۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
بیشترین مصارف وام‌های بانکی

سرمایه در گردش بنگاه‌ها کماکان بیشترین سهم را از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خود اختصاص داده است.

فردای اقتصاد: در میان مصارف مختلف تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش بنگاه‌ها کماکان بیشترین سهم را از کل تسهیلات پرداختی به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸۴۸ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۴۸ همت (معادل ۲۳.۹درصد) افزایش داشته است. این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع میزان تسهیلات با ۸۱۷ همت افزایش، رشد بیش از ۵۵ درصدی داشته بود. با این حال تغییرات وام‌های پرداختی در مقاطع زمانی مختلف، بیشتر تحت تاثیر مقادیر وام‌های سررسید شده قرار دارد و رشد سالانه مانده تسهیلات بانکی در سال جاری (۳۴.۶ درصد) نسبت به سال گذشته (۳۲.۹ درصد) تغییر چندانی نداشته است.

در همین رابطه بخوانید: وام بانکی چگونه بیشتر می‌شود؟

هدف از پرداخت تسهیلات

تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش طی هفت ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۲۲ همت معادل ۶۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده که بیشترین سهم را در میان موارد مختلف به خود اختصاص داده است. پس از این مورد، ایجاد کسب و کارهای جدید با دریافت ۳۹۶ همت معادل ۱۳.۹ درصد از کل تسهیلات، بیشترین سهم را از تسهیلات پرداختی داشته است. پس از این دو مورد، ۲۱۸ همت معادل حدود ۷.۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی به انواع تسهیلات قرض‌الحسنه به کسب و کارها (شامل اشتغال، بهزیستی و کمیته امداد ) و خانوارها (شامل ازدواج، ضروری و فرزندآوری) پرداخت شده است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی (از جمله خودرو) مبلغ ۲۱۰ همت معادل ۷.۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است. در مورد مسکن نیز به طوری کلی سه نوع وام مختلف شامل خرید (۴۶.۳ همت)، تعمیر (۲۱.۵ همت) و ودیعه (۷.۷ همت) پرداخت شده که جمعا ۷۵.۵ همت معادل حدود ۳.۹ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین مصارف وام‌های بانکی

سهم تسهیلات خرد چقدر بود؟

از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۲۳۷۰ همت معادل ۸۳.۲ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۴۷۷ همت معادل ۱۶.۸ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. در دوره یاد شده، مبلغ ۶۲۹ همت معادل ۲۲.۱ درصد به صورت تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان) و همچنین مبلغ ۵۴ همت نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است، که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد به مبلغ ۶۸۴ همت معادل ۲۳.۶ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۱۶.۸ درصد به ۱۸.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار