۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
هشت گذرگاه‌ کلیدی تجارت جهانی نفت

۶۱ درصد از عرضه و تجارت نفت جهان از طریق گلوگاه‌های دریایی انجام می‌شود. مسدود کردن یک گلوگاه، حتی به طور موقت، می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در هزینه کل انرژی و قیمت جهانی انرژی شود.

۶۱ درصد از عرضه و تجارت نفت جهان از طریق گلوگاه‌های دریایی انجام می‌شود. مسدود کردن یک گلوگاه، حتی به طور موقت، می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در هزینه کل انرژی و قیمت جهانی انرژی شود.

تنگه هرمز که بین خلیج عمان و خلیج فارس قرار دارد، مهم‌ترین گلوگاه جهان است به طوری که با مسدود شدن این گلوگاه، هزینه کل انرژی و قیمت جهانی نفت به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸.۵ میلیون بشکه از کل محصولات نفتی تجارت شده از طریق دریا از این تنگه عبور کرده است. این تنگه می‌تواند بزرگ‌ترین نفت‌کش‌های جهان را جابه‌جا کند، اما می‌تواند در هر زمان در معرض ریسک‌های ژئوپلیتیکی قرار گیرد. 

تنگه مالاکا، کوتاه‌ترین مسیر دریایی بین تامین‌کنندگان خلیج فارس و بازارهای آسیایی به ویژه چین، ژاپن، کره جنوبی و حاشیه اقیانوس آرام است. منطقه تنگه مالاکا، رقابت بزرگی بین دو قدرت آسیایی چین و هند وجود دارد که به «معضل مالاکا» نیز معروف است. 

دماغه امید نیک از نظر فنی یک گلوگاه نیست، اما موقعیت آن به عنوان یک مسیر تجاری بزرگ جهانی، آن را به عنوان گلوگاه واجد شرایط می‌کند، زیرا مسئول حدود ۹ درصد یا ۵.۸ میلیون بشکه در روز از کل تجارت نفت دریایی است.  همچنین یک مسیر جایگزین برای کشتی‌هایی است که به سمت غرب سفر می‌کنند و می‌خواهند تنگه باب المندب یا کانال سوئز را دور بزنند.

تنگه باب المندب یک نقطه گلوگاه بین  آفریقا و خاورمیانه است که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند. اگر تنگه باب المندب بسته شود می‌تواند نفتکش‌های خلیج فارس را از رسیدن به کانال سوئز باز دارد و آن‌ها را به اطراف دماغه امید نیک، منحرف کند. حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز از طریق این تنگه در مسیر اروپا، ایالات متحده و آسیا جریان دارد. 

کانال سوئِز آب‌راهی  است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد. کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا است. ۲.۴ میلیون بشکه در روز از این کانال عبور می‌کند.

تنگه‌های ترکیه دو راه آبی مهم بین‌المللی در شمال غربی ترکیه هستند. این تنگه‌ها مجموعه‌ای از گذرگاه‌های بین‌المللی را ایجاد می‌کنند که دریای اژه و مدیترانه را به دریای سیاه وصل می‌کنند. تنگه‌های ترکیه مرز بین اروپا و آسیا محسوب می‌شوند. 

تنگه‌های دانمارکی برای صادرات نفت روسیه به اروپا بسیار مهم است و دریای بالتیک را به دریای شمال متصل می‌کند. حدود ۳.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام از تنگه های دانمارکی عبور می‌کند.

کانال پاناما، اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط می‌دهد. باریک‌ترین نقطه کانال تنها ۱۱۰ فوت عرض دارد، که به این معنی است که ابر نفتکش‌های بزرگ‌تر باید به طور کامل از آن اجتناب کنند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار