمایت از این نوع سرمایه‌گذاری است.

انتظار ارتقای کوتاه مدت پاداش استیک کردن

بر اساس داده‌های سایت Beaconscan، درحال‌حاضر در حدود ۱۰.۹ میلیون اتریوم بر شبکه بیکونbeacon chain استیک شده است که پاداش ۴.۸ درصد بر آنها پرداخت می‌شود. طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، این سطح استیک کنونی فرصت استیک کردن با سود ۱۰.۸ درصد را برای افرادی که در این فرآیند فعال بوده و تاییدکننده تراکنش‌ها هستند را در آینده فراهم می‌کند.

درحال‌حاضر در حدود ۹ درصد از اتریوم‌هایی که در گردش معاملات قرار دارند، استیک شده‌اند، اما مشکلاتی نظیر عدم تونایی برداشت اتریوم و پاداش‌های آن در زمان استیک کردن، بر سرعت افزایش این عدد تاثیرگذار خواهد بود.

انتظار می‌رود که بعد از تحقق اتریوم۲ و عملیات ادغام شدن، تعداد اتریوم‌های استیک شده به ۲۰ تا ۳۰ میلیون افزایش یابد. این موضوع می‌تواند پاداش خالص حاصل از استیک را بین اعداد ۴.۲ تا ۶ درصد برساند.

با وجودی که این اتفاق برای اتریوم منافع زیادی مانند کاهش اتریوم‌های در چرخش از طریق سوزانده شدن و استیک کردن خواهد داشت، اما همچنان برخی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با مشکلات شبکه وجود دارد.

از جمله این مشکلات می‌توان به هزینه‌های بالای تراکنش، دشواری استفاده و تراکم شبکه اشاره کرد. این موضوع راه را برای شبکه‌های رقیب که برای افزایش سهم بازار خود پاداش‌های قابل مقایسه‌ و معاملات ارزان تری را ارائه می‌دهند، باز می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار