۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
قرمز؛ رنگ غالب بر تابلوی بورس

معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام با افت قیمت ۸۵ درصد از نمادهای معاملاتی و خروج پول حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی پایان یافت.

فردای اقتصاد: بازار سهام امروز در حالی روز کاری خود را شروع کرد که در اکثر نمادها شاهد منفی‌های سنگین بودیم. نگرانی از جنگ اسرائیل و حماس، بمباران لبنان و غزه، نااطمینانی و ریسک‌های سیستماتیک، در کنار گزارش‌های ضعیف صنعت خودرو از علل اصلی این عرضه‌ها است.

امروز برخی تک نمادهای بانکی مورد توجه بازار قرار گرفتند. در این میان نام نماد معاملاتی بانک ملت و بانک آینده خودنمایی می‌کرد. چند روز پیش بود که شایعاتی در خصوص تسعیر ارز و به روز رسانی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها منتشر شد. بانک‌هایی که تراز ارزی مثبت دارند مانند ملت، تجارت، اقتصاد نوین، سامان و پارسیان می‎‌توانند از این محل سود قابل توجهی شناسایی کنند. از آنجا که تراز ارزی بانک ملت نسبت به باقی بانک‌ها مثبت‌تر است، این نماد طی روزهای گذشته بیشترین توجه فعالان بورسی را به خود اختصاص داد. بانک آینده اما به نظر با انتشار پیشنهاد تجدید ارزیابی روی سامانه کدال مورد توجه بازار قرار گرفته است.

در نتیجه معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۱.۰۷ درصدی در محدوده دو میلیون واحدی و شاخص هم وزن با کاهش ارتفاع ۱.۴ درصدی مواجه شد. شاخص کل فرابورس با افت ۱.۱۹ درصدی در محدوده ۲۴ هزار و ۵۶۹ قرار گرفتند. در کل، رفتار شاخص کل نشان می‌دهد که همچنان تمایل دارد در محدوده دو میلیونی مستقر بماند. در ادامه، باید دید اخبار مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۳ بازار را به چه سمتی هدایت می‌کند.

خودروسازان همیشه پرحاشیه

قیمت‌گذاری‌های دستوری و تداوم زیان خودرویی‌ها در گزارش‌های شش ماهه باعث شد تا تلاش باقی نمادها برای سودسازی نادیده گرفته شود. به طوری که روز گذشته بسیاری فضای منفی حاکم بر بازار را به گزارش‌های میان‌دوره‌ای خودرویی‌ها ارتباط می‌دادند. با این حال انتظار می‌رود در میان‌مدت با فروکش هیجانات، اثر واقعی گزارش‌های مثبت روشن شود.

معاملات در رکود

دلسردی سرمایه‌گذاران از اخبار منفی، ارزش معاملات در هفته جاری را نسبت به هفته گذشته کاهش داد. در چنین شرایطی، فعالان بازار نگران تداوم روند کاهشی ارزش معاملات و کاهش بیشتر شاخص و در نتیجه شکست حمایت دو میلیونی هستند. البته امروز ارزش معاملات خرد سهام کمی رشد کرد و به محدوده ۴هزار میلیارد تومانی بازگشت.

نیم نگاهی به بازارهای موازی

با کاهش نگرانی‌ها در مورد تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به درگیری‎‌ با وسعت جهانی، طلای جهانی نسبت به روز گذشته با افزایش تقاضا مواجه شد و به رقم ۱۹۷۷ دلار رسید. هم جهت با طلا، نفت برنت نیز اندکی از زیان‌های روز گذشته را جبران و به ۹۰ دلار رسید. به نظر می‌رسد که همبستگی قیمتی میان طلا و نفت تا مدت‌ها ادامه دارد.

نرخ دلار در بازار آزاد اندکی افزایش یافت و  به نیمه کانال ۵۰ هزارتومانی وارد شد. به نظر می‌رسد که انتظارات بلندمدت بازار دلار، در جهت آزاد شدن فنر تورم و افزایش قیمت دلار است.

اخبار بازار رمز ارزها نیز حاکی از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران از خرید گسترده ETF های بیت کوین توسط کمپانی بلک راک است. در نتیجه، بیت کوین به سطح ۳۴.۱۸۱ دلار رسید که ۱۰.۹۶ درصد افزایش یافت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار